I det serviceavtalet som jag valde till min kommande nya V70 betalar jag 417:-/mån för 2000 mil om året, skulle jag köra mer läggs det på några kronor per mil, exempelvis kostar 500 extra mil 130:-/mån vilket summeras för de månader man har "överutnyttjat" avtalet och sedan justeras ens avtalade körlängd till 2500mil/år. Skulle man underutnyttja avtalet och köra säg 1500mil så krediteras samma summa, dvs 130:-/mån. I detta ingår förutom servicen, lampor, bromsbackar, torkarblad, spolarvätska osv osv...
Så för 5000:- per år så slipper jag bekymret med i princip allt som har med service att göra. För mig är inte kostnaden det absolut kritiska, så om det blir några kronor dyrare så spelar det mig inte så stor roll.
Det som är viktigt för mig är också att detta gäller i 3 år, och är sedan förlängbart till maximalt 5 år. Under denna tid lär både det ena och det andra slitas ut och gå sönder, och då jag vid det tillfället inte kommer att ha nån garanti kvar, tror jag att detta blir en om inte kanonaffär för mig, så åtminstone en lungnande affär.
*edit* Hittade denna länk som beskriver avtalet bra:
http://www.rejmes.se/default.asp?id=162 ... refid=1152