Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Förstår inte heller varför den inte uppmärksammas mer...

När nya 2.4D kommer nästa år skall den också vara betydligt snålare, kanske vill man presentera båda samtidigt, med möjlighet till AWD osv.
Kanske låter man kunderna känna på nya D5:an först, och få in lite respons?
Användarvisningsbild
av wendtan
Amli skrev:
wendtan skrev:Någon skröna är det inte, den finns med här tex: http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... hSpec.aspx
Där har de dessutom tagit bort den gamla d5:an.
Vart står det något om dubbla turboaggregat?
Var påstår jag att den har dubbla turboaggregat?

Eftersom motorerna har exakt samma Cylindervolym, Cylinderdiameter samt Slaglängd så lär det inte handla om en "helt ny" motor. Det ser ut som en välbehövlig uppdatering av en törstig dieselmotor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
"Ny" eller "uppdaterad" är väl en definitionsfråga, Nästan alla motorer bygger ju på något som byggts tidigare.

Men har man byggt om D5an till sekventiell dubbelturbo (om det nu inte är en skröna) så är ju det nog för att vara en "Ny" motor för mig.
av Amli
wendtan skrev:
Amli skrev:
wendtan skrev:Någon skröna är det inte, den finns med här tex: http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... hSpec.aspx
Där har de dessutom tagit bort den gamla d5:an.
Vart står det något om dubbla turboaggregat?
Var påstår jag att den har dubbla turboaggregat?

Eftersom motorerna har exakt samma Cylindervolym, Cylinderdiameter samt Slaglängd så lär det inte handla om en "helt ny" motor. Det ser ut som en välbehövlig uppdatering av en törstig dieselmotor.
Då du svarat efter det kom på tal utgick jag bara från det. Att 205:an finns är inget nytt och är konstaterat för ett tag sen i denna tråd. Trodde du hade läst hela och kom med nya kompletterande uppgifter.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Motorn lär väl sättas i XC60 också? Och XC90? Hittar inga motargument..
Användarvisningsbild
av Guligan
andreas 80 skrev:Förstår inte heller varför den inte uppmärksammas mer...
Förmodligen för att timingen anses vara totalfel för att lansera en dubbelturbodiesel som inte har markant lägre förbrukning än sin ersättare.

Nu är det stortrumman för de små DRIVe modellerna istället. Där läggs det nu massor med marknadsföringsresurser för att få kundorder på dem.

Reflektera gärna över det, tror ni det hade varit möjligt för så sent som för ett år sedan att Volvo Cars skulle lagt i stort sett all marknadsföring på V50 1,6D...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:
andreas 80 skrev:Förstår inte heller varför den inte uppmärksammas mer...
Förmodligen för att timingen anses vara totalfel för att lansera en dubbelturbodiesel som inte har markant lägre förbrukning än sin ersättare.

Nu är det stortrumman för de små DRIVe modellerna istället. Där läggs det nu massor med marknadsföringsresurser för att få kundorder på dem.

Reflektera gärna över det, tror ni det hade varit möjligt för så sent som för ett år sedan att Volvo Cars skulle lagt i stort sett all marknadsföring på V50 1,6D...
Ok att man inte bränner millioner på marknadsföring men en pressrelease och en notis på hemsidan kostar ju nästan ingenting ?:-/

Dessutom verkar den ju snålare så länge man inte utnyttjar den extra kraften.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Efter vad jag har hört ska den vara väldigt mycket snålare! Den har mycket lägre förbrukning om man jämför med gamla D5.
av Micke008
Jag har också hört att den ska ha bättre värden i verkligheten än vad den gamla hade. På papperat skiljer inte så mycket...

Anledningen till att de inte pratar så mycket om den nya motorn kan vara flera.
De börjar leverera den i S80 som inte är en volymbil där de kan börja montera den under kontrollerade former och slippa lägga onödig press på motorfabriken i början. De har även lite extra tid för att se om det uppkommer några fel som går att fixa innan v20
Vecka 20 kommer motorn till övriga modeller, då är det väl också nytt modellår?
Sen pratar man inte heller högt om ett nytt val man inte kan leverera, hur många skulle idag beställa en ny bil med en D5a om de kände till vilken motor som kommer om mindre än ett halvår? Hade Volvo slagit på stora trumman för denna motorn så hade XC60 beställningarna kommit av sig. Då jag läste om motorn på denna sidan så la jag mitt bilköp på is några månader. Och det är ju inte vad Volvo eller Volvohandlarna behöver idag. De vill sälja nu inte om ett halvår.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 32

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]