Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

~Kalle~ skrev:Men om etanolen inte bidrar till svält,

1. Hur fraktas etanolen hit?
2. Hur lång är transportsträckan?

Det är lika idiotiskt som att köpa skolmat från andra sidan jordklotet och skyller på dålig tillgång i sverige fast det egentligen handlar om priset.

Sverige står för 0.2% av världens koldioxidutsläpp, det gör inte så stor skillnad om vi skulle släppa ut 0% koldioxid.

Kina däremot ska vi inte tala om. Om de slutar elda med kol så kan vi köra på fossila bränslen i 30 år till utan skillnad på utsläpp.
Etanolen från Brasilien fraktas medelst tankfartyg. Sträckan är i runda slängar 1000 mil. Sedan rullar soppan ut till mackarna i vanliga tankbilar såklart. Fartygsfrakt är vad jag läst riktigt energieffektivt vad gäller miljöpåverkan per fraktat ton och kilometer. Vidare finns det ju kanske inget annat alternativ. Atlanten ligger liksom ivägen. :)

Nästa generations etanol, från skogsindustrin, kommer transporteras betydligt kortare sträckor. Gissningsvis borde Sverige kunna vara hyfsat självförsörjande.
Ja det är så att fartygstransporter är "effektivt för miljön" när man kollar till antalet ton. Men hur mycket koldioxid släpper 1 sådan transport ut, om vi ska kolla hela E85 kedjan?

Jag håller mig fortfarande till att biogas är det absolut bästa för miljön :)
Jag tycker artickeln är lite flummig, men då är det ju Aftonbladet förståss.
Eftersom alla vet att sockkerrör är en av de mest effektiva grödor att producera etanol av så måste vi hitta något att hacka på... Jo, dom skövlar regnskogen och besprutar plantorna! I viss mån så är det säkert sant, men det känns mycket som en lista direkt från oljelobbyn själv. Är Aftonbladet sponsrat månne?

Jag tar gärna emot seriös kritik mot etanol istället för kritik från opartiska och folk som bestämt sig för att det är dåligt utan att veta varför. Gäller även positiv kritik.

Kanske ämne för en egen tråd? Jag vet inte...
Som en ren upplysning vill jag berätta att av Sveriges import av etanol kommer 70 % från Brasilien.
Jag anser att alldeles för stor fokus lagts på miljöpåverkan när det gäller etanol. Hur den kommer till Sverige och hur den produceras i Brasilien verkar helt ointressant. "Bara vi räddar miljön" verkar vara ett bra argument. Men det handlar ju om så mycket mer, är det bra att inskränka på mänskliga rättigheter och grundläggande livsvillkor för "miljövänligheten"? Vad skulle vi tycka i Sverige om vi var arbetarna på sockerrörsfälten?
Hittade denna sida, en ganska lång text men mycket allmänbildande om hur etanolproduktionen påverkar livsvillkoren i Brasilien.
Där står bland annat:

"Kläderna på kroppen är Gilvan Gomes enda skydd mot gaserna, tillika mot växtgifterna och den 35-gradiga hettan. Den kristna jordrättighetsrörelsen Comissão Pastoral da Terra, CPT, uppger att sockerrörsarbetarna oftast inte kan arbeta efter att de fyllt 45 år. Deras kroppar är helt utslitna och lungorna förstörda av de giftiga gaserna."

"Konkurrensen om jorden gör att även matpriserna går upp i Brasilien. Basvaror som bönor, mandiok och ris har blivit dyrare vilket tvingar folk att ändra sina matvanor och äta en undermålig kost. Genomsnittsprishöjningen på bönor under 2007 var 150 procent, enligt CPT.
En arbetare måste hugga två ton sockerrör för att kunna ha råd med ett kilo bönor, säger Thalles Gomes från CPT."

"När skördesäsongen tar slut i de nordöstra delarna av Brasilien måste många av de fattiga arbetarna söka sig till sockerrörsfälten i centrala eller södra Brasilien. Detta sker allt som oftast på en svart marknad där en så kallad människosmugglare tar ut höga avgifter för att transportera arbetarna till en främmande delstat där de kommer tillbringa fem månader innan de får åka hem. Det är osannolikt att Gilvan Gomes kommer att åka med någon av sina nuvarande arbetskamrater. Företagen och människosmugglarna gör allt för att minimera möjligheten för arbetarna att organisera sig och kräva sina rättigheter. De sammanför därför folk som inte känner varandra och som dessutom kommer från olika delstater."

" - Egentligen finns det bara en framtid för cheferna som redan är rika och som bara blir rikare. Och vi arbetare blir bara mindre och mindre värda, säger han och går av bussen på samma plats han gick på för 15 timmar sedan."

Detta väger i mina ögon mycket tyngre än de "miljövinster" som görs. Så länge man inte gör något åt detta kommer jag inte vara en förespråkare för etanolen som "biobränsle".

/merzo
Till Halmstaden: Det är sorgligt att läsa hur hopplöst oinformerad du är. Certifierad etanol har funnits i Sverige sedan augusti, om du inte enbart tankar på Shell. Innebörden av certifieringen kan du läsa om i länkarna härunder:
Sedan många år så har alla bensinbilar i Sverige kört på 5 % inblandning av svensk etanol. Vill du påstå att den också produceras av slavarbetare?
Läs igenom dom här länkarna:
http://www.baff.info/pdf/Sustainable%20 ... %20nov.pdf
Och den här:
http://www.baff.info/seminar_sanningar_myter.cfm
Kan du ta dig till Skellefteå, Karlskrona eller Östersund, inom dom närmaste månaderna, så har du fortfarande stor chans att få reda på verkligheten.
Skulle du fortfarande tvivla, så kan du läsa igenom dom här sidorna också:
http://www.sekab.com/default.asp?id=1481&refid=1435
Och den här: http://www.agroetanol.se/

Om du fortsätter att framhärda i din ståndpunkt, så kan du ju fundera lite på hur det kommer att vara om några år när oljan har tagit slut. Du, Robert Collin och Lasse Swärd kommer att stå i något gathörn och mumla till er själva: ”Det var mycket bättre på fossilbränslenas tid!”

En fråga bara, som i förbigående. Har du någonsin funderat på hur mycket krig, svält och elände förutom miljökollapsen som oljeindustrin har ställt till i världen? Hur många människor har t.ex. dött i Irak bara under dom senaste åtta åren på grund av oljan? Hur många människor i Sudan har blivit dödade och fördrivna på grund av oljan. Hur många människor i Nigeria har blivit dödade på grund av oljan. Hur många människor har dött i Tjetjenien på grund av oljan? Detta var bara fyra exempel att fundera över. Det finns mångdubbelt flera.
av *pettson*
Rådlös skrev:Till Halmstaden: Det är sorgligt att läsa hur hopplöst oinformerad du är. Certifierad etanol har funnits i Sverige sedan augusti, om du inte enbart tankar på Shell. Innebörden av certifieringen kan du läsa om i länkarna härunder:
Sedan många år så har alla bensinbilar i Sverige kört på 5 % inblandning av svensk etanol. Vill du påstå att den också produceras av slavarbetare?
Och den här:
Kan du ta dig till Skellefteå, Karlskrona eller Östersund, inom dom närmaste månaderna, så har du fortfarande stor chans att få reda på verkligheten.

Om du fortsätter att framhärda i din ståndpunkt, så kan du ju fundera lite på hur det kommer att vara om några år när oljan har tagit slut. Du, Robert Collin och Lasse Swärd kommer att stå i något gathörn och mumla till er själva: ”Det var mycket bättre på fossilbränslenas tid!”

En fråga bara, som i förbigående. Har du någonsin funderat på hur mycket krig, svält och elände förutom miljökollapsen som oljeindustrin har ställt till i världen? Hur många människor har t.ex. dött i Irak bara under dom senaste åtta åren på grund av oljan? Hur många människor i Sudan har blivit dödade och fördrivna på grund av oljan. Hur många människor i Nigeria har blivit dödade på grund av oljan. Hur många människor har dött i Tjetjenien på grund av oljan? Detta var bara fyra exempel att fundera över. Det finns mångdubbelt flera.
Och exakt den behandlingen av folk med svält och död blandat kommer att drabba dom som jobbar med etanolen med, det är bara att invänta. Om människan vill ha nånting tillräckligt mycket så krigar han för det. Idag är oljan populärast. Den dagen etanolen är populärast, eller enda alternativet rentav, så kommer det att krigas över det istället. ALLA vill äga en kassako. Huruvida oljan kommer att ta slut eller inte det är ett kapitel för dom lärda, ingen vill säga att det finns gott om olja eftersom det skulle dra ned priset på olja nåt katastrofalt. Det är betydligt bättre att säga att det är en total bristvara för då blir det ju det svarta guld det är idag. Den dagen vi alla gått över till ett annat bränsle så kommer det istället att tryta enligt dom som framställer, naturligtvis för att trissa priset. Om vi går över på el istället så kommer naturligtvis vinden inte räcka till, våra älvar räcker inte till, inget räcker till, för fanns det i överflöd så skulle det inte kosta nåt och då skulle man inte kunna ta så bra betalt.. Vi kan hålla på såhär hela dagen.. alla som fått fram nånting som alla vill ha, säger att det är ont om varan och säljer det dyrt.
Rådlös skrev:Till Halmstaden: Det är sorgligt att läsa hur hopplöst oinformerad du är. Certifierad etanol har funnits i Sverige sedan augusti, om du inte enbart tankar på Shell. Innebörden av certifieringen kan du läsa om i länkarna härunder:
Och den här:
Självklart finns det mycket större orsaker till svält osv än etanol, absolut, verkligen, garanterat. Där är vi överens. Bara Mr Bush har väl förstört fler liv än vad etanolen gjort.
Men denna "certifierade" etanol som har funnits i Sverige sedan augusti (ja det var ju länge), hur stor del står den för av vår import från Brasilien? Skulle vara intressant att veta. Och denna certifierade produktion står väl knappast för någon stor del av Brasiliens totala, finns det några siffror där? Jag är i så fall intresserad av dem.

Men denna certifierade etanol borde ju ha ökat etanolförsäljningen i Sverige med några hundra procent, om den nu inte bidrar till de dåliga livsvillkor i Brasilien. Men vänta nu, svenskarna har ju alltid trott att etanol är jättebra för allt och alla, och nu kommer något ännu bättre?!?! Det är sorgligt hur svenska folket blivit manipulerat att tro detta. Snacka om att inte se baksidan på myntet, vad som än blir konsekvenserna måste vi ju rädda miljön verkar det som..
Inte många svenskar känner till etanolens baksida, och ännu färre vet nog om denna certifierade etanol. Missförstå mig inte, jag tror att en certifierad etanol vore/är mycket bra, men vägen fram dit ifrågasätter jag starkt. Jag undrar vad miljöministern tycker på fritiden, vet han hur etanolen tillverkas tro? Hur mycket är ett spel för galleriet? Märkligt hur alla i riksdagen plötsligt ha börjat älska etanol, är det inte.....
Sverige skulle aldrig kunna bli självförsörjande på etanol, om nu inte konsumtionen sjunker.
Vad som väl är på gång är ju cellulosabaserad etanol, vilket låter ganska bra dels pga att vi kan tillverka så mycket själva, men som ju tillslut leder till att skogen tar slut i Sverige och att det inte är speciellt effektivt.
Att använda biomassa och elda med i kraftverk är mycket effektivare än att göra om den till etanol.
Ekosystemen i den här världen kommer aldrig någonsin kunna leverera råvaror till dagens bilism - alltså är etanol ohållbart i längden. Precis som bensin och diesel. De tillhör alltså samma skara. Att då kalla detta bränsle för framtiden - som är populärt - är inget annat än propaganda. Etanolindustrin är nästan värre när det gäller detta än oljeindustrin, där folk nu insett begränsningarna, vilket man inte gjort i etanolen.
Vi behöver effektivare transportmedel - inte etanol !

Vänligen,

/merzo
~Kalle~ skrev:Men om etanolen inte bidrar till svält,

1. Hur fraktas etanolen hit?
2. Hur lång är transportsträckan?

Det är lika idiotiskt som att köpa skolmat från andra sidan jordklotet och skyller på dålig tillgång i sverige fast det egentligen handlar om priset.

Sverige står för 0.2% av världens koldioxidutsläpp, det gör inte så stor skillnad om vi skulle släppa ut 0% koldioxid.

Kina däremot ska vi inte tala om. Om de slutar elda med kol så kan vi köra på fossila bränslen i 30 år till utan skillnad på utsläpp.
Tänk vilken stor besparing storSvensken står för hela 0,2% av världens koldioxid utsläpp, HELT OTROLIGT :-O) !!
Alla mijömuppar som kör på etanol kan banka sig för bröstet och basunera ut vilken otrolig effekt deras val att använda etanolbil bidragit till att rädda hela världen, tänk sig HELA 0,2% :lol: !!!!

Ni kommer säkert att få personliga brev från Kinas, Indiens och USAs statsöverhuvuden på vilken besparing ni gjort för miljön på jorden, hur skulle kineser, indier och amerikanare klara sig utan er!!!

Håller med dig Kalle att biogas är det enda vettiga alternativet istället för fossila bränslen och etanol!!!(möjligtvis el om man löser batterikapaciteten)

Personligen tycker jag att hela den rabiata miljödebatten som pågår med beskattningar och andra straffåtgärder i detta land får anses som helt PATETISKT, men klirr i statskassan ger den och pengarna går till något helt annat!!!
Senast redigerad av 3 jumu01, redigerad totalt 0 gång.
Om jag har fattat det hela rätt så gör de cellulosa etanol av restprodukter såsom gräs,blad,grenar,papper och energiskog.
Så det med att skogen skulle ta slut är väl lite överdrivet tycker jag. :roll:
Sen om etanol är det vettigaste drivmedlet vet jag inte med det är en början om inte annat. :?:
När kommer gengasen tillbaka. Verkade också miljövänligt.

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]