Dole skrev:Jag kör idag en V70II 2,4D automat, innan dess en XC90 T6. Som du skriver så är det svårt att jämföra dessa bilar rakt av. Komforten är enligt mig mycket högre i XC90. Man sitter högre såklart och sätena är behagligare. Sätena i V70II är mer skålade än XC90 på gott och ont. Kvalitetsmässigt behöver du inte vara orolig med en XC90 likaså ljudnivå etc. XC90 är helt enkelt en underbar bil. Att köra dessa 2 bilar är också som dag och natt med fördel till XC90. Trots sin storlek så är den smidig i all slags trafik och känns inte så stor när man väl har vant sig.
V70II är dock modernare vad gäller interiören, lite snyggare än XC90. Man får lite mer "lastbils känsla" bakom ratten på XC90 med det luftigare utrymmet. Likaså reglage och displayer är modernare (Har inte koll på hur den ser ut efter faceliften men jag antar att det inte skiljer sig så mycket i denna punkt) Grundprincipen är dock densamma men som sagt lite mer elegant enligt mig i V70II.
Fem personer sitter lika bekvämt i både en V70II och XC90. Märkte när jag satte in barnstolen bakom passagerarstolen att det till och med var mer benplats i V70II än XC90 efter inställningar, skumt....
Bagaget är också likvärdigt, har inte koll på volymer och så men det som vi lastar regelbundet (barnvagnar osv) funkar lika bra i XC90 som V70II.
Jag hade garanterat fortfarande haft min XC90 om det inte vore för det kraftiga prisraset det senaste året. Jag bytte innan fallet gick igång och fick på så sätt bra betalt vid inbytet. Utan tvekan kommer jag att skaffa en igen när begagnat marknaden lugnat ner sig lite.
Tänk så olika vi uppfattar bilar. Kör idag bla V70II D5 AWD Aut och tycker att den är en dröm jämfört med XC90. Komfort/ljudkomfort, säten (även om gamla V70N var bättre) givetvis prestanda då den är lättare, förbrukning osv. XC90 är sämre på allt utom möjligen lastutrymmet som är marginellt större men med högre lasttröskel.
Som landsvägskryssare är XC90 bedövlig med en instabil, nervös, nickande gång som en gammal 360. Skrev i nåt annat inlägg att det känns som om båda hjulaxlarna satt mitt under bilen. Körde även en hel del parallellt med en Q7 och det var som en helt annan värld. Modern, trygg (känns som om hjulen sitter ute i varje hörn som en mini) och suverän långfärdsbil.
Har svårt att se vad jag får med en XC90 som inte V70II AWD kan leverera förutom lite markfrigång då. Q7:an ger iofs inte så mycket mer då den har taskigt bagageutrymme med extremt högt lastgolv och en ganska träng kupe. Där är kanske XC90 bättre med lite ljusare/luftigare kupé.
Är det andra SUV-egenskaper än marknadsföringsproducerad image man vill åt får man titta på Mercedes G/GL eller Toyota LandCruiser. Båda (alla tre) mycket kompetenta i svårare terräng och i alla fall GL & LC betydligt kompetentare landsvägskryssare och lastare än XC90. Mercedes G är väl ett extremfall och bara sådär vid långkörning.