Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#235108
...och bensinen ska ju förbjudas om politikerna får se de vill, och förbudzoner i städerna för dieselbilar utan partikelfilter i kombination med höjda skatter. Sen är oljereserverna snart slut. Vad som händer framöver är svårt att sia om.

Brydde jag mig om pengarna skulle jag inte välja en billig xc90. Men har man råd och vill åka flott, så varför inte :-)

Man borde ha råd om man är en familj och båda jobbar. Ponera en 30.000 i månaden per person. Inga problem.

Men är man tex ensamstående mamma, och snittar 22.000 kr i månaden, före skatt då skulle jag kraftigt överväga något annat än en SUV från Volvo. Riskerar att bli samma överraskning som för småpojkarna som sparar ihop till en begagnad tyskimporterad BMW...och så plötsligt när den går sönder så inser man att reservdelspriserna fortfarande är i samma nivå som om Du förutsattes vara direktör på Skandia.
#235118
Håller med Volvo B20 där. Om man är det minsta intresserad av manuell XC90 så utnyttja då istället marknadsläget till din fördel, pruta så det skvätter och få en fin bil som drar minst en dl mindre per mil.
av ewwing
#236643
Hej å hå va de går
Har inte kollat sidan på ett tag och vips vad svar det kommit

Har kommit fram till att det blir inte en T6. Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad om att välja automat då jag får för mig att man inte har samma kontroll över "gasningen " om mna så säger. Jag gillar att "köra" bil, men jag kan ha fel. Risk att den blir seg med automat? Ekononomin håller klart för service och normala reparationer, men hur dyr menar ni, är en DYR reparation? Bilen kommer rulla ca 1000 mil året, inte mycket allstå, men stadskörning. Vet att det inte är den lämpligste modellen för det det ändamålet men har suktat så länge efter en xc90, suktar också efter xc60 men får nog svårt att pruta ned den till 150 t även om man lättar på kjolen :wink:
Hur tuff kan man egentligen va med prutandet utan att det känns som man rånar någon och får en käftsmäll och "the evil eye"? Vill ha 7 säten, är det värt priset och mödan om man hittar en med bara 5 och köper till sedan?

Tack för alla svar
Användarvisningsbild
av CarMan
#236647
du kan inte köpa till säten i efterhand så den blir 7 sitsig.
den 7 sitsiga har annan krocl säkerhet system & andra bromsar, bilen måste typas om m.m.

Ganska intrsant det här med manuell o automat. det är ALLTID fruntimmer som vill ha manuell (för dom tycker om att köra)
jag vet inte vad dom är rädda för, men det är alltid så, slår aldrig fel.
Köp en mad automat, du komer inte ångra dig!
Användarvisningsbild
av CarMan
#236650
Även jag tycker om att köra bil & att bus köra, jag har svårt för hastighets begränsningar, o är det halt så ska det sladdas...
men jag har automat på min V70N O jag skule inte villa ha annat (det är ju en bruksbil, den ska inte gå på bana)

jag hade en Fiero för en himla många år sedan, där ska det vara manuell låda...

sen om vi tar äldre bilar mad automat lådor, typ 240 eller 740 ja även en V40. då suger automatlådan. där ska man ha manuell.
men dom morderna automatlåderna är grymma!!! dom ska man bara ha, specielt i en bil som XC90
av ewwing
#236661
Tur att man kolla det där med 7 säten, har blivit toklig annars, men förstår inte vad du menar med att alla fruntimmer vill ha manuell för att dom gillar att köra? Jag trodde det var tvärtom, att de kan tänka sig automat FÖR ATT de inte kan köra. ?:-/
#236662
ewwing skrev:Hej å hå va de går
Har inte kollat sidan på ett tag och vips vad svar det kommit

Har kommit fram till att det blir inte en T6. Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad om att välja automat då jag får för mig att man inte har samma kontroll över "gasningen " om mna så säger. Jag gillar att "köra" bil, men jag kan ha fel. Risk att den blir seg med automat? Ekononomin håller klart för service och normala reparationer, men hur dyr menar ni, är en DYR reparation? Bilen kommer rulla ca 1000 mil året, inte mycket allstå, men stadskörning. Vet att det inte är den lämpligste modellen för det det ändamålet men har suktat så länge efter en xc90, suktar också efter xc60 men får nog svårt att pruta ned den till 150 t även om man lättar på kjolen :wink:
Hur tuff kan man egentligen va med prutandet utan att det känns som man rånar någon och får en käftsmäll och "the evil eye"? Vill ha 7 säten, är det värt priset och mödan om man hittar en med bara 5 och köper till sedan?

Tack för alla svar
Om det är Din drömbil så ska Du ju såklart slå till utan att fundera...annat hade det kanske varit om Du bara rent allmänt var ute efter något nytt till hyfsat pris. Men är det en drömbil så ja, då kan man ju ta nackdelarna med ro.

Ang. automat så är min erfarenhet att Volvos gamla automater varit grymt sega och inte alls aktiva på något vis. Men det är enormt skönt då man kör i stadstrafik som Du mestadels ska göra? Då är automaten överlägsen tycker jag! Körde manuellt tidigare och det är så fruktansvärt jobbigt när man kommer i köbildningar och framförallt stadstrafik. Är även skönt på långkörning med automat...knappa in cruise control och bilen håller konstant hastighet, men växlar ändå till rätta växlar om det behövs. När Du pausar cruise control och saktar in, då msåte Du börja växla igen med manuell...detta slipper man med automaten. Med den senare så kan Du även trycka på "resume" efter att ha stått nästan stilla, och bilen accelererar upp till 110 km/h igen, inkl. växlingar. Det funkar ju inte med manuell.

För vanlig "svenssonkörning" är automaten överlägsen. Inget krångel och Du kan även ha en hand fri för telefon, hamburgaren, drickan, eller vad det nu kan vara...Du behöver inte lägga ner det varje gång en växling skall ske.

Är det dock så att Du vill köra mer aktivt, kunna påverka bränsleförbrukningen bättre och känna att bilen hugger tag direkt Du nuddar gasen..ja då är det nog manuellt Du ska köra, och därefter kanske även trimma och byta luftfilter. Kör man aktivt så vet jag dock inte om en Volvo XC90 är den bil jag skulle köpa. Det liksom rimmar illa Volvo och "gillar att köra" :-)

Då kanske Du ska kika på något annat bilmärke, BMW, subaru, mitsubishi, etc, kanske?

Man ska nog tänka lite på vilken huvudmålgruppen är för respektive märke och modell. Tex är en V70 R AWD betydligt mycket roligare att köra än en V70 Classic med AWD.

Att ha kul med en vanlig Volvo V70 eller XC90 ser jag som nästan en omöjlig kombination. Men visst går det att köra fort, och visst är de bra på omkörningar etc. XC90 är dock segare än XC70 och XC70 är segare än V70 (tycker jag personligen).

På D5orn tex så får man mest känslan av att motorn låter, men att ingenting händer vid full gas. Accelerationen är sugande långsam...alltså inte det är trycket i ryggen, utan snarare väldigt jämnt och fint fördelat över hela hastighetsökningen. Plötsligt är man uppe i rätt hastighet..men man kände det inte riktigt.

MEN...Du kör 1000 mil per år och det är stadskörning som jag förstått? Det är så lite så bensinförbrukningen tror jag inte Du behöver bry Dig om. Och en manuell låda är roligare, eftersom den är lättare att varva ner och motorbromsa vid kurvor etc än automaterna. Den är också lite roligare att köra eftersom det är väldigt distinkt med gasen på de olika växlarna, och Din egen valfrihet är större. Med så få mil spelar ju inte förbrukningen någon roll, och jag tror inte heller reparationerna blir särskilt omfattande..skulle gissa på mestadels standardservice som ligger mellan 2000 till kanske 5000 kr (förutom vid kamremsbyte) per gång. Kanske får byta några bromsskivor, lager etc å andra förslitningsdetaljer? Du får nog ta ställning till om Du vill ha det bekvämt med automatiska växlingar inne i stan, eller om Du vill slita med den manuella växellådan och ständiga kopplingar? Jag skulle tveklöst välja automaten i Ditt fall. Tror faktiskt inte att Du kommer märka någon större skillnad i körningen förutom att Du slipper krånglet med att växla. Sedan de gånger Du vill köra mer aktivt kopplar Du bara in "geartronic" och växlar manuellt med automaten. Hade Du bott på landet, och dessutom kört mer bil än 1000 mil per år, så skulle jag rekommenderat manuell, eftersom den är billigare i inköp och drar mindre samt är roligare att köra med på landsväg. Och skulle Du vilja sälja bilen senare, så är det säkert mycket lättare att sälja en automat än en manuellt driven SUV.

Angående prutningen så är det generella rådet; allways ask for more, you might as well get it!

Grundtesen vid all typ av förhandling är att hitta varandras lägsta nivåer. Lägsta nivån är när motparten, eller Du, reser sig argt och går därifrån. No deal. Man vill eftersträva att komma så nära den gränsen som möjligt. Bilhandlarna - om Du köper av en sådan - ska Du veta är enormt slipade och har även utbildat sig inom traditionella säljskolor som vanligtvis spelar ut en vanlig svensson på fem röda sekunder... tänk på att Du har övertag och försök skaffa så mycket information som möjligt om motparten. Se till att vara rejält påläst. Därefter kanske Du kan bilda Dig en uppfattning om vad Du absolut högst är beredd att ge, och vad Du absolut helst skulle vilja ge. Vid förhandlingen, försök komma så nära Din bästa gräns som möjligt och lägg inte alla korten på bordet samtidigt. Du vill inte att säljaren ska förså att Du "redan köpt bilen" utan låt honom förstå att Du kan lika gärna strunta i det. Om Du innan har ett hum om hur hans marginaler och lägsta nivåer kan se ut, blir det lättare att pressa. Då ser Du lättare igenom hans olika påhittade argument och ansiktsuttryck. Ofta har de en generell nivå som de ska hålla sig inom. Ju högre upp de hamnar vid varje affär, desto mer beröm från chefen. Så försök att förstå motparten. Förstå vad som driver honom, och vad han är rädd för. Vänd detta emot honom. Var beredd att nibbla upp olika saker...tex om han tar bort något, så säger Du "då vill jag ha det här istället". Kanske har han saker på lager som inte kostar honom något, som Du skulle fått köpa dyrt någonannanstans och därigenom kan förhandla Dig till. Försök hitta öppningar. Det var lite korta tips inför förhandlingen...tror inte alls Du behöver vara orolig för evil eye eller käftsmäll. Är han dock allt för glad efter att ni skakat hand är väl dock sannolikheten ganska stor att Du betalat alldeles för mycket. Det optimala är att Ni hittar en win-win...där båda parter är nöjda. Du hamnar nästan på Din bästa nivå, och så även han. Bind upp Dig på annat längre fram kanske..säg tex "ok...lackbehandlar Du bilen och installerar 2 extrasäten åt mig så lovar jag att göra kommande 3 års servicar här hos Er". Eller nåt sånt :-)

Lycka till.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#236664
Jag säger tvärt om angående växellådan. Tycker du om att växla så välj absolut en manuell. Är de dessutom billigare så ingen tvekan.
Sen får du lägre bränsleförbrukning och bättre accelerationsförmåga med en manuell.
Ska man köpa en bil som gått långt skulle i alla fall jag tycka det känndes riskabelt att köpa automat.

Sen det där med att det alltid är "fruntimmer" som vill ha manuell känner jag inte igen.
Jag skulle då aldrig få för mig att välja en automatare om jag nu möjligtvis inte körde taxi hela dagarna.

Men slutligen är det du själv som för avgöra och väga för och nackdelar mot varandra. Provkör båda delar och fundera över vilket som känns bäst. Lycka till med bilköpet. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
#236695
När jag är i bilhallen ibland o pratar med kunder så kan manen tänka sig en automet, men kviorna vill promt ha manuell (presis som det är en prestige sak, jag kan minsan köra bil, o det gör man med manuell låda)

jag har ägt bilar med manuell & automat låda, jag har också kört äldre & nyare automat lådor.
Många som inte vill ha automat har aldrig ägt en bil med automet, hur vet man då att man inte vill ha det?

Jag har idag en V70N T5 med automat låda, tycker det är grymt mycke skönare att köra aktivt med den! jag kan likka bakom en bil med släp, eller i en kö med 3-4 bilar. sen när det komer en lucka så trycker man ner gasen o det bäriväg, jag behöver inte koppla växla innan för att få fart på bile (behöver inte välja om jag ska gå ner en eller 2 växlar) sen när jag nått rödmarkering så behör jag inteåter igen växla. (i denna sitruation jag tog som exempel så ser inte jag växlign som nått som förhöjer körglädjen, det är bara ivägan)
& i stadstrafig så är det defenetivt bara jobbigt att trycka ned dne där kopplingspedalen.

den enda gång jag tycker växla är en nödvändighet, är när jag ligger på bana o kör. jag vet att jag ska ta en vis kurva på 2:an & växlar ner hårt till denna växel (skönt att käna motorbromsen kugga i när man taggar ner, trots att man bromsar rätt kraftigt)
sen accelerar man iväg ut ut kurvan o får stiga upp på växlarna.

------------------------------
OT.
jag mins en gång i min ungdom när jag faida bromsarna på en gammal escort.
jag accelererar på en lång raka som har en hyfst skarp 90 graders böj i slutet. jag vet inte vilken fart jag har i slutet, då det inte är läga att kola på mätarna. men jag vet att jag varvat ut på 3:an & lagt i 4:an (bilen gör 140 på 3:an)
jag närmar mig kurvan snabbt & börjar bromsa, går ner på 3:an, nu komer kurvan väldigt snabt o jag trycker regält på bromsen (den tar nu inte specielt bra) VAD SKS MAN GÖRA! Jag bokstavligen rycker i 2:an deta bromsar bilen lagom mycke för att jag ska ta mig igenom kurvan.
Här hade det inte vrit bra med en automatare...

-------------------------------------------

kortsagt så klarar dagens automatlådor klarar den aktivar körning du komer att kuna köra med en xc90, helt utan att du komer att tycke det är surt at du har en automat. (ja även en v70)

sen i stadskörning så finns det "bara" nackdelar med manuell
manuell ska man bara ha om man vill hålla ned bränsleförbrukningen, men frågan är om man då ska ha en xc90 överhuvud taget?
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]