- tis 18 nov 2008, 21:04
#235065
Jag har provat köra nästan en hel vinter utan dieselvärmare. Väldigt långsam uppvärmning, förstås. Vid -15° gick det att uppnå full temp om man körde 90 eller snabbare. Vid lägre fart börjar motortemp och kupétemp att falla. Stolvärmen är räddningen.
Med fungerande dieselvärmare: samma fenomen men vid -26° och kallare.
Jag brukade köra kupéfläkten på manuell, läge 2. Kör man på auto blåser den mycket mer men svalare och motorn får ännu svårare att komma upp i temp. Detta funkade om jag var ensam i bilen eftersom resten av kupén inte får nog varmluft.
Jag har köpt bilen i Tyskland men den hade alltså dieselvärmare och stolvärme. Det verkade inte helt ovanligt på tyska bilar. På belgiska, däremot, var det sällsynt.
Jag har också kört med kartongskiva framför kylaren på alla tidigare bilar men det verkar mycket krångligare att få dit en sån på Volvon.
Med fungerande dieselvärmare: samma fenomen men vid -26° och kallare.
Jag brukade köra kupéfläkten på manuell, läge 2. Kör man på auto blåser den mycket mer men svalare och motorn får ännu svårare att komma upp i temp. Detta funkade om jag var ensam i bilen eftersom resten av kupén inte får nog varmluft.
Jag har köpt bilen i Tyskland men den hade alltså dieselvärmare och stolvärme. Det verkade inte helt ovanligt på tyska bilar. På belgiska, däremot, var det sällsynt.
Jag har också kört med kartongskiva framför kylaren på alla tidigare bilar men det verkar mycket krångligare att få dit en sån på Volvon.
Volvo V70 D5 -02
Volvo 945 GL -94
Nissan Titan LE -08
Volvo 945 GL -94
Nissan Titan LE -08