Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Med en gammal 240 så verkar det ju vara riktigt lätt att sno bensin och det händer mig ungefär en gång i veckan numera :(

Tankar aldrig mer än typ 15 liter, hade tanklock med lås men det är ju inget till, det bryter de ju bara sönder. Finns det ngt knep man kan ta till. Har hört att man kan montera ngt på en del bilar i själva tanröret så att det går att tanka men inte slanga upp bensin? Ngt som vet ngt om detta?

/Linda
På biltema finns det en spiralfjäder som man trycker ned i eller monterar i påfyllningsröret.Det ska hindra deras slang att komma ned i tanken så de kan inte suga upp bensinen.Jag har en sån själv i min och jag har klarat mig.Kostar 50 kr .Kolla på deras hemsida.Finns säkert på stora bensinstationer också.
Det är en spiralfjäder som monteras i tankröret. I bästa fall förhindrar det att tjuvjä**arna stoppar ner sin slang. Har du en sen 240 avsedd för blyfritt, så är det lite större jobb att montera det, men på äldre med "öppet rör" skall det inte vara några större problem.
Överkurs: Har du en 240 med insprutning, så kan du konvertera till E 85. Om bensintjuvarna då är ur något mopedgäng, och kör på oljeblandad bensin, så kommer deras motorer att rasa så småningom. Motorolja blandar sig inte med etanol. En vanlig, okonverterad bil, kommer också att gå dåligt om du har 100 % E 85.
Ja jag såg nu att det fanns sån där tankspiral. Frågan är ju om de inte blir tokiga om de inte får upp bensin och börjar funderar på annan skadegörelse istället. Man vet ju fasen inte. Men jag kanske borde prova iaf!

Jag är osäker på om jag har insprutningsmotor eller inte men är dte inte fasligt dyrt att konvertera tll E85??
Konvertering till E 85: Från strax under en tusenlapp, upp till ~ 10000. Allt beroende på val av metod och ambition, samt vad man kan göra själv eller måste ha assistans. Läs mer här: http://www.etanol.nu
Blir man ständigt bestulen på det bränsle man köper, så kan man ju börja fundera var man vill sätta gränsen.
Hade en kund med en 245:a för några år sen som jag monterade larm på, efter ett tag kom han tillbaka och berättade att några"ungjävlar" slangade bilen och undrade om det gick att göra nåt åt det förutom låsbart tanklock som "ungarna" redan förstört några av.
Monterade en magnetbrytare i tankluckan och lade den i serie med huvbrytaren.
Kunden kom tillbaka en vecka efteråt och såg rätt munter ut...
En morgon hade han hittat 2 bensindunkar (tomma :D ) samt en bit slang och en polygrip bredvid bilen som stod med tankluckan öppen...
Råkade på han ett tag senare och han hade fått ha bilen ifred efter det :lol:

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?