Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej har vi några vedeldningsexperter här ? :) .

Hur är det att elda med 90% björkved och resten tall/gran i braskamin, är det risk att skorstenen sotar mycket av att elda så mycket björk :???: .
Björkved har man ju alltid hört ska vara bland det bättre att elda med, förutsatt att den är torr och kluven i lagom stora bitar.

Fick denna fråga av min syster för hon hade haft sotaren hemma (sotar 1gång per år), och han tyckte det var mycket sot i röret.
När hon eldar är det öppna spjäll som gäller, inget pyreldande alltså.
Själv eldar jag kanske 10% björk och resten gran/tall/asp/ask mm i braskamin och har sotning vartannat år utan några anmärkningar från sotaren.
av *pettson*
jojjeblom skrev:Hej har vi några vedeldningsexperter här ? :) .

Hur är det att elda med 90% björkved och resten tall/gran i braskamin, är det risk att skorstenen sotar mycket av att elda så mycket björk :???: .
Björkved har man ju alltid hört ska vara bland det bättre att elda med, förutsatt att den är torr och kluven i lagom stora bitar.

Fick denna fråga av min syster för hon hade haft sotaren hemma (sotar 1gång per år), och han tyckte det var mycket sot i röret.
När hon eldar är det öppna spjäll som gäller, inget pyreldande alltså.
Själv eldar jag kanske 10% björk och resten gran/tall/asp/ask mm i braskamin och har sotning vartannat år utan några anmärkningar från sotaren.
Det ska inte vara några problem. Hur skorstenspipan ser ut om du brukar köra för fullt beror ju mest på hur varmt din kamin/ pannan får det. Ju varmare ju finare i skorstenen, det beror ju även på pannans/kaminens konstruktion, hur mycket som går att stoppa in (så den får maximalt med luft). En del kaminer rymmer mycket ved men har små luftintag och kan därför inte ge tillräckligt med luft för en full kamin. Barrved är ju den som brukar tjära, mycket mera än björk. Men naturligvis beror det även på hur torr veden är? Är veden för fuktig så blir förbränningstempen lägre osv. Slutligen handlar det om MÄNGDEN som eldas också..

För vår del har vi schädlerkeramik i vår kaminpipa och efter ha eldat 10kubik staplat med björk i Vår handöl 11 så var rökkanalen alldeles blank invändigt enligt sotaren. Kikar jag i kaminen så är den vit invändigt, både på väggarna och i askan. Trots detta får vi inte välja utan det är sotning 1gång/år. Då jag ändå var hemma sist så var jag med av ren nyfikenhet, han fick ihop ca 2dl sot på totalt 10meter kaminpipa. Då känns det som ett skämt att betala sotning..
Har alltid eldat med Björkved (växer ju som ogräs häruppe :) ) och det är aldrig några problem så länge man inte sureldar, sureldar man kan det ju även bli som tjära.
Samma här; eldar med 75% björk, utan problem. Har gammal panna med lite klen lufttillförsel, men aldrig så att det "pyr". (Har borrat några extra hål i vedfacksluckan för säkerhetsskull)

Så antingen har sotaren sett/känt fel eller så "pyr"eldar din syrra. Eller har pyreldat under någon tid under året som gått mellan sotningstillfällena.
Men det är lätt åtgärdat genom att köpa pannzink hos sotaren och sedan följa anvisningarna. Kostar ca: 250:- för en burk som räcker gott och väl. Efter man kört klart enligt anvisningen så sotar man igen och får loss tjäran som tidigare bränt sig fast i kanalen.
Och sota, det kan man göra själv om man är lite försiktig och kan tänka sig att köpa verktygen som behövs.

Jag eldar enbart med ved och har sotning 4 ggr/år. Fick anmärkning första året jag bodde där men sedan har det sett kanonbra ut varje gång. Även haft kamerainspektion av kanalen som visade mkt gott skick i förhållande till åldern. Fast jag "mellansotar" själv varje månad å andra sidan så att kanalen ska hålla sig kry.

//Matzen10
matzen10 skrev:Samma här; eldar med 75% björk, utan problem. Har gammal panna med lite klen lufttillförsel, men aldrig så att det "pyr". (Har borrat några extra hål i vedfacksluckan för säkerhetsskull)

Så antingen har sotaren sett/känt fel eller så "pyr"eldar din syrra. Eller har pyreldat under någon tid under året som gått mellan sotningstillfällena.
Men det är lätt åtgärdat genom att köpa pannzink hos sotaren och sedan följa anvisningarna. Kostar ca: 250:- för en burk som räcker gott och väl. Efter man kört klart enligt anvisningen så sotar man igen och får loss tjäran som tidigare bränt sig fast i kanalen.
Och sota, det kan man göra själv om man är lite försiktig och kan tänka sig att köpa verktygen som behövs.

Jag eldar enbart med ved och har sotning 4 ggr/år. Fick anmärkning första året jag bodde där men sedan har det sett kanonbra ut varje gång. Även haft kamerainspektion av kanalen som visade mkt gott skick i förhållande till åldern. Fast jag "mellansotar" själv varje månad å andra sidan så att kanalen ska hålla sig kry.

//Matzen10
Ingen pyreldning har skett vad jag vet, och enligt syrran är spjället helt öppet när hon eldar.
Det jag kom att tänka på är att hon inte har någon direktluft till kaminen (den tar förbränningsluften inifrån huset) så kanske att kaminen får för lite luft iaf, men då borde ju röken bli mörkare ifrån skorstenen.

Jag har iof inte heller direktluft till kaminen, men kanske har ett otätare hus som främjar elden :) .
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]