Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
halmstaden skrev:Något måste göras i u-länderna, men vad och framförallt vem ska ta tag i stafettpinnen?
Vad är det som säger att problemet finns i u-länderna?
Förmodligen är 1 svensk en mycket större miljöbelastning än 10 fattiga billösa personer i ett icke namngivet u-land.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Under 10 kr/l :-))))) (i södra delan av landet, inte här :| )

Jag kollade ekonominyheterna igår, då kostade ett fat olja 50 dollar. Som mest i somras låg det på 150 dollar/fat.

Oljepriset har alltså gått ner med 2/3, men vårat bränslepris har gått ner 1/3 grovt räknat. Varför inte mer? Har det med moms och trippelskatt på bensin att göra?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Nexus
Bensinen kostar lagon nu nästan så man får 10 l för en hundralapp :D : Men inte hör man någon säga att priset är lågt nu utan höjer de 20 öre då gnäller folk.
Förut låg det ju på 13 kr/l :-O) Igår tankade jag för 10:45 :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja visst vänjer man sig snabbt. För några år sedan hade man tyckt 10.45 varit jättedyrt. Nu säger man åh vad billigt.

Kanske dags att bunkra upp stora tankar med bensin nu när det är så "billigt". :wink:
av Lövet
~Kalle~ skrev:Under 10 kr/l :-))))) (i södra delan av landet, inte här :| )

Jag kollade ekonominyheterna igår, då kostade ett fat olja 50 dollar. Som mest i somras låg det på 150 dollar/fat.

Oljepriset har alltså gått ner med 2/3, men vårat bränslepris har gått ner 1/3 grovt räknat. Varför inte mer? Har det med moms och trippelskatt på bensin att göra?

/Kalle
2 saker gör att bensinpriset inte är 1/3 av vad det var i somras.

Skatt: Jag kommer inte ihåg exakt (har skrivet det i en tidigare tråd) men jag tror att runt 7kr per liter i nuläget är skatt. Rätta mig gärna.
Dollarpris: Dollarn har stigit väsentligt sedan tidigare i år. Detta verkar i motsatt riktning mot råoljepriset.

Det roliga är att för en bilist som kör 2000 mil per år så är skillnaden mellan priset nu och i somras ungefär 500 kr per månad i soppakostnad. Har det verkligen så stor betydelse för folk? Det går onekligen utmärkt att lägga 300.000kr på en V70 som är värd 140.000kr om 3 år. Det är 4444kr i månaden. Om folk verkligen hade dåligt med pengar så borde de köpa billigare, inte snålare, bilar.
Användarvisningsbild
av halmstaden
~Kalle~ skrev:Under 10 kr/l :-))))) (i södra delan av landet, inte här :| )

/Kalle
Dollarn har gått upp närmare 40% sedan i somras, och skatten påverkas ju inte av råvarupriset, det är ju ingen procentsats.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Iom det extremt höga skattetryck vi har i Sverige & med tanke på att främsta skälet till dessa höga skatter är att dela ut bidrag till höger & vänster vare sig det behövs eller inte så att den stora massan av svenskar blir beroende av....BIDRAG.....så har svenska politiker (skit samma vilket parti) INGET intresse av att sänka skatten på någonting....allra minst drivmedel. Detta har mao INGET att göra med miljö hänsyn. De som inbillar sig det har fallit för politikerna "miljö" ursäkter .

Nä, avskaffa majoriteten av alla jävla bidrag & sänk skatten på inkomst för ALLA till 15% & sänk momsen till samma nivå. Avskaffa även ALLA skatteavdrag. På så vis kan INGEN undvika att betala skatt genom att lagligt manipulera sina tillgångar.

De som hyllar högt skatttryck verkar tro att "överklassen" eller de RIKTIGT rika betalar en procentuellt sett hög del av sina inkomster i skatt..... & inget kunde vara mer fel.
Det är alla vi "vanliga" svenssons som kör vår Volvo & går till jobbet varje dag som drar det tunga lasset UTAN möjlighet till fantasi skatte avdrag.
De som är anhängare av högt skattetryck & bidrag är sällan trogna sina ideal då man utan att skämmas gärna jobbar så mycket svart som möjligt eller betalar hantverkaren svart...eller köper smuggel sprit....samtidigt som man iskallt förutsätter att alla andra minsann skall betala skatt & vara "solidariska".

Speciellt som pengarna fan inte går till att bygga upp Sverige. Skatte intäkterna går INTE till att bygga väldens bästa vägnät, inte till att ha världens bästa skolsystem, äldrevård osv osv.........som de trots allt skulle kunna gjort om politikerna inte (med svenssons goda minne) slösade miljarder på allehanda bidrag till arbetsskygga inbillningssjuka lata individer. Sverige har under de senaste decennierna haft mer eller mindre öppna dörrar för hundratusentals ekonomiska fyktingar där majoriteten av de som kommer hit blir en kostnad vi INTE har råd med.

Färre & färre betalar skatt (arbetar) & fler & fler blir icke produktiva...dvs, betalar skatt genom arbete (pensionärer, förtidspensionerade osv). Svenska företag/industrin flyr Sverige & förlägger produktionen utomlands (skatteintäkter & jobb försvinner från Sverige).

Så, om jag blir förbannad över drygt 70% skatt på drivmedel?
Tro fan det !
Användarvisningsbild
av camaro69
halmstaden skrev: Dollarn har gått upp närmare 40% sedan i somras, och skatten påverkas ju inte av råvarupriset, det är ju ingen procentsats.
Det är väl så att kronan sjunkit i förhållande till dollar och euro m m, eller?

Vi svenskar hade varit rikare om vi "skrotat" kronan och infört euro.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]