Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lazlo
Hej

Har köpt en 945 -92 att ha som vintersläde. Har lyckats fixa det mesta själv men 2 problem kvarstår.

ABS lampan lyser men det går inte att läsa felkoder i A3. Lampan tänds alltid efter självtestet vid 6km/h. Relät med säkring är kollat. Hastighetsmätaren funkar. Har dock inte mätt givarna fram än med det kommer. Varför går det inte att läsa koder?? Lagras koden bara efter självtestet och nollas vid omstart???

Bensinvärmaren (91B) går igång och värmer bilen som den ska. Men den pulsar nåt fruktansvärt. För varje slag på bensinpumpen kommer ett bakblås vid luftinsuget. Har ingen insugsslang men kompisens värmare beter sig inte sådär med eller utan luftslang. Någon som har nåt tips???

Alla svar och funderingar mottages tacksamt.

Mvh Lars
av jockemustafa
kunde inte heller läsa felkoder när min givare pajjat.
Mät ut vilken det är och ta fram feta borren och feta verktyg att döna loss skiten med. Satt värre än bromsoken när dom satt som värst.

ABS lampan slocknade direkt när jag fått min nya givare på plats.
Användarvisningsbild
av Sparkz
ABS med diagnos kom -93.
Börja med att mäta givarna och kolla säkringen i relät som sitter vid styrenheten längst till vänster under instrumentbrädan.
av Lesjö
Sök efter ABS på sajten.
Mitt tips är tandhjulen som ger pulser till givarna på framhjulen.
Brukar vara upprostade efter 7-8 år. Då funkar ABS bra vid låga farter, men lägger av efter en stund i högre fart.
Börja med att mäta upp givarna fram. Vid ohm-mätning skall de ge c:a 1000 ohm, lika på båda sidor.
Bak på 940 med stel axel ger givaren även signal till hastighetsmätaren, så funkar den normalt bör felet sitta i framhjulen.
Är givarna ok då är mitt tips: byt tandhjulen.
av Lazlo
Tack för tipsen
Vad ska man läsa i A3 då? Finns ju "hona" i det hålet. Relät är som sagt kollat. Gör -92:or självtest vid 6km/h läste nånstans att 900 seriens ABS gör det. Ska mäta givarna imorgon.

Ingen som har nåt tips på värmaren? Konstaterade idag när jag backade ner från parkeringen att den sotar nåt fruktansvärt, vilket borde tyda på för mycket soppa eller för lite luft. För väl skruva isär och inspektera
av Lazlo
Högersidan gav ca 1Kohm så den är ok däremot vänstersida gav M ohm så den blir det byte på och hoppas att lampan släcks.

Värmaren löste sig själv tror jag. Bränslepumpen pajade så det var nog den hela tiden. Nån som vet nån bra lösning pumpen kostar 2000:- på volvo

Mvh Lars
Hej!

Värmaren!
Kolla så att fläkten går lätt så att den inte kärvar. Att du inte har spänningsfall till värmaren.

Lennart 960
av Lazlo
Tack för tipset men efter att ha plockat loss bensinpumpen så insåg jag att jag måste börja i den ändan. Den var helt sönderrostad, smulades sönder när jag plockade ur den ur gummiringen. Fläkten snurrar bra enda problemet var att den pulsade när den gick men startade varje gång. Ska skaffa en ny pump så får vi se
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]