Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cole
Hej

Har en S40 -01a med 13.000mil på mätaren. (motor 1.8 volvo) Har lite problem med att ibland så startar den inte på första försöket,utan står där och malar bara....iofs den kickar igång men det kan ta några sekunder. På andra försöket kickar den igång direkt. (startmotorn fungerar)Jag har bytt luftfilter,bränslefilter,tändstift men inget hjälpte. Nu senaste dagarna testade jag min andra nyckel och det har inte hänt så många gånger som med den första nyckeln. Har även märkt att tomgången är lite bluddrig. På morgonen ibland när växeln är i friläge så kan det låta lite illa när jag släpper upp kopplingspedalen,typ något som rasslar,dock bara när motorn är kall.... Märke även att hela bilen gungar när jag trycker ner kopplingspedalen och släpper... :S Är det någon som känner igen något utav det här? Det viktigaste kanske är det här med starten. Ringde till Bilia i Mariestad men dom vet inte vad det kan vara,ingen idé (enligt dom) att kolla felkoder om ingen lampa tänts.

Om jag hade haft råd skulle jag byta den här bilen direkt. Den håller inte ens K utav volvo kvalité. Nu är det så att jag ska ner till Slovenien om några veckor, så lite tips om vad det kan vara för fel på min bil skulle inte vara fel. :-)

Tacksam för svar
av cole
Jag har inte tänkt så mycket på det, men jag har för mig att den blir lite så där seg startad.. om jag inte väntar några sekunder. Det konstiga är att det här fenomenet uppstår lite då och då och inte är med där hela tiden.
av cole
Jag kanske skulle förklarat det lite bättre i första inlägget (sorry) Det kan hända oavsett om bilen är kall eller varm. Häromdan var den ute mellan 22:00 och 06:00. På morgonen åkte jag till jobbet (startade fint) och sedan vid 09:00 åkte jag till affärn,väl när jag kom ut från affärn då är bilfan svårstartad :-) Så det spelar ingen roll om den stått hela natten eller 10-20min.
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]