Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmie
#229009
Kör en gammal 855 GLT -97 och motorlampan har börjat lysa. Bilen går dock mer eller mindre som förr, snällt och fint. Drar dock en hel del soppa och kan ibland kännas lite slöare än innan.
Får tre felkoder, P0172, P0303 och P0300. Har fått fram att bilen tycker den går för fett och att den har missat på cyl. 3 och/eller alla cylindrar? Förstår inte helt den koden som heter P0300.
Har ny rotor, fördelare och tändstift men inte fått fingrarna ur och byta ännu. Är det något som ev. skulle avhjälpa problemet med felkoderna?
Slutligen, hänger koderna om misständningar ihop med den om att bilen går för fett eller har det en helt annan orsak?
av *pettson*
#229048
Jimmie skrev:Kör en gammal 855 GLT -97 och motorlampan har börjat lysa. Bilen går dock mer eller mindre som förr, snällt och fint. Drar dock en hel del soppa och kan ibland kännas lite slöare än innan.
Får tre felkoder, P0172, P0303 och P0300. Har fått fram att bilen tycker den går för fett och att den har missat på cyl. 3 och/eller alla cylindrar? Förstår inte helt den koden som heter P0300.
Har ny rotor, fördelare och tändstift men inte fått fingrarna ur och byta ännu. Är det något som ev. skulle avhjälpa problemet med felkoderna?
Slutligen, hänger koderna om misständningar ihop med den om att bilen går för fett eller har det en helt annan orsak?
Börja med att byta alla tänddelarna så kanske det blir betydligt bättre.
av Jimmie
#230848
Fick äntligen fingrarna ur och bytte tändstift, rotor och fördelarlock. Visserligen blev det en smula bättre och de gamla grejerna var verkligen slutkörda. Nollade boxen samtidigt och felkoderna om misständningar har inte kommit tillbaka.
Men likförbannat kom koden om att bilen går för fett tillbaka, vad kan det bero på?
av *pettson*
#230873
Jimmie skrev:Fick äntligen fingrarna ur och bytte tändstift, rotor och fördelarlock. Visserligen blev det en smula bättre och de gamla grejerna var verkligen slutkörda. Nollade boxen samtidigt och felkoderna om misständningar har inte kommit tillbaka.
Men likförbannat kom koden om att bilen går för fett tillbaka, vad kan det bero på?
Vanligaste sakerna i ordning: Vacumslangar som läcker som såll, massmätare som mäter galet och till sist lambdasonden som inte mår riktigt bra..
såhär brukar delningen se ut..

Felorsak

Övre gräns:
-defekt luftmassmätare
-lågt bränsletryck
-luftläckage
-felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-defekt luftmassmätare
-högt bränsletryck
-läckande insprutningsventiler
-läckande EVAP–system
-förorenad motorolja
-för hög oljenivå
-felaktiga givarsignaler.
av Jimmie
#230889
Jamen, så børjar jag med att gå i krig med startgasen. Ær inte allt før het på att køpa ny LMM på en gång om det kan undvikas. Å andra sidan har bilen snart gått 30,000 så den har væl kanske gjort sitt.

Finns det ev. nån bild/sprængskiss øver motorn med alla vakum/insugsslangar?
av *pettson*
#230934
Jimmie skrev:Jamen, så børjar jag med att gå i krig med startgasen. Ær inte allt før het på att køpa ny LMM på en gång om det kan undvikas. Å andra sidan har bilen snart gått 30,000 så den har væl kanske gjort sitt.

Finns det ev. nån bild/sprængskiss øver motorn med alla vakum/insugsslangar?
Du har alla dina vacumslangar där på framsidan av motorn. Samt vid luftfilterboxen. Checka även kortsidan på insuget. Änden mot generatorn. Jag har inte blivit klok på vilka som har sitt inkopplat där och inte..
av Jimmie
#235313
*pettson* skrev:
Jimmie skrev:Jamen, så børjar jag med att gå i krig med startgasen. Ær inte allt før het på att køpa ny LMM på en gång om det kan undvikas. Å andra sidan har bilen snart gått 30,000 så den har væl kanske gjort sitt.

Finns det ev. nån bild/sprængskiss øver motorn med alla vakum/insugsslangar?
Du har alla dina vacumslangar där på framsidan av motorn. Samt vid luftfilterboxen. Checka även kortsidan på insuget. Änden mot generatorn. Jag har inte blivit klok på vilka som har sitt inkopplat där och inte..
Tack för tipset, alla slangar omkring tomgångsmotor och spjällhuset verkar täta. Men i andra änden, mot generatorn, sitter det en tunn slang med hål i. Vart tar den vägen, har inte lyckats spåra den? Den sitter i gaveln på motsatt sida av spjällhuset.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#235328
Den går in i ett hölje tillsammans med en grövre slang från oljefällan, kommer fram på andra sidan insuget till anslutningen med flamskyddet mellan luftfiltret och spjällhuset. Det är en liten gummivinkel som är kass. Bäst att köpa ny på volvo eftersom den är större i ena änden så det blir svårt att ersätta den med en slang.
Kopplingsstycke 9155862 står det i katalogen.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]