Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fodervete är vete av sämre kvalitè än brödvetet som de maler och gör bröd och mat av.
Fodervetet är främst avsett som djurfoder samt till etanoltilverkning samt att det är mycket billigare än brödvete.
Har mycket svårt att tro att de skickar fodervete som mat ner till afrika. :roll:

Sen vill jag säga att det är de klasser som vetets kvalite klassas i ovasett om du säljer spannmål till lantmännen eller andra fristående spannmålsmottagare.
Senast redigerad av 3 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.
Fluffen skrev:Fodervete är vete av sämre kvalitè än brödvetet som det maler och gör bröd och mat av.
Fodervetet är främst avsett som djurfoder samt till etanoltilverkning samt att det är mycket billigare än brödvete.
Har mycket svårt att tro att de skickar fodervete som mat ner till afrika. :roll:

Sen vill jag säga att det är de klasser som vetet klassas som ovasett om du säljer spannmål till lantmännen eller andra fristående spannmålsmottagare.
Inget annat än skitsnack!!
Jag tror om det var du som svalt så skulle du nog inte bry dig om det skulle vara som du påstår 3.dje klassens vete!!
Senast redigerad av 1 jumu01, redigerad totalt 0 gånger.
jumu01 skrev:
andreas_lofgren skrev:5% av världens spannmålsproduktion går till etanol, inte mer.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... are-1.5944
Trots det så svälter det människor fortfarande!!
Visst är det så men inte fan beror det endast på att man börjat köra bilar på E85!! Finns nog lite mer afrikansk inrikespolitik mm bakom det!! Ska sanningen fram finns det mycket odlingsbar mark i afrika som inte är uppodlad pga inbördeskrig mm. Att försöka skylla världssvälten på E85 är ett infantilt försök att baktala något man inte är riktigt insatt i!

Så du menar att priserna på alla importerade produkter är helt oberoende av oljepriset? Men visst är det mycket bättre när det siter tre oljeshejker i Saudiarabien och bestämmer tillgången på råolja!

//David
I alla fall en del av etanolen tillverkas väl av företag som låtit odla spannmål i fattiga länder. Att produkten kunde använts till mat är ju ett sätt att se det, men då hade ju inte företagen varit där. :roll:
Jag skulle gärna blir mer insatt i etanolen, jag försökte ett tag men det tog stopp..
Nu håller man ju på att utveckla en modell för vad "miljöcertifierad" etanol ska ha för krav, vilket ju i sig är positivt. Motargumentet är ju att alla inte kan köra på det, det kan man ju vara säker på inom den närmsta framtiden i alla fall.
Men bara tanken på att miljöcertifiera ett så kallat miljöbränsle, snacka om att man har förhastat sig !! Jag har faktiskt varit emot etanolen sedan den kom, och är det fortfarande. Miljön är ju inte allt, ordentliga arbetsförhållanden och löner är ju faktiskt mänskliga rättigheter, kom ihåg det.
Pengarna samhället lagt ner på etanol tror jag aldrig att man kommer få igen, vare sig direkt eller indirekt. Det finns så mycket större problem, som befolkningsexplosionen tex. Men bilarna är ju boven till ALLA miljöproblem, eller hur...

/merzo
99.99 % av allt som skrivs i tidningarna verkar vara ren skit, lögn och osanning.

Att angripa E85 år helfel och gör miljön en björntjänst.

Världen har INGA SOM HELST PROBLEM att ordna mat för alla på jorden så ingen behöver svälta.

All svält som finns i dag beror på KRIG, RELIGION, KORRUPTION, POLITIK, FELAKTIGTA JORDBRUKSMETODER och taskig fördelning.

Angrip och avskaffa den skiten istället för E85
Om de inte gjort etanol av spannmålen så hade de nog gjort djurfoder eller sålt den till högstbjudande för det är ju så det går till. :| Allvarligt talat tycker jag det är en jäkligt flummig artikel utan några egentliga nyheter, typiskt Aftonbladet, GT och Expressen.
Fluffen skrev:Om de inte gjort etanol av spannmålen så hade de nog gjort djurfoder eller sålt den till högstbjudande för det är ju så det går till. :| Allvarligt talat tycker jag det är en jäkligt flummig artikel utan några egentliga nyheter, typiskt Aftonbladet, GT och Expressen.
Tror du verkligen att det spannmål som det görs etanol av skulle ha ett läge försäljningspris, knappast!, jag tror att den som bjuder mest får köpa kakan, allt går att köpa det är bara frågan om summan är rätt!!!
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]