Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av klementsson
Hej folket!
Jag har upptäckt ett pysande ljud i min Volvo 744 -88 och har letat fel, En kompis föreslog att det kunde vara shimsen som höll på att ge upp men det var de inte har tittat efter en hel del andra anledningar och har inte hittat något mer än att det kommer från högra sidan bakifrån sett. Då började jag fundera om det kunde vara toppen som var skev så att kompressionen läcker ut men den går kanon fint på alla cylindrar och inte några andra missljud utöver "Pyset"
Så nu tänkte höra om någon av er har haft liknande problem och hittat felet. Eller har funderingar om vad detta skulle kunna vara. :wink:

MVH Pontus
Användarvisningsbild
av emwtur
Tja - det är inte lite det kan vara !

Vilken sida av motorn hörs det ifrån ?
tips - ta en tom hushållsrulle och lyssna igenom - eller en slang - typ vattenslang - till trädgården ( men kanske max en meter ) - sätt ena ändan till örat och flytta runt slangen - dels så är det lättare att få bort omgivningsljud - dels gör det inget om man bränner slangen lite på grenröret :-)

Nåväl - lyssna runt i motorrummet och se om du kan höra var det kommer ifrån !

/emwtur
Användarvisningsbild
av klementsson
Nu har jag följt ditt råd och har kommigt fram till att det kommer från gren röret och att ljudet endast kommer när man belastar motorn. Kan detta vara Gren rörs packningarna som håller på att ge upp?
:wink:
Användarvisningsbild
av emwtur
ja - eller möjligtvis sprucket grenrör
- men då brukar det vara värre precis efter kallstart !

/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
Har du känt efter ifall muttrar/bultar till grenröret är dragna ordentligt ?
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]