Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Va bra att "Tomas L" vet vad det är som gäller. För här får man tydligen inte tycka själv :roll:

JAG TYCKER att den ser tråkig och klumpig ut. Som nån överjäst bulle....
av Amli
bilgalen skrev: En annan intressant reflektion fick jag i veckan när jag såg en tjej (är det nånsin en man som kör dessa bilar?) i en Bmw X6 som höll på att backa rakt in i en Volvo V70. Volvon försvann ju liksom bakom Bmw:s ENORMT höga bakparti och hon såg den inte.
Jag har kört X6:an och baksätet och bakåt sikten på den är ett skämt. Jag har aldrig heller gillat X6. Tycker den är ful som stryk. Motorn, deras nya 3,5 diesel (eller vad den heter), var däremot helt UNDERBAR!!
XC90_Executive skrev:Va bra att "Tomas L" vet vad det är som gäller. För här får man tydligen inte tycka själv :roll:

.

Jag är lite kluven till Q5. Fram ifrån tycker jag oxå den är lite klumpig och bullig. Bakifrån ser den bäst ut tycker jag. Ska bli mycket intressant att köra den. Tack vara roligare motorer gissar jag att den blir roligare att köra, men det är tveksam om den är lika bekväm som XC60.
av bilgalen
Smaken är ju som bekant som baken. Men vem vet, kanske finns det en anledning till att Volvo snart sagt upp all sin personal medans Audi faktisk säljer fler bilar än förra året. Otrolig bedrift i dessa tider!

Om jag ska tycka själv så tycker jag XC60 är snyggare än Q5 på utsidan. Men Audis inredningar nu för tiden är nog bland de snyggaste som finns, Q5 inget undantag. Volvo tycker jag nästan gått bakåt gällande inredningar. Tycker nog gamla V70 var snyggare.
Användarvisningsbild
av Tomas L
XC90_Executive skrev:Va bra att "Tomas L" vet vad det är som gäller. För här får man tydligen inte tycka själv :roll:

Jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna, men jag förmedlade naturligtvis mina åsikter och synpunkter, jag försöker inte "rätta" någon annan :!: Jag tycker att eftersom Q5 är lägre och bredare, så är den mer "crossover" d v s personbilslik.

Till skillnad från bilgalen så tycker jag att XC60 är snyggare interiört, medan Audi (som sagt) andas 90-tal. Audi har dock lyckats klämma in en 6,5" display där Volvo har täckt ett hål med plast.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:kanske finns det en anledning till att Volvo snart sagt upp all sin personal medans Audi faktisk säljer fler bilar än förra året.

Klart att det finns en anledningar. Större budget = fler modeller, enormt mycket större hemmamarknad.
Användarvisningsbild
av Tomas L
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:kanske finns det en anledning till att Volvo snart sagt upp all sin personal medans Audi faktisk säljer fler bilar än förra året.

Klart att det finns en anledningar. Större budget = fler modeller, enormt mycket större hemmamarknad.
Eftersom Ford äger Volvo så är Volvos "hemmamarknad" faktiskt USA, Ford har nog haft budget att matcha Audi, problemet är bara vad man har satsat den på de senaste åren.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tomas L skrev:Eftersom Ford äger Volvo så är Volvos "hemmamarknad" faktiskt USA, Ford har nog haft budget att matcha Audi, problemet är bara vad man har satsat den på de senaste åren.

OT, men nej. Volvos hemmamarknad är Sverige, och har alltid varit Sverige. Volvos budget är inte ens i närheten av "Tyskarnas". Volvo har satsat på säkerhet och miljö. Mycket naturmaterial och skandinaviska saker. Har man inte resurserna kan man dock inte gå hela vägen ut. T.ex om man hade haft möjlighet att optimera (och göra om) alla drivlinor hade mycket räddats. Dom 4 cyl turbomotorerna med insprutning som har varit "på G" länge är ett exempel.....
Användarvisningsbild
av Tomas L
XC90_Executive skrev:
Tomas L skrev:Eftersom Ford äger Volvo så är Volvos "hemmamarknad" faktiskt USA, Ford har nog haft budget att matcha Audi, problemet är bara vad man har satsat den på de senaste åren.

OT, men nej. Volvos hemmamarknad är Sverige, och har alltid varit Sverige. Volvos budget är inte ens i närheten av "Tyskarnas". Volvo har satsat på säkerhet och miljö. Mycket naturmaterial och skandinaviska saker. Har man inte resurserna kan man dock inte gå hela vägen ut. T.ex om man hade haft möjlighet att optimera (och göra om) alla drivlinor hade mycket räddats. Dom 4 cyl turbomotorerna med insprutning som har varit "på G" länge är ett exempel.....
Jag tänkte bl a på en artikel i AMS från förra året där det stod att D5 kommer att uppgraderas 2008, men att Ford samtidigt håller på att utveckla fem- och sexcylindriga dieselmotorer som ska användas "worldwide", d v s även i Volvo. AMS ställde sig frågande till vad som i så fall kommer att ske med tillverkningen av svenska motorer i framtiden. Jag tror att Ford, iaf tidigare, har kunnat matcha Audis utvecklingsbudget. Sedan är det frågan VAD man har valt att satsa pengarna på. Det känns som om Volvo(cars) har vänt blicken från den "gamla" hemmamarknaden Sverige mot den nya som faktiskt är USA. Jag tror inte att Volvo hade petat in en V8 i XC90 om Volvo hade varit svenskt.
Användarvisningsbild
av halmstaden
fords budget är ju verkligen inte detsamma som volvos, och audi ägs ju av porsche. att ford förlorar stora pengar ger ju knappast mer pengar till utvecklingen av volvobilar. 2007 gick ju ford med vinst, det är ju sant. men i år..
problemet är ju att ford är ett amerikanskt företag där man inte behövt utveckla snåla bilar förrän nu medan audi som bekant är ett tyskt dito.
Användarvisningsbild
av Tomas L
halmstaden skrev:fords budget är ju verkligen inte detsamma som volvos, och audi ägs ju av porsche. att ford förlorar stora pengar ger ju knappast mer pengar till utvecklingen av volvobilar. 2007 gick ju ford med vinst, det är ju sant. men i år..
problemet är ju att ford är ett amerikanskt företag där man inte behövt utveckla snåla bilar förrän nu medan audi som bekant är ett tyskt dito.
Det är nog det som är problemet? Ford, som ju äger Volvo, har styrt och ställt de senaste åren. Det har i sin tur lett till dagens situation, att Ford har dåligt med pengar idag beror ju på gamla synder. Ford, har precis som du säger gått bra, särskilt Volvo. Men Audi, BMW m fl har insett vartåt marknaden var på väg här i Europa, Volvo har genom att vara ägd av Ford inte kunnat lägga fokus på det som är viktigt på deras "hemmamarknad". En Q5 med dieselmotor och S-tronic kan mycket väl (i snitt) vara 2 dl snålare per mil än en XC60 D5 med geartronic. Ska det vara så?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 63

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]