Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Ta ur stiften ,ta ett nytt kompprov - och sen skvätter du i lite olja i alla tändstiftshålen och kör runt på starten en stund - sen tar du ett nytt kompprov.
Ser det ok ut efter oljan så är det med stor sannorlikhet kolvringarna som är kass,
annars är det väl en relativt enkel match ( jämfört med motorbyte till v8 ) att lyfta toppen och kolla packning , sprickor - ventiler och allmänt skick
- innan du fattar några drastiska beslut !

/emwtur
av metalHJ
945S skrev:Volvos V8 sitter väl dessutom på tvären och har vad jag vet transmission för fyrhjulsdrift så det verkar aningen olämpligt i en 7-900 serie... Diverse GM small block och Ford åttor har det väl dock monterats i sossecontainers genom åren, så omöjligt är det ju inte.
Du kan ju hoppas på att någon anmäler dig till "Overhaulin´" eller något liknande program ;-).
Kan man pressa i en V8'a i en 240, ska det banne mig gå fint i en 900 bil :mrgreen: Allting är ju bara en fråga om intresse/engagemang och vilja! Sen är ju självklart ett litet överflöd av guldmynt av stor fördel för att genomföra projektet seriöst :mrgreen: Och amerikanarna är nog snäppet hetare på riktig V8'a känsla, så enligt mig ser jag det bara som positivt att använda en GM 8'a.

Sossecontainers :lol: Haha, Volvo är ju Volvo helt enkelt! Antingen en renrakad svensson bil, eller i detta fallet ett projekt för blivande strippen aktiviter.
Användarvisningsbild
av alex960
ja det eller en riktig sleeper 8)
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
En fundering ang när du gjorde komptestet, hade du motorn riktigt driftvarm?

Jag har nämligen stött på fenomenet med ordentligt avvikande komptryck när jag kollade kompet på V90:in, motorn hade kallnat rätt rejält. Hade en cylinder som hade 155psi, de andra låg på 265psi....
Nå, gjorde om komptestet en tid senare, då endast 10min efter en lång körning, och då stämde kompet mellan cylindrarna på någon psi när.
Användarvisningsbild
av alex960
hej fastmoving nu när du nämmner detta så var motorn trots allt kall trodde inte att det kunde vara så avikande ska iallafall prova nytt komp test vid varm motor :D :D :D björn tack för denna länk jag kollar nästan aldrig på tradera men ska nog lägga ett bud på dessa grejor(bra att ha) ska göra nytt komp prov sen får vi se om det behövs renovering men tanken på en gm 8 finns kvar i huvudet (D)
av 940 Turbo
Tjenare en grej som du absolut borde testa innan du börjar skruva är att plana toppen så blir det säkert ordning på kompen. en kompis farsa har en s80 t6 som han hade problem med ojämn komp så tog jag med toppen till skolan det räckte med 0.4 mm för att den skulle bli plan sen hade han perfekt komp i alla cylindrar :) och den motorn är väl väldigt lik den raka 6 an i 960 serien.
Användarvisningsbild
av alex960
hej 940 det kan ju vara ett alternativ tack för tipset :D
Användarvisningsbild
av alex960
960 är såld och ersatt av en 97 945 ltt ombyggd till fulltryck :D
av Mantorras
Har läst igenom alla förslag, och slås av den försiktighet som forumet utstrålar. Att sätta i en Cheva V8 med tillhörande växelåda är ju inte en så stor affär. Det är klart att man kan ju inte utföra operationen på gata, men så märkvärdigt är det inte. Har själv precis regbes en 86a 760 TIC där jag monterat en Cheva med OD automat. Det som tog längst tid är att göra avgasrören. Man är tvungen att behålla insprutningen och ha katalysatorer. Regbes gick galant. Fick även lite beröm, och inget annat på bilen är bytt förutom motor, låda, och främre biten på kardanstången. Inga problem med vikter, hästkrafter, eller vridmoment. Nu har jag en kraftfull vinterbil att åka med, för det är vinterbilen jag beskriver här. Jag har även en 960 med manuell låda, och den gamle är hästländer snabbare. Min rekommendation är bygg om du har möjligheter, då får du även ljudet som bonus.
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]