NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av southQ
Har precis köpt min första Volvo V50-04 och jag upplever att det är väldigt mycket vägljud/oljud.
Trodde först att det hade att göra med att det satt 18":are på sommar däcken men låter lika mycket med vinter däcken som är 16" org däck.

Är det fler som upplever samma sak?
Användarvisningsbild
av poseidon
Har du dubb på vinterdäcken? Tycker det låter bra mycket mindre på vintern med mina odubbade 16" mot sommarens 17". Sen såklart man får ju vad man betalar för. Det är ju inte mellanklassens dyraste bil heller. Det är ju inget kassaskåp direkt men klart mycket bättre än Opel eller Peugot exempelvis.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Jag har en v50 -05 och kan instämma, tror det kom -06 att den blev med ljuddämpad kupen från vägljud m.m. För övrigt är det ju en kanonbil 8)
av vkenta
Kör också en 05:a som jag har tilläggsisolerat.
Tog bort klädseln övre bakre hjulhusen och limmade på isolering 10mm som jag har köpt på en biltillbehörsfirma,
monterade bort dörrsidorna limmade bitumplattor på plåten samt klädde dörrsidorna på insidan med isolermaterial samma sak med golvet lyfte på mattorna
och la dit isolering.

Tycker att detta har gjort bilen tystare och framförallt så har det blivigt ett dovare ljud som inte är så störande.

Det mest störande ljudet nu är dom knirrande stolarna……………

//K
Användarvisningsbild
av s80
Jag äger en v50 T5 2004 och jag kan hålla med om att vägljudet är ngt störande, men annars en superb bil

På nya V50 vet jag inte hur bra isolerade bilarna är men tror att det är mkt bättre nu än det var 2004

jag kör dessutom med odubbade vinterdäck och vägljudet hörs rätt tydligt, men men...
av perlun
Körde V50 MY07 tills för en månad sedan. Bytet till MY09 blev en glad överraskning även när det gäller vägljudet som var en hel del lägre. Kunde jämföra sommardäck, samma märke och typ 17" på båda bilarna, dvs en rättvisande jämförelse. Antar att Volvo lagt på mer isolering i flera omgångar s a s...
Användarvisningsbild
av southQ
Då var det som jag misstänkte men tycker fortfarande man får mycket bil för pengarna så det är väl bara att höja ljudet på stereon och njuta av en bra bil i övrigt :D
av Lövet
Dubbelglas (laminerade sidorutor) gör också sitt till. Jag har den "gamla" S40n med dubbelglas och tycker att ljudkomforten är helt okay. Den är bättre än Audi A4 exempelvis, körde parallelt med min fars A4 2,0TDi -07 när jag hämtade bilen.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]