Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
boeder skrev:Vad betalar du för ett serviceavtal och vad gäller? Hur långt sträcker sig ett sådant avtal samt vilka delar ingår som tex x-ljus lampor

V70 2.5T -04 snart en V70 2.5T -06 Lunar Guld Metallic med massa lull lull

Ok, så om man har serviceavtal (som jag beställde med min nya) så ska man låta bli att oroa sig och låta teknikerna göra sitt jobb med andra ord.

Jag antar att de kollar allt som behöver kollas....

p.s. Börja använda "citat"-knappen då det blir lite rörigt annars.
av Jan-A
Carman: Tycker du att man skall skita i det Volvo rekommenderar och följa ditt råd???
Borde man inte ha rätt bra koll på grejerna från Volvos sida för att gå ut och ändra intervaller mm.
Mja, man är ju lite skeptisk till ett så pass långt serviceintervall, och vad Volvo anbelangar så kan man ibland misstänka att de förlänger serviceintervallen bara för att konkurrenterna gör så. inte för att det är att rekomendera tekniskt.

Men detta handlar mer om en ogrundad misstänksamhet mot biltillverkarna än om kalla fakta; man litar inte riktigt på att det är helt ok att förlänga serviceintervallerna på detta sätt....
Användarvisningsbild
av CarMan
Jan-A skrev:Jo, tyvärr så är det ju så att en del blir sura utan egentlig anledning...
Men låt dig inte nedslås av detta, dina inlägg är både bra och uppskattade...

Det jag egentligen tyckte är att man kanske skulle byta olja en extra gång mellan de ordinarie servicerna. Den påkallade servicen tycker jag att man alltid ska göra.
Du behöver inte byta olja tätare än en gång om året, därimot så för står jag din tanke om det nu är så att man kör mer än 3000 mil/år

då får man kolla lite på hur man kör m.m. oljan förstörs inte så mycke när man ligger på motorvägen & har normal belastning & varm motor.

mycke sämre för oljan under hård belastning eller korta körninger på bara nån kilometer.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jensen skrev:Om Volvo går ut med att man skall göra en reducerad service om man inte kör 3000mil på ett år så förstår jag inte varför man inte skall följa det.
Carman: Tycker du att man skall skita i det Volvo rekommenderar och följa ditt råd???
Borde man inte ha rätt bra koll på grejerna från Volvos sida för att gå ut och ändra intervaller mm.
Rätt många märken som idag använder sig utav 3000mila intervallen, och vissa har även 3000mil/ alt 24mån till första service.
Oljor och material blir ju också bättre o bättre, och då måste man ju kunna förlänga intervaller mm.
Volvo rekomenderar inte en reduserad service, dom har det som ett alternativ.
& jag gissar att det är av rent konkurensmässiga skäl.
presis som jag tidigare skrev så komer inte bilens livslängd att förkortas om man väljer att göra en reduserad service mellan dom riktiga servicarna.
Därimot så kan ägaren av bilen råka ut för en del extra besvär & ävan extra verkstadsbesök, vilket också kostar pengar & kanska kommer högst olägligt
Användarvisningsbild
av Jensen
Vilka extra besvär samt extraverkstadsbesök tror du att det kommer att leda till???
Jag tror att dom flesta skulle vilja komma ner i pris om det går, varför då inte göra en reducerad service.[/quote]
Användarvisningsbild
av CarMan
Jensen skrev:Vilka extra besvär samt extraverkstadsbesök tror du att det kommer att leda till???
Jag tror att dom flesta skulle vilja komma ner i pris om det går, varför då inte göra en reducerad service.
[/quote]
förutom dom besvären jag redan har rablat upp högst upp på denna sifdsa så måste kunden själv hålla reda på bytes intervallen för vissa ditaljer.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]