Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
poan skrev:För min del har jag lämnat den personrelaterade delen av dialogen.

Jag vill koncentrera mig på den tekniska.
Dilemmat är att själva referensen till standard styr mätförfarandet. F n är jag lite för lite insatt för att kunna exemplifiera konsekvensen av att använda fel standard. Men jag skall läsa på.
Frågan är inte hur volvo mäter. Frågan är hur jag skall mäta för att kontrollera mitt batteri.
Vid nästa batteribyte skall jag kolla marknaden lite bättre för att se i vad mån det går att finna ett märkesbatteri som ersättning.
Nu är i alla fall frågan löst.

P-O
Ok, slarvigt formulerat av mig. Så jag ändrar till följande:

Det skulle förvåna mig om inköpsorganisationen på Volvo Personvagnar använder sig av olika produktspecifikationer (läs: mätstandarder) när de sätter upp kravspecifikationen på de batterier de beställer av sina underleverantörer.

För att få ett så slimmat flöde som möjligt när det gäller inköpen så har dom säkerligen enats en vilken standard som skall gälla för samtliga startbatterier i deras sortiment.
av zenobia
poan skrev:F n är jag lite för lite insatt för att kunna exemplifiera konsekvensen av att använda fel standard. Men jag skall läsa på.
P-O
Det behöver du inte fördjupa dig i ytterligare. Jag skall ge dig svaret direkt.

Konsekvensen av att använda fel standard när du mäter är att du får fel värde att jämföra med.
Det var väl inte så svårt?

Mmmm.. vad härligt det är när man bestämmer sig för att läsa bokstavligen vad någon har skrivit och inte behöva använda hjärnan för att lista ut vad vederbörande verkligen menar... =)

Som du ser så skadar det inte med ödmjukhet för även med de bästa intentioner blir det faktiskt fel ibland.
av poan
Zenobia
Tack för båda dina senaste kommentarer.
P-O
Användarvisningsbild
av stellan
Har också märkt att S80 är en strömslukande bil. Tänker skaffa en ctech-laddare för att om möjligt slippa köpa nytt batteri inom kort. Men vad är det för "framdragna snabbkopplingar" som man pratar om här? Är det något som Volvo säljer eller en egen konstruktion. Hur fungerar det?
av poan
Ctech-laddare som jag har (se inlägg ovan) har en snabbkoppling på sladden till "klorna". Köpte motsvarande detaljer på hobbyaffären + sladd röd/svart + "öron" att löda. kopplade till batteriet, drog upp i bagaget. Fixat o klart. Det går utan problem att stänga bagageluckan och låta sladden (220V) sticka ut.
Reflektera dock över att välja en variant med vad jag fick uppgift om från min verkmästare, "Boosterladdning". Jag vet lite för lite om det själv för att ge mig in i en fördjupad diskussion. Men han beskrev det som att nya batterier, ( antimondopade) laddas bäst med laddare med Boosterfunktion, 16V under någon timma. Detta beoende på att dessa batterier "gasar dåligt och därmed "rör om för dåligt" i elektrolyten. Sjäv löser jag dettta genom att ladda vid upprepade tillfällen, det hinner blanda sig.
Det finns kanske någon med bättre batterikunslap som kan ta vid och klarställa detta lite bättre.
P-O

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]