Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
eltoro2 skrev:Ja men dieslar då? :lol:
jo, men dieslar blir inte lika lätt varma som bensinbilar....därför alla d5 i sverige har dieselvärmare som standard, men ingen av bensinbilarna har det som standard. Dieslarna klarar ju helt enkelt inte att få upp värmen....

Jag lurar på att det kanske därför blir "för" varmt om man täcker för grillen och har en bensinbil?

Man skulle ju kunna täcka för en kort stund, och sen plocka bort när motorn är varm.
Användarvisningsbild
av eltoro2
På den tiden tremostaten var inte så pålitlig som idag antar jag och kylsystem var inte sluten så man fick fylla på under åren och tappade koll fifty fifty vaten glykol så bilar riskerade koka om man inte hade koll på tempvisaren. Dagens bilar klarar det utan problem med samma slutna system med vatenglykol påfyllning -30 eller + 40 spellar inte storre roll. En del bilar hade inte fläkt på kylaren då blev lätt med övervärme.
Användarvisningsbild
av isak
intressant diskussion.har ingen upplevt en kylargardin?
he-he
isak
Användarvisningsbild
av eltoro2
men gud !! jag tycker att jag ska sy en och visa med bilden hur det gick till! finns det däremmelan någon som tycket att det är fel då vill jag veta varför ska jag inte göra det. he he he 8)
av Roknäs
Kartongbit innanför grillen som skärmar av kylaren och inte syns har jag kört med länge i min förra bil. Bensinmerca. Men bara om det blev 20-40 minus. Och det är det ju aldrig nu för tiden. Men det har ju samma funktion som en utanpåliggande eller?
Användarvisningsbild
av eltoro2
innaför utanför spellar ingen roll . men din exempel visar alltså att även andra kör med kartongbitar " i smyg" medan bilindustri låtsas att enkla lösningar är inte bra. Man kan ana värför.

EL toro
av Roknäs
Nja. Inte hade jag den i smyg. Men det är ju rätt mycke enklare än att ta fram en symaskin.(speciellt för en kille kanske :wink: ) Har för mig att jag haft en bil med en lucka som jag kunde stänga på vintern. Men jag kommer inte på vilken bil det var. Ska fundera. Det är väl en rätt enkel lösning. iofs kanske det är lite skillnad på var man bor i Svergie också. Rätt stor temperatur skillnad mellan tex Borås & Pite.
Användarvisningsbild
av isak
kartong direkt fr- kylaren har jag använt alla vintrar under 15-gr såväl bensin som diesel. blir den för gassig är det bara att hissa upp den någon dm finns ju tempmätare ju tätare det är mot cellpaketet desto bättre efekt.
isak
Användarvisningsbild
av eltoro2
He He jag är så glad att vi verkar vara överens att de enkla lösningar kan vara faktisk de bästa också. eftersom så länge ingen hade någon anmärkning så anser jag att det är dags att ta symaskinen. Det är jag lagom bra på R.
Ha en bra dag!!!
El Toro
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]