Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Nu har man besökt en vän på Bilprovningen och gått igenom bilen lite granna.
Min nyköpta pärla som bara ger bekymmer.
Bilen är en Volvo v40 2.0l 98.
Först och främst så läcker den växellådsolja ifrån packboxen som värkar ha fått sig en smäll av förra ägaren, tyckte det var lite konstigt att växellådan var lite trög och så och nu vet jag varför, nu har jag 2 frågor där.

1; Jag har backen till vänster så då blir det väll renaut lådan, vart tusan kollar jag och fyller på oljan där? kollade i manualen och kollade runt lite men hittade ingen sticka.
2; Förra ägaren har kört ca 5000mil med bilen utan service så han vet inte om dom hade orginal olja i lådan eller vilken typ av olja dom hade, vilken olja är det enklast att jag köper till den då? alltså vilken olja som klarar sig bäst med att mixas med oljan som sitter i, Annars hur tömmer jag den gammla oljan?

Jag har tidigare skrivit om att det känns som om bilen "glider" när jag svänger och då fick jag en del tips om saker men allt som sas tidigare var helt, däremot var "kuddarna" till stora gålet i bakaxlen slut, kommer inte ihåg vad dom heter riktigt men kan det ha någonting med saken att göra?

Mvh Ampe

P.s Tack för ett underbart forum =)
Ok jag har kollat på den posten redan men kände att jag inte blev så mycke klokare på den, vill mest veta vart jag fyller på oljan och sen typ så att jag inte fyller på för mycke. Är juh lite rädd när växellådan går lite torr. Mvh ampe
Okej. Det fina är att det går knappt fylla på för mycket.

Avtappningspluggen sitter på undersidan av växellådan och påfyllningen sitter på sidan. Man skall fylla tills det rinner över kanten och sen skruva dit pluggen igen. Alltså nivån skall ligga i nivå med påfyllningspluggen.
Tips kolla att du får loss påfyllningspluggen innan du lossar avtappningen. Inte för att de brukar vara svåra att få bort men det är en bra regel.
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]