Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zibbe_
hoj

Enklast sätt att byta kan i en 230FK.
bara att släppa lös kammen?
Händer med ventilerna då?
Vilket moment ska de dras med?

//Simon
Användarvisningsbild
av Sparkz
Släpp lite i taget så alla överfallen är med hela tiden. Likadant när du drar åt.
25 Nm på överfallen och 50 Nm på drevet.
Sen får du justera ventilerna. Mät med bladmått och räkna ut hur mycket tunnare eller tjockare brickan ska vara. Det finns ett verktyg som trycker ner lyftarna så att det går att plocka ut brickorna med kamaxeln på plats. Utan det får du skruva loss kammen igen, men det är inga större problem. Har du mätt och räknat rätt räcker det med en gång...
Användarvisningsbild
av Amapola
Lånar tråden lite, då det är en relevant fråga. Jag höll för några år sedan på att prova olika kammar på en 230F och upptäckte att jag bara behövde justera spelet en gång och det var på originalkammen. Alla de andra höll sig sedan inom toleranserna för ventilspelet. Är Volvos kammar så bra tillverkade eller hade jag bara tur?
Användarvisningsbild
av zibbe_
Okej..

Vilka toleranser är det på ventilerna?
inget verktyg behövs för att hålla ventilerna ner under bytet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
0,40-0,45 i spel
Det finns verktyg, men som sagt går det att skruva loss kamaxeln i stället.
Bild
av allan_25
är det nånn som vet var man kan köpa brickorna man e tvungen att byta ut vid mätning av spelet till ventilerna ???

vanlig järnafär eller kanske hos volvo?? :cry: :oops: :oops: :oops: :oops:
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]