Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var tvungen att ta hjälp av en granne för att dra igång bilen igår. Hade laddat ur - stått länge. Köpte startkablar i förebyggande syfte och tänkte även dra igång andrabilen som är stendöd.

Men hur funkar det? Batteriet är ju helt inbyggt. Finns endast instruktioner om hur man skall bli hjälpt - men inget om hur man skall kunna hjälpa andra.

Men det kanske inte är tanken?

Justerade Ämnet
Loner
Användarvisningsbild
av engen
har ingen vidare koll på nya v70 modellen, men är det inte samma sak som på s60 då dom dragit - kabel från batteriet till en pol som sitter i motorytrymmet?, på s60n så sitter den iaf till höger (sett framifrån) under en svart liten lucka

edit: + pol såklart "dummo" :oops:
Senast redigerad av 1 engen, redigerad totalt 0 gånger.
av sungam
dr mugg skrev:Var tvungen att ta hjälp av en granne för att dra igång bilen igår. Hade laddat ur - stått länge. Köpte startkablar i förebyggande syfte och tänkte även dra igång andrabilen som är stendöd.

Men hur funkar det? Batteriet är ju helt inbyggt. Finns endast instruktioner om hur man skall bli hjälpt - men inget om hur man skall kunna hjälpa andra.

Men det kanske inte är tanken?

nja, helt inbyggt är det väl ändå inte. lite osäker nu, men det sitter väl bara en konsol med en skruv som håller batteriet och sen är det fritt fram...
men visst...håller med dig. lite enklare kunde dom ändå ha gjort det. som sagt, kanske inte meningen att kunna hjälpstarta med en ny volvo... :?:
av Teemu
har också för mig att det skall finnas en +-pol under motorhuven som man kan andvända...
Användarvisningsbild
av Driver64
Yepp, det sitter en stadig plusplint bakom relä/säkringsboxen i motorrummet under en plastlucka.
av dr mugg
Visst, plus är ju inga problem att hitta. Men om jag inte lärt mig helt fel så skall bilen som ger ström vara kopplad på både + och - pol.

Och visst kan man med visst meck komma åt batteriet. Men man skall ju knappast behöva fippla med skiftnyckel för det..... Och en hel sida som i detalj beskriver hur man får starthjälp - men inte ett ord om att ge...
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns mycke riktigt en pluspol i motorutrymmet, på vänster sida presis vid säkrings dosan.

det står annars i instruktionsboken hur man gör.
Användarvisningsbild
av engen
dr mugg skrev:Visst, plus är ju inga problem att hitta. Men om jag inte lärt mig helt fel så skall bilen som ger ström vara kopplad på både + och - pol.

Och visst kan man med visst meck komma åt batteriet. Men man skall ju knappast behöva fippla med skiftnyckel för det..... Och en hel sida som i detalj beskriver hur man får starthjälp - men inte ett ord om att ge...
För att öppna en plaslucka så behövs ett finger och en tumme :wink: , jord får du genom att koppla - sladden till någon jordad karossdel.
Ifall att du ska hjälpa nån så är det väl bara att "vända om" det som står i ins-boken :D
av dr mugg
Plastlucka fram - bepansring typ stridsfordon 90 bak

Men jag börjer mig för trycket. Skall göra ett försök att dra igång reservbilen imorgon.
av NCR
dr mugg skrev:Plastlucka fram - bepansring typ stridsfordon 90 bak
Japp, det är ju en Volvo! :D
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]