Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Olleskog
Hej!

Jag har köpt mig en ny fin stereo. Nu ska den in i bilen, en 744 gle -88. Men jag får inte bort den gamla Blaupunkt Toronton som sitter där utan att riva halva bilen.

1. Någon som vet hur jag tar ut blaupunkten framifrån utan att skada inredning?

2. Hur får jag lös sidopanelerna på mittkonsolen så att jag kommer åt att ta lös stereon bakifrån. Eller alternativt ta lös plastpanelen som steron sitter i. Själva "hålet" alltså?

Några andra tips...? Har aldrig satt in en stereo förut.

Tack på förhand.
av Addekarlsson
Är det inte 2 hål på varje sida i fronten? Ta 4 popnitar eller liknande och stick in i dom hålen, så är det vara dra ut stereon sen.

För att få lös plastramen stereon sitter i, måste stereon ut först. Om du inte helt sonika knäcker den plastramen förståss. Kostar ju inte många kr att köpa.
För att få lös sidopanelerna får du skruva massor.

Så kolla upp hål i fronten på stereon först. Är det inte hål där, så ta lite grövre buntband och stick in på var sida om stereon, i mitten typ och se om du kan få ut stereon på det viset.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Wanchai
Har du kollat på Blaupunkts dokumentsida? Tryck på svenska flaggan och sök efter Toronto.

Jag skruvade isär halva min Volvo 965 för att få ut min Blaupunkt Kingston. Hade jag gjort rätt hade det tagit ungefär fem sekunder utan att skruva loss en enda skruv...

Lycka till!
av Olleskog
Tack för svaren! Synd bara att jag demolerat hälften redan :oops: Ska leta ny ram på skroten nu, så river jag bort den gamla. Den sitter som sten, främst på underkanten.

Finns det förresten någon som vet var det finns adapters till anslutninarna bak på stereon?
Användarvisningsbild
av Wanchai
Olleskog skrev: Finns det förresten någon som vet var det finns adapters till anslutninarna bak på stereon?
Var bor du? Adaptrar finns i de flesta bilstereobutiker och hos välsorterade biltillbehörsaffärer.
av Olleskog
Bor i Umeå, så nånstans finns det nog adaptrar misstänker jag :)

Skiten är fortfarande inte ute! :(
Användarvisningsbild
av Wanchai
Jag köpte en Blaupunkt -> Volvo-adapter av MDS på Formvägen. Dom har garanterat en adapter som ska passa för dig. Du har ingen möjlighet att ta kort på ditt "projekt"? Då kanske det går att se hur man ska få ut den där stereon. Annars kan du ju svänga förbi MDS och be killarna kolla om de kan se vad som behöver göras.
av Olleskog
Problemet är nu löst, det kostade ett stycke plastbit runt stereon dock!
Men nu vet jag hur det ska göras, det var som Addekarlsson trodde, fyra hål på framsidan.

Nu till ett annat problem, jag misstänker att stereon suger ur ström ur batteriet, vilket är konstigt för den är kopplad via tändningslåset. Däremot går det en kabel "memory +" till stereon med 12 V. Antar att det är för att den ska hålla radiostationer och dyl. kvar minnet. Det gör den tyvärr inte. Men ström kommer fram till den, för det blinkar en "larmlampa" då fronten är borttagen.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...