Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Mina bakvagnsbussningar (bakvagnen är av typen Delta-Link på en 855'94) är slitna och i behov att bytas ut. Efter att ha förvarat reservdelarna i nästan ett år börjar vårkänslorna och suget att gå ut och skruva med bilen komma fram. :roll:

Enligt instruktionerna i Haynesmanualen skall man demontera nästan hela bakvagnen vilket jag tycker verkar lite overkill. Varför inte ta bilen till ett OKQ8 gör det själv, hissa upp den i en autolift (2 post som frigör hjulen), trycka ihop bakfjädrarna med fjäderspännare på var sida, lossa väsentliga bultar och låta bärarmarna hänga på stötdämparna medans man byter inre och yttre bussningar?

Jag tycker detta borde gå utan problem men jag vill ändå höra mig för innan jag gör jobbet.
Senast redigerad av 1 g00ey, redigerad totalt 0 gånger.
Idag var jag ute och gav mig på ena bärarmsfästet. Alltså, den här:

Bild

FY FAN VILKET J-A H-E DET VAR ATT FÅ VÄCK DEN!!!

Att komma åt den och få loss den från karossen var inte så svårt efter att jag hissade upp bilen i en autolift och pressade fjäderfästet med en domkraft. Att få loss den från bärarmen var en helt annan historia. Jag tittade närmare i Vadis och såg att på Volvo använder man dragverktyg #999 5497. Jag har inte an sådan och en ny kostar förmodl. en halv årslön (vilket är normalt för grejor som är Volvo original).

Det bakre bärarmsfästet ser alltså ut så här,

Bild

och den kilas in i änden på bärarmen som nyper i bussningen (den svarta ovala cylindern i bilden). Denna svarta bussning gör det till ett helvete att få loss det gamla fästet. Jag fick gräva i gummit, bränna, bända i flera timmar innan den till slut gav med sig.

Jag har bara bytt den ena och är oerhört tacksam för tips på hur jag skall få väck den andra utan att behöva spendera åtskilliga timmar på att slita och svära. Det kanske finns nån handel som säljer ngt liknande verktyg till ett rimligt pris.

Jag rekommenderar läsning av följande tråd som är oerhört intressant:

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?p=31294

Killen som skrev den tråden spenderade 8 timmar på att få den ena utbytt, här är hans slutkommentar om arbetet:
This is a BI-itch of a job that took every tool in my toolbox and then some. I only got one link done today working from 11 AM to 7 PM.
av *pettson*
g00ey skrev:Idag var jag ute och gav mig på ena bärarmsfästet. Alltså, den här:

Bild

FY FAN VILKET J-A H-E DET VAR ATT FÅ VÄCK DEN!!!

Att komma åt den och få loss den från karossen var inte så svårt efter att jag hissade upp bilen i en autolift och pressade fjäderfästet med en domkraft. Att få loss den från bärarmen var en helt annan historia. Jag tittade närmare i Vadis och såg att på Volvo använder man dragverktyg #999 5497. Jag har inte an sådan och en ny kostar förmodl. en halv årslön (vilket är normalt för grejor som är Volvo original).

Det bakre bärarmsfästet ser alltså ut så här,

Bild

och den kilas in i änden på bärarmen som nyper i bussningen (den svarta ovala cylindern i bilden). Denna svarta bussning gör det till ett helvete att få loss det gamla fästet. Jag fick gräva i gummit, bränna, bända i flera timmar innan den till slut gav med sig.

Jag har bara bytt den ena och är oerhört tacksam för tips på hur jag skall få väck den andra utan att behöva spendera åtskilliga timmar på att slita och svära. Det kanske finns nån handel som säljer ngt liknande verktyg till ett rimligt pris.

Jag rekommenderar läsning av följande tråd som är oerhört intressant:

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?p=31294

Killen som skrev den tråden spenderade 8 timmar på att få den ena utbytt, här är hans slutkommentar om arbetet:
This is a BI-itch of a job that took every tool in my toolbox and then some. I only got one link done today working from 11 AM to 7 PM.
Vertyget kostar runt 1300spänn..
I övrigt så är det bökigt även med verktyget.. Men kanske ska man vara glad för det? Ju lättare det skulle gått att ta bort, ju glappare vore det i infästningen till länkarmen..
Användarvisningsbild
av g00ey
Det är ibland svårt att improvisera när man står med bilen isärplockad och med begränsad tillgång till verktyg. Här är en som har använt Volvos originaldomkraft för att få ut fästet från bärarmen:

Bild
Användarvisningsbild
av g00ey
Nu är alla infästningar och bussningar bytta. Det visade sig att man inte alls behöver genomföra så mycket demontering som Vadis och Haynes manualerna föerspråkar. Det räcker med att hissa upp bilen i en autolift eller att palla upp den. Den enda man behöver demontera utöver fästena är båda bakhjulen. Genom att pressa med en domkraft på bärarmen eller fjäderfästet undviker man eventuella obehagliga överraskningar när man lossar på bultarna:

Bild

Särskilt obehagliga överraskningar lär man inte erfara men domkraften är till god hjälp när man skall pressa tillbaka bärarmen på plats igen. Det är också bra om man har tillgång till ett längre rör (c:a 1,5 meter) som man kan använda som hävarm för att bända loss de yttre fästena. Ett och annat vedträ eller liknande kan vara användbart att kila in mellan bärarmen och chassit när man skall pressa ut det yttre fästet.

Bild

För att demontera det yttre bakvagnsfästet börjar man med att lossa bultarna B och C. Därefter lossar man mutter D och knackar ut tvärbulten i bärarmen. Sedan bänder man loss bärarmen från chassit. Att få loss detta fäste från bärarmen kan vara ett helvete om man inte tar hjälp av följande pressverktyg från Volvo (# 999 5497):

Bild

Den visade sig kosta c:a 600 kr. När jag vägde in att arbetstid också kostar pengar samt risken för kollateral skada övervägde jag att köpa den. Den skall monteras på följande vis:

Bild

Observera vilket hål i bärarmen den skall nypa i. Den skall alltså nypa i det lilla hålet (E) på undersidan av bärarmen och inte i (D). Med hjälp av verktyget kom det gamla fästet loss på mindre än 5 minuter. Att få dit det nya fästet är inte speciellt svårt om man hjälper till med en hammare. Sedan är det bara att pressa tillbaka bärarmen på plats med hjälp av domkraften.
De inre bakvagnsfästena är gjorda av aluminium och på ena sidan hade bulten rostat fast i den:

Bild

Den fastrostade bulten på det ena fästet gjorde att det tog timmar att få loss den. Jag rekommenderar att man har en borrmaskin till hands eller en Dremel med diverse slipstenar/fräsklingor för att nöta ner eventuella fastrostade bultar ifall man skulle dra sönder dem som jag gjorde. Det går tre bultar genom detta fäste; två som fäster den i bärarmen och en genom gummibussningen. Det kan vara en god idé att lossa bulten som går igenom bussningen först innan man ger sig in på de andra två. Jag rekommenderar att man lossar på (A) bultarna på bägge sidor innan man ger sig på att bända ut fästet/na från bärarmen:

Bild

(A) bultarna är de som är i grön färg. Om man bara avser byta det ena fästet räcker de att man endast lossar muttrarna på andra sidan. Detta gör bärarmarna rörligare så att det blir lättare att få ut de inre bärarmsfästena.
Både Haynes och Vadis rekommenderar att man också byter ut bultar och muttrar. Om du köper nya fästen hos t ex Mekonomen brukar dessa följa med, se dock till att det är rejäla muttrar så som i bilden. Om inte så kan man köpa dessa löst hos Bilia för kanske en tia styck. Till de yttre fästena brukar det inte medfölja några bultar och muttrar alls utan man får köpa dessa separat på Bilia. Till varje yttre fäste behövs 5 bultar, en mutter och 3-4 extra brickor, beroende på modell. På passagerarsidan sitter det ytterligare en bult som fäster en bygel som går tvärs över bensin/dieselvärmaren och bränslefiltret. På förarsidan sitter det en fjärde bult som håller fast bromsröret. Man kanske också vill byta dessa bultar.
Vadis ger momentspecifikationer för följande bultar (se figur ovan):

A 80 Nm
B 65 Nm plus 60°
C 105 Nm plus 90°
D 65 Nm plus 120°

Bultarna som går igenom gummibussningen på de inre fästena har inga momentspecifikationer. Jag misstänker att detta beror på att dessa bultar justerar toe-in inställningen på bakvagnen.
Jag använde Biltemas momentnyckel som ser precis likadan ut som den från Kamasa Tools. Den enda synbara skillnaden är skalorna vilket jag retar mig lite på. Den ena skalan är i Nm och den andra i kgm. Jag har aldrig stött på situationer där man använder denna måttenhet för vridmoment, jag hade hellre velat ha pundfot som alternativskala vilket är standard när man grejar med amerikanska bilar.
Det enda som väntar mig nu är en bakvagnsjustering vilket jag inte känner mig kompetent att göra.

Några frågor som dyker upp är varför man använder aluminium till de inre bakvagnsfästena och vilken rostskyddsmassa som rekommenderas att sprayas på de ställen som den gamla har lossnat ifrån. Någon som vet?
av Edgar84
Hallå.

jag tog ner hela bakvagnen för att byta bakvagnsfästena och hade ändå ett helvete att få loss bussningen som fäster bakaxeln i chassit. ett sätt som gör det hela ganska enkelt är att borra ut gummit som håller fast metallen. Kötta in borren där bilden visar med fast hand :)

Bild
Hur yttrar sig felet när bussningarna är slut. Blir den vinglig i bakvagnen eller?
Någonting i bakvagnen, vä bak på min 855:a har börjat gnissla lite ibland.
Kan framkalla felet om jag tar i takrailsen och försöker rucka lite i bilen så kan det gnissla lite ibland. Bör ju kanske ha något med fjäder/stötdämpare men ville kolla ändå. :D :D
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]