Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v40t
Hej, Jag har en v40 2,0t -03 som har ett oljud vid tomgångskörning och vid gaspådrag mest ljud vid kall motor,den låter som en diesel(knackar) samt vibrerar i hela bilen , jag har bytt spännrullen till generatorremmen utan resultat. tar jag bort remmen så försvinner ljudet. Någon som vet vad jag ska felsöka på?
/Micke
av uffe_hudik
Jag har oxå ett ljd,, från högersida... typ knackande ljud vid ca 4000 varv,,, har en V40 2,0t -99 kan det va nån rulle för kamrem som är dålig,, eller kan det va så illa att det är kammarna som låter ?
av v40t
Jag har pratat med verkstan och vi ska prova o koppla bort ac -pumpen och se om ljudet finns kvar, de tror inte på kammarna i detta läget.
återkommer senare om detta. //Micke
av Daanel
Hej. Jag hade ett knackande ljud från motorn vid tomgång på min S40 2.0 -02.Kollade med verkstan och dom påstod att vvt hjulet var sönder. Vi bytte det och ljudet försvann.
Användarvisningsbild
av vetten
Daanel skrev:Hej. Jag hade ett knackande ljud från motorn vid tomgång på min S40 2.0 -02.Kollade med verkstan och dom påstod att vvt hjulet var sönder. Vi bytte det och ljudet försvann.
Ähhh :?: :?:
Och vad är "vvt-hjulet" förnågot? Nån förkortning som jag inte hört, kan du precisera lite ?:-/
av v40t
Hej, tack för era svar. oljudet är nu hittat ,det var generatorn som det var glapp i. Axeln inuti generatorn var lös och rörde sig ut vid gaspådrag och hjulet skrapade emot stommen när den gick tillbaka därav oljudet.
//Micke

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]