Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Saltning eller sandning på våra vägar, vilket är bättre?

Salt
9
29%
Sand
22
71%
matzen10 skrev:Som sagts; sanden blåser bort....... :roll:

//Matzen10
Det är därför man förvärmer den, så den fryser fast istället för att blåsa bort. :wink:
ER skrev:
matzen10 skrev:Som sagts; sanden blåser bort....... :roll:

//Matzen10
Det är därför man förvärmer den, så den fryser fast istället för att blåsa bort. :wink:
Låter väldigt bra i det teoretiska men i praktiken så blåser den bort på storvägarna iaf, det lilla som kan tänkas bli kvar hjälper föga
Been there, done that
Förvärmd sand förutsätter att det finns något att smälta fast i. De värsta halkorna är frotshalka, underkylt regn och återfrysning av våta vägbanor. Ska det funka med förvärmd sand måste man invänta att isen lägger sig.

Köra fler svängar med sandbilen? Du måste skämta - vill du verkligen byta en eller två saltbilar om dagen mot en sandbil var tionde minut?

På högtrafikerade vägar finns ytterligare ett bekymmer med att bilarna snabbt och effektiv packar och polerar nysnön. Samma antal fordon som i norr passerar på en vecka klaras av på tre timmar under morgonrusningen. Den norrländska snön hinner ofta på den tiden genom tid och kalla nätter omformas till en strålande, lagom sträv vinterväg.

Jag råkar jobba en del med att hjälpa sådana som fått sitt dricksvatten skadat av bland annat salt. Och jag kan säga att jag inte är särskilt glad åt saltskadorna, men de alternativ som man får dras med om man slutade salta och eventuellt gick över till annan halkbekämpning innebär betydligt allvarligare problem.
Senast redigerad av 1 mugge, redigerad totalt 0 gånger.
mugge skrev:På högtrafikerade vägar finns ytterligare ett bekymmer med att bilarna snabbt och effektiv packar och polerar nysnön. Samma antal fordon som i norr passerar på en vecka klaras av på tre timmar nuder morgonrusningen. Den norrländska snön hinner ofta på den tiden genom tid och kalla nätter omformas till en strålande, lagom sträv vinterväg.
Varför saltas det här uppe isånafall? När det inte kommer så många bilar enl. dig så bör det gå bra utan salt?
~Kalle~ skrev:Varför saltas det här uppe isånafall? När det inte kommer så många bilar enl. dig så bör det gå bra utan salt?
Njet, jag aldrig sagt att det inte behövs salt om det är lite bilar.

Vad jag ville belysa var att det finns ett antal vanligt förekommande vinteromständigheter där tömedel är det enda som fungerar samt att salt är det tömedel som är den minst dåliga kompromissen.

Sedan kan inte jag avgöra om Vägverket och kommunerna i norrbotten gör rätt avvägningar när det gäller saltning eller ej. För egen del tror jag att norrbottningar skulle klara sig aldeles utmärkt utan salt på vägarna. Jag tror att man är generellt bättre på att läsa vinterväg och anpassa sig därefter ju mer vinter man har. Söder om dalälven tycks dock många leva i förväntningen att det alltid ska vara sommarväglag (om man kör därefter så länge det inte ligger snö på vägen).
Jag antar att V.V. har gjort grundliga studier av hur salt vs. sand, bark o annat beter sig. Och kommit fram till resultatet att salt är bäst.
Förvärmd sand låter inte heller som en realistisk idè (som "mugge" skriver); snarare som ett försök, kanske?! Eller så funkar det bra där det råder konstant vinterväglag under en längre tid. Hade varit kul att få en länk, ER. Jag Enir:oar lite senare under natten och klistrar in om jag hittar något ;-).

Syftet med att använda salt torde ju ändå vara att öka/säkra/förbättra körbarheten på vägarna..! Även om bieffekten leder till rostangrepp på fordon & ev. påverkan i lokala vattendrag, på sikt.
Lite grann som att käka medicin; det är bättre att bli frisk, och ta vissa biverkningar, än att inte ta medicin. Alternativa metoder som hypnos eller naturmedicin (läs; sand/bark) funkar alldeles för sällan för att ge ett bra resultat. Eller är åtminstone beroende av att vissa yttre omständigheter är uppfyllda (konstant vinterväglag, t.ex.)
I det här fallet har, åtminstone jag, absolut tilltro till V.V. (även om jag inte skulle gå dit för att få penicillin ;-) )

M V H
---> Matzen10

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]