Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
AMS är klar med sin 1000-milakörning av XC60 2.4D Automat:
Så här mycket har bilen dragit, räknat efter tankning och mätarställning (ej färddator):
Solna - Söderåkra: 8,6 l/100 km
Söderåkra - Brålanda: 8,1
Brålanda - Brunflo: 8,2
Brunflo - Kiruna: ej mätt
Kiruna - Karesuando: 8,5
Karesuando - Sävar: 9,0
Sävar - Solna: 8,3
Solna - Torsås: 8,6
Torsås - Trollhättan: 9,4
Trollhättan - Brunflo: 8,9
Brunflo - Jokkmokk: 9,4
Jokkmokk - Karesuando: 8,4
Karesuando - Happaranda: 8,9
Happaranda - Härnösand: 9,4

/Mikael Johnsson, testchef
Dessa siffror kan man tolka som normal landsvägskörning/motorväg om man har läst bloggen.

EDIT:
Totalt blev det att vi höll en snittfart på cirka 90,1 km/h.
Lag två lät sig aldrig frestas av något fikabesök och sparade tid på så sätt. Däremot hade man besvärligare väderförhållanden än lag ett. Snöfall gjorde bland annat omkörningar svårare och gav en totalt sett ryckigare körning. Något som skulle visa sig på bränslemätningen (Separat uppdatering kommer).
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
0,9 liter per mil i snitt för landsvägskörning. Powershiften och nya D5 motorn måste fram snabbt...
av Amli
andreas_lofgren skrev:0,9 liter per mil i snitt för landsvägskörning. Powershiften och nya D5 motorn måste fram snabbt...
Ja, det var onekligen skrämmande dåliga siffror.
Användarvisningsbild
av CarMan
bilgalen skrev:
Nu är det ju så att det är Autoliv som utvecklar och tillverkar krockkuddar, bältessträckare och en hel del annat smått och gott som sitter i en XC60. Samma företag levererar även till Bmw för information :wink:
Autoliv tilverkar krock kuddar & krock gardiner. dom gör altså tilverkningen & viss utveckling. men dom konstruerar inte systemena ! dom gör heller inte givare för beräkning av krock kraft, lika så är det inte som som gör programvaran m.m. listan kan göras lågn (kort sagt stia dig inte blind på vem som gör en produkt)

Boch gör ditaljer till de flästa insprutnings system, men inte är det samma motorer i ala bilar för det...
av bilgalen
CarMan skrev:
bilgalen skrev:
Nu är det ju så att det är Autoliv som utvecklar och tillverkar krockkuddar, bältessträckare och en hel del annat smått och gott som sitter i en XC60. Samma företag levererar även till Bmw för information :wink:
Autoliv tilverkar krock kuddar & krock gardiner. dom gör altså tilverkningen & viss utveckling. men dom konstruerar inte systemena ! dom gör heller inte givare för beräkning av krock kraft, lika så är det inte som som gör programvaran m.m. listan kan göras lågn (kort sagt stia dig inte blind på vem som gör en produkt)

Boch gör ditaljer till de flästa insprutnings system, men inte är det samma motorer i ala bilar för det...
Autoliv gör hela system som sen integreras i bilen. Jag har själv jobbat lite (som konsult) inom Autoliv. Autoliv gör även den telefon som suttit i Volvos alla bilar. Om det fortfarande är Autoliv som levererar telefon i de senaste bilarna ska jag dock låta vara osagt.

Sen förringar jag absolut inte kunskapen som krävs hos respektive biltillverkare för att integrera systemen. Är ju ganska mycket intrimmning och liknande som krävs.

Givare för beräkning av krockkraft är ju egentligen en accelerometer. Dessa gör varken Volvo eller Autoliv. Men det krävs många givare i ett system för airbags, inte bara en accelerometer.

Titta gärna in på: http://www.autoliv.se

Autoliv levererar även "Nightvison" till Bmw.
av nickeee3xc
Kort sagt kan man säga att ifall XC60 skulle ha Q5:ans motorer o växellådor + fyrhjulsdriftsystem skulle den vara alldeles överlägsen. Men ifall Q5 skulle ha XC60 design kunde det bli tvärtom. Synd att volvo inte satsar på motorer ordentligt såsom tyskarna. :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:0,9 liter per mil i snitt för landsvägskörning. Powershiften och nya D5 motorn måste fram snabbt...
Eller byt tillbaka till V70N karossen, jag har klarat att köra bilen på HALVA den förbrukningen och då har jag både 185 hk och AWD.

XC60ans kaross måste vara sååååååååååååååååååååååååååååååååååååå tung att dra, 0.97 kör jag på med 2 tons boggiesläp efter. XC60 är tydligen lika trögdragen
Användarvisningsbild
av CarMan
bilgalen skrev:
CarMan skrev:
bilgalen skrev:

Autoliv gör hela system som sen integreras i bilen. Jag har själv jobbat lite (som konsult) inom Autoliv. Autoliv gör även den telefon som suttit i Volvos alla bilar. Om det fortfarande är Autoliv som levererar telefon i de senaste bilarna ska jag dock låta vara osagt.

Sen förringar jag absolut inte kunskapen som krävs hos respektive biltillverkare för att integrera systemen. Är ju ganska mycket intrimmning och liknande som krävs.

Givare för beräkning av krockkraft är ju egentligen en accelerometer. Dessa gör varken Volvo eller Autoliv. Men det krävs många givare i ett system för airbags, inte bara en accelerometer.

Titta gärna in på: http://www.autoliv.se

Autoliv levererar även "Nightvison" till Bmw.

jag tror itne du förstod mig.
ett komplett system är alla givara & alla kuddar, samt mjukvara som skräddarsys för bilmodellen. (du skriver själv att autoliv inte gör detta !!!)
XC 60 har 4 givare vi kan kalla för accelerometrar & 2 luft trycks givare samt 1 laser mätare med 2 motagare + den integrerade givaren i srs-styrenheten, som jag inte vet vad det är för givare. Utöver detta så har man halgivare för att veta om vissa bälten andvänds m.m. sen så hämtar man information som redan fins i system i bilen, så som hastighet m.m.

Telefonerna i P2 bilarna var frånbörjan Nokia, det var dom med stort sim kort. sen vart det ericsson telefoner när lilla kortläsaren kom, jag vet inte hur många år ericsson levererat telefonen.
telefonerna i nuvarande bilmodeller trorjag Motorola gör, men är lite osäker. det är ialla fall motorola som gör tilbehörs blåtand enheten.
jag kan ju gissa att autoliv varit inblandad i volvooncall telefonerna på någe vis, eftersom systemet komunuserar med srs systemet.

Sen om vi ska prata komplett krock systeme så ingår faktiskt bilens stålkonstruktion o andra saker i detta.
Användarvisningsbild
av CarMan
nickeee3xc skrev:Kort sagt kan man säga att ifall XC60 skulle ha Q5:ans motorer o växellådor + fyrhjulsdriftsystem skulle den vara alldeles överlägsen. Men ifall Q5 skulle ha XC60 design kunde det bli tvärtom. Synd att volvo inte satsar på motorer ordentligt såsom tyskarna. :???:

Nej.
kan hålla med att det idag inte finns tillräckligt med motoralternativ. men volvon ska inte ha audins fyrhjolsdrift !!! det ska sitta den haldexlösning som sitter där! annars klarar vi inte av att ha alla de andra systemen. Volvos dstc är mycket komplext sytstem som jag är tämligen säker på att det inte går att få ihopp med nått annat. lika så kanske inte trailer stabilyty system funkar med andra fyrhjulsdrifter.

jag har nu kört XC60 på lerig krossbana, med branta backar. bilen behöver ignet slir alls för att kopla in bakhjlen...
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 63
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]