Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av LJN
Har ni tips på några bra bilshampo för vinterbruk nu när bilarna blir kraftigt nedsmutsade?
Och då gärna med någon form av vax eller lackskydd som fungerande komponent.
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är inte så jättestora skillnader på schampons rengörande effekt IMO, däremot så varierar det kraftigt hur koncentrerade de är...
Mina favoriter är annars Allbrites Cherry Foam på grund av att det blir riktigt tjockt och halt skum, eller Smartabs vanliga glansschampo på grund av pris och även det skummar bra..

/Thomas
av LJN
-Koncentrationen, har jag upplevt som väldigt varierande och vax i vill jag gärna ha.
Har någon erfarenhet av bilshampo med Nanoteknik som börjar komma nu?
Tyvärr är det så på vintern att det inte går att få bilen riktigt rent utan avfettning (dj-vla saltet), helst så stark som möjligt, därefter kan man använda de flesta bilshampon som det finns med vax i. Använder själv Turtel supertvätt.
LJN skrev:-Koncentrationen, har jag upplevt som väldigt varierande och vax i vill jag gärna ha.
Har någon erfarenhet av bilshampo med Nanoteknik som börjar komma nu?
För att få bilen ren efter en riktig svensk vinter blöta med salt och asfalts rester finns ingen genväg med shampo. Det är avfettning som gäller, men var försiktig. Dels inget bra miljöalternativ, sen tar det på lacken på bilen. Vad gäller nanoteknik så tar du det senare i bilvårdandet när du vaxar, men jag har inte upplevt "den" skillnaden mot ett bra vax eller lackskydd.

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]