NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Funderar på att köpa en V50 1,8F nu när begpriserna har rasat en hel del och även folk med "renaultekonomi" kan köpa Volvo. Men jag vore tacksam om ni som begriper saker och ting om bilar kan hjälpa lite med svar och tips på följande: Grundförutsättningarna är att jag kommer köra ca 1000-1500 mil/år.

Om man vill läga ca 130' kan man få antingen en -07 kinetic med bortåt 10000 mil eller en -06 addition med ca 4-5000 mil. Vad är vettigaste köpet? Hur hållbar är 1,8F när man börjar få femsiffrigt på mätaren? Jag har koll på serviceintervallen fram till 6000 mil. Vad händer sen och hur mycket kostar det?

Man kan också hitta en del 2,0D -05 för de priserna med ca 10000 mil eller mer. Är det ett smartare val om man vill ha så lite strul som möjligt med bilen och vettig ekonomi i övrigt?

Som relativt ovan bilköpare är sådant här djupt ångestframkallande så jag är tacksam för alla tips!
JE Jr skrev:Du kan inte uppgradera stereon i efterhand, så provlyssna grundstereon -som de flesta är utrustade med- först, innan du köper. Tycker du att den är okej, så är det ju inget att bry sig i, men enligt min smak så är den inte tillräckligt bra, utan jag skulle leta efter en bil med High Performancestereon
Alla är vi lite oense om den punkten. Vissa tycker att ljudet är pinsamt dåligt och andra är imponerade..

Själv är jag lite av en hifi-nörd och bara kablarna i min setup kostar mer än de flestas hembio-budget.. men jag tycker ljudet är okej i Performance-stereon! Som någon sa så funkar det att spela musik i. Vill du däremot stå och pumpa bas utanför grillkiosken en fredagkväll så är det nog kört.. men annars tycker jag stereon räcker i allra högsta grad! Men låt nu inte det här bli en stereodiskussion.. nu har han hört två sidor av saken och det bör räcka 8)

Sen kan jag inte riktigt förstå varför man skulle välja en flexifuel? Som det är idag är det bra mycket dyrare att köra! Bensinen har ju sjunkit jättemycket nu (10,54 kr/l såg jag igår) medans E85 har höjts till 9.44 kr/l. Men flexifuelen slukar har ju en bränsleförbrukning som heter duga också... 1,3 - 1,6 l/mil.. och med dessa 60 literstankar så blir det mycket tanka av! Dyr tankning!

Additon och kinetic tycker jag skiljer sig en del åt..

Kinetic har utöver grundutrustning även: Belysta make-upspeglar, bärkassehållare i bagageutrymmet, insynsskydd i lastutrymmet, klimatanläggning ECC eleketronisk, farthållare, luftkvalitétsystem, låsbara hjulmuttrar, läderklädd ratt och växelspaksknopp, passagerarstolen är justerbar i höjd samt snabbfällning utav ryggstödet, rattknappar för stereo.

Dessa saker känns dessutom rätt standard i en bil men skulle alltså saknas i Addition!

Jag tror ju att du kommer bli mer nöjd med en Kinetic än en addition.

Hälsningar
Christian
Köpa 2,0D av ekonomiska skäl när man bara kör 1000 mil per år funkar inte. MEN den är en mycket kraftigare motor som är roligare att köra. Det kanske är värt några kronor? Kör du så lite som 1000-1500 mil per år kommer drivmedel att bli din minsta utgift ändå i jämförelse med värdeminskning, service, reparationer och försäkring. Själv tycker jag att 1,8F är pinsamt slö och tråkig. Vissa tycker den är ok. Du måste provköra själv för att bilda dig en uppfattning.
Jag kör ungefär samma sträcka som dig per år och kör en 1,8F. Tycker den funkar helt okej att flytta runt arslet i.
Jag tycker du skall titta efter en Momentum eller kanske en Summum om du råkar hitta en som passar din ekonomi och även känns rätt i övrigt, vilket kan vara svårt då dom är ganska sällsynta.
Vad gäller komforten så finns mycket lite att klaga på. Där skulle jag nästan hävda att Volvo är bäst i klassen.
Vilken bil som håller bäst och är driftsäkrast kan vara svårt att svara på idag. Jag tycker mig höra riktigt obehagliga historier från alla läger, vare sig det är Toyota, Mercedes, BMW, Audi eller Volvo dom pratar om så finns de dom som aldrig haft ett problem och de som bara haft strul. Det är nästan lite som rysk roulette att köpa bil. Många fel verkar bero på slarv i fabrikerna.

Är du inte så brydd om utrustningen så lägg krutet på en så ny bil som möjligt så slipper du förhoppningsvis de värsta barnsjukdommarna. Vad gäller motorn 1,8F så är det inte så mycket som brukar fela. Det är en ganska "gammal" konstruktion som Ford använt länge och som fungerar men utan att vara riktigt överlägsen på något.

På bensin kan man få den att gå ganska snålt och jag räknade ut att jag på Etanol kör knappt en krona billigare / mil nu när det är vinterpris på Etanolen.

6000 mila servicen kan vara ganska kostsam, tror jag betalade nästan 4000,- för min. Sen är det som vanligt småservicar upp till nästa storservice då även kamrem byts.
Många klagar på att det är 1000 mils intervall på Flexi-motorerna. Men eftersom både du och jag kör ungefär den sträckan på ett år så spelar det mindre roll då alla Volvo bensinmotorer skall servas minst 1 gng / år (dvs byte av olja och filter).
Tack för kommentarer!

Kul med ett forum där man får snabba och trevliga kommentarer med substans trots att man är ny!

Det är ju klart att en diesel på 2.0 borde vara roligare än lågutväxlad 1,8F. När det gäller ekonomin så tänker jag mig som sagt samma inköpspris, dvs 130'. Så de intressantaste faktorerna kring ekonomin är ju i så fall värdeminskningen och service om man jämför en 1,8F -07 med ca 10000, en 1,8F -06 med ca 5000 och en 2,0D -05 (partikelfilter) med dryga 10000.

Jag skull verkligen uppskatta om någon som har tankar kring bästa köp givet dessa motoralternativ skulle vilja dela med sig av det. Jag kan väl tillägga att en vanlig bensinmotor inte är ett alternativ pga miljö. Det får bli antingen Etanol eller en hyfsat snål diesel med partikelfilter.

Tack!
När trängselfördelarna och parkeringsförmånerna försvinner (redan beslutat i Sthlm) för Etanolen samt etanolpriset skjuter i höjden blir kalkylen allt sämre för 1,8F. Då får 1,8F försöka stå på sina egna meriter utan stöd från staten och då tror jag andrahandsvärdet kommer att störtdyka. Faktum är att 1,8F är en riktig trälig motor och är ytterst slö och så lågt växlad att motorvägskörning är en plåga.

Jag skulle välja en 2,0D alla dagar i veckan om jag köpte privat. 1,8F kanske som tjänstebil pga lägre förmånsvärde samt att jag slipper andrahandsvärdesproblematiken. Hur kul är det för de som köpt 1,8F när Volvo ÅF nu kör V70 2,0F för 229'?
Av miljöskäl? Det går för det första åt mer olja vid framtagningen av etanol, etanolen fraktas dessutom hit från Brasilien.. så av miljskäl för stunden eller totalt menar du? Ända sen jag fick veta att det tas fram av jordbruksprodukter såsom sockerrör, majs och spannmål och det faktiskt drabbar de fattiga då de inte kan få tillgång till dessa basvaror, så säger jag nej till Etanol.

Dock min åsikt.. 1000 mil om året.. låter mest som om det är småturer till affären och korvkiosken. Det är heller inte miljövänligt..

Ursäkta.. nu hetsade jag upp mig lite. Dock står jag kvar på att du ska välja Kinetic! 8)

/Christian
chrissofsweden skrev:Av miljöskäl? Det går för det första åt mer olja vid framtagningen av etanol, etanolen fraktas dessutom hit från Brasilien.. så av miljskäl för stunden eller totalt menar du? Ända sen jag fick veta att det tas fram av jordbruksprodukter såsom sockerrör, majs och spannmål och det faktiskt drabbar de fattiga då de inte kan få tillgång till dessa basvaror, så säger jag nej till Etanol.

Dock min åsikt.. 1000 mil om året.. låter mest som om det är småturer till affären och korvkiosken. Det är heller inte miljövänligt..

Ursäkta.. nu hetsade jag upp mig lite. Dock står jag kvar på att du ska välja Kinetic! 8)

/Christian
Hej

Ur ett livscykelperspektiv är etanol mycket bättre än bensin och diesel. Låt dig inte luras av oljelobbyn! Sen när anses oljeindustrin stå för långsiktigt hållbar handel? Tillämpas det kritiska tänkandet även mot oljeindustrin så är analysen kring bränslefrågan mycket lättare.

Min fru kör 2,0d; den funkar bra på långfärd men i stan är den bullrig och oharmonisk pga att vridet slår på så kraftigt strax under 2000 varv. Från inget till allt på en halvsekund tränar nackmusklerna ordentligt, kul i en kvart, skitjobbigt i längden...

Kör du mest kortare turer är 1,8F tveklöst det bättre valet. Mycket långfärd = 2,0d.

Mvh
Arese

Det kommer alltid finnas anekdoter, gäller ju[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]