ewwing skrev:Hej å hå va de går
Har inte kollat sidan på ett tag och vips vad svar det kommit
Har kommit fram till att det blir inte en T6. Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad om att välja automat då jag får för mig att man inte har samma kontroll över "gasningen " om mna så säger. Jag gillar att "köra" bil, men jag kan ha fel. Risk att den blir seg med automat? Ekononomin håller klart för service och normala reparationer, men hur dyr menar ni, är en DYR reparation? Bilen kommer rulla ca 1000 mil året, inte mycket allstå, men stadskörning. Vet att det inte är den lämpligste modellen för det det ändamålet men har suktat så länge efter en xc90, suktar också efter xc60 men får nog svårt att pruta ned den till 150 t även om man lättar på kjolen
Hur tuff kan man egentligen va med prutandet utan att det känns som man rånar någon och får en käftsmäll och "the evil eye"? Vill ha 7 säten, är det värt priset och mödan om man hittar en med bara 5 och köper till sedan?
Tack för alla svar
Om det är Din drömbil så ska Du ju såklart slå till utan att fundera...annat hade det kanske varit om Du bara rent allmänt var ute efter något nytt till hyfsat pris. Men är det en drömbil så ja, då kan man ju ta nackdelarna med ro.
Ang. automat så är min erfarenhet att Volvos gamla automater varit grymt sega och inte alls aktiva på något vis. Men det är enormt skönt då man kör i stadstrafik som Du mestadels ska göra? Då är automaten överlägsen tycker jag! Körde manuellt tidigare och det är så fruktansvärt jobbigt när man kommer i köbildningar och framförallt stadstrafik. Är även skönt på långkörning med automat...knappa in cruise control och bilen håller konstant hastighet, men växlar ändå till rätta växlar om det behövs. När Du pausar cruise control och saktar in, då msåte Du börja växla igen med manuell...detta slipper man med automaten. Med den senare så kan Du även trycka på "resume" efter att ha stått nästan stilla, och bilen accelererar upp till 110 km/h igen, inkl. växlingar. Det funkar ju inte med manuell.
För vanlig "svenssonkörning" är automaten överlägsen. Inget krångel och Du kan även ha en hand fri för telefon, hamburgaren, drickan, eller vad det nu kan vara...Du behöver inte lägga ner det varje gång en växling skall ske.
Är det dock så att Du vill köra mer aktivt, kunna påverka bränsleförbrukningen bättre och känna att bilen hugger tag direkt Du nuddar gasen..ja då är det nog manuellt Du ska köra, och därefter kanske även trimma och byta luftfilter. Kör man aktivt så vet jag dock inte om en Volvo XC90 är den bil jag skulle köpa. Det liksom rimmar illa Volvo och "gillar att köra"
Då kanske Du ska kika på något annat bilmärke, BMW, subaru, mitsubishi, etc, kanske?
Man ska nog tänka lite på vilken huvudmålgruppen är för respektive märke och modell. Tex är en V70 R AWD betydligt mycket roligare att köra än en V70 Classic med AWD.
Att ha kul med en vanlig Volvo V70 eller XC90 ser jag som nästan en omöjlig kombination. Men visst går det att köra fort, och visst är de bra på omkörningar etc. XC90 är dock segare än XC70 och XC70 är segare än V70 (tycker jag personligen).
På D5orn tex så får man mest känslan av att motorn låter, men att ingenting händer vid full gas. Accelerationen är sugande långsam...alltså inte det är trycket i ryggen, utan snarare väldigt jämnt och fint fördelat över hela hastighetsökningen. Plötsligt är man uppe i rätt hastighet..men man kände det inte riktigt.
MEN...Du kör 1000 mil per år och det är stadskörning som jag förstått? Det är så lite så bensinförbrukningen tror jag inte Du behöver bry Dig om. Och en manuell låda är roligare, eftersom den är lättare att varva ner och motorbromsa vid kurvor etc än automaterna. Den är också lite roligare att köra eftersom det är väldigt distinkt med gasen på de olika växlarna, och Din egen valfrihet är större. Med så få mil spelar ju inte förbrukningen någon roll, och jag tror inte heller reparationerna blir särskilt omfattande..skulle gissa på mestadels standardservice som ligger mellan 2000 till kanske 5000 kr (förutom vid kamremsbyte) per gång. Kanske får byta några bromsskivor, lager etc å andra förslitningsdetaljer? Du får nog ta ställning till om Du vill ha det bekvämt med automatiska växlingar inne i stan, eller om Du vill slita med den manuella växellådan och ständiga kopplingar? Jag skulle tveklöst välja automaten i Ditt fall. Tror faktiskt inte att Du kommer märka någon större skillnad i körningen förutom att Du slipper krånglet med att växla. Sedan de gånger Du vill köra mer aktivt kopplar Du bara in "geartronic" och växlar manuellt med automaten. Hade Du bott på landet, och dessutom kört mer bil än 1000 mil per år, så skulle jag rekommenderat manuell, eftersom den är billigare i inköp och drar mindre samt är roligare att köra med på landsväg. Och skulle Du vilja sälja bilen senare, så är det säkert mycket lättare att sälja en automat än en manuellt driven SUV.
Angående prutningen så är det generella rådet; allways ask for more, you might as well get it!
Grundtesen vid all typ av förhandling är att hitta varandras lägsta nivåer. Lägsta nivån är när motparten, eller Du, reser sig argt och går därifrån. No deal. Man vill eftersträva att komma så nära den gränsen som möjligt. Bilhandlarna - om Du köper av en sådan - ska Du veta är enormt slipade och har även utbildat sig inom traditionella säljskolor som vanligtvis spelar ut en vanlig svensson på fem röda sekunder... tänk på att Du har övertag och försök skaffa så mycket information som möjligt om motparten. Se till att vara rejält påläst. Därefter kanske Du kan bilda Dig en uppfattning om vad Du absolut högst är beredd att ge, och vad Du absolut helst skulle vilja ge. Vid förhandlingen, försök komma så nära Din bästa gräns som möjligt och lägg inte alla korten på bordet samtidigt. Du vill inte att säljaren ska förså att Du "redan köpt bilen" utan låt honom förstå att Du kan lika gärna strunta i det. Om Du innan har ett hum om hur hans marginaler och lägsta nivåer kan se ut, blir det lättare att pressa. Då ser Du lättare igenom hans olika påhittade argument och ansiktsuttryck. Ofta har de en generell nivå som de ska hålla sig inom. Ju högre upp de hamnar vid varje affär, desto mer beröm från chefen. Så försök att förstå motparten. Förstå vad som driver honom, och vad han är rädd för. Vänd detta emot honom. Var beredd att nibbla upp olika saker...tex om han tar bort något, så säger Du "då vill jag ha det här istället". Kanske har han saker på lager som inte kostar honom något, som Du skulle fått köpa dyrt någonannanstans och därigenom kan förhandla Dig till. Försök hitta öppningar. Det var lite korta tips inför förhandlingen...tror inte alls Du behöver vara orolig för evil eye eller käftsmäll. Är han dock allt för glad efter att ni skakat hand är väl dock sannolikheten ganska stor att Du betalat alldeles för mycket. Det optimala är att Ni hittar en win-win...där båda parter är nöjda. Du hamnar nästan på Din bästa nivå, och så även han. Bind upp Dig på annat längre fram kanske..säg tex "ok...lackbehandlar Du bilen och installerar 2 extrasäten åt mig så lovar jag att göra kommande 3 års servicar här hos Er". Eller nåt sånt
Lycka till.