- mån 17 nov 2008, 21:33
#234715
Hur fungerar egentligen de äldre dieselvärmarna? De som sitter i gamla versionen av Volvo D5?
På dessa bilar finns ju både automatisk, tidur, samt direktstart.
När det är under 5 grader varmt så startar dieselvärmaren automatiskt när det behövs. Den går då en liten stund och stängs sedan av. Någon varningslampa eller info om att den är igång syns ej.
Startar man dock värmaren med direktstart så tänds en varningslampa och meddelandet visas också i färddatorn att värmaren är igång (på).
När man då startar bilen, om värmaren inte har gått klart, så lyser den oranga varningslampan ända tills direkstarten stängs av manuellt, eller att den gått färdigt själv.
Har dock upptäckt att när jag inte stänger av den själv, så fortsätter den att gå under tiden jag kör bil. Och när jag stänger av bilen (om jag inte kör en allt för lång sträcka) så fortsätter värmaren att gå trots att motorn är avstängd.
Jag trodde att direktstarten stängde av sig själv när motorn var tillräckligt varm, på samma vis som autostarten, men det verkar som att direktstarten går längre? Och som sagt, även fortsätter sen när man stänger av bilen. Trots att motortempen är på normal enligt mätaren.
Eftersom dieselvärmaren också är riktigt känslig för sotning, överhettning m.m. så undrar jag även hur man bäst ska hantera den för att få värmaren att hålla så länge som möjligt. Att köra den några gånger fullt ut då och då är ju vad som rekommenderas allmänt. Men mer specifikt...ska man kanske stänga av den manuellt direkt man startar bilen och låta den automatiska ta över istället? Eller ska man låta den tugga på med oranga lampan lysandes trots att man kör bilen?
Vad är bäst? Min kamrat som haft sin bil i över 20k mil utan några problem med dieselvärmaren använder den minst 1-2 gånger per dag under vintern. När värmaren inte har gått klart innan han måste starta bilen så stänger han alltid av den manuellt, direkt bilen startat.
Eftersom få jag känner lyckats få sin värmare att hålla lika länge utan service så gissar jag att det beror på hans frekventa användande, men kanske även pga att han stänger av den manuellt direkt bilen startat?
Jag blir alltså inte riktigt klok på hur den fungerar, eller vad som är mest optimalt. Vidare klurar jag också över huruvida det är möjligt att trycka igång direktstarten när man tex ska in och handla mat. Bilen är ju fullvarm då. Vad händer om man trycker på direktstart? Startar värmaren inte alls då, eller startar den och går en kort stund, eller väntar den tills motorn börjar bli kall och startar då? Eller kan den riskera att bli överhettad när man startar den manuellt och motorn redan är varm?
Många frågor..men finns säkert någon här på forumet som har stenkoll. Så lika bra att passa på. Hade ju även kunnat besöka en Volvo-verkstad och fråga dem, men känner att sannolikheten att de kan svara trovärdigt på frågorna är mycket små. Ens sannolikheten att träffa på någon som har riktig koll på värmarna tror jag är svårt.
På dessa bilar finns ju både automatisk, tidur, samt direktstart.
När det är under 5 grader varmt så startar dieselvärmaren automatiskt när det behövs. Den går då en liten stund och stängs sedan av. Någon varningslampa eller info om att den är igång syns ej.
Startar man dock värmaren med direktstart så tänds en varningslampa och meddelandet visas också i färddatorn att värmaren är igång (på).
När man då startar bilen, om värmaren inte har gått klart, så lyser den oranga varningslampan ända tills direkstarten stängs av manuellt, eller att den gått färdigt själv.
Har dock upptäckt att när jag inte stänger av den själv, så fortsätter den att gå under tiden jag kör bil. Och när jag stänger av bilen (om jag inte kör en allt för lång sträcka) så fortsätter värmaren att gå trots att motorn är avstängd.
Jag trodde att direktstarten stängde av sig själv när motorn var tillräckligt varm, på samma vis som autostarten, men det verkar som att direktstarten går längre? Och som sagt, även fortsätter sen när man stänger av bilen. Trots att motortempen är på normal enligt mätaren.
Eftersom dieselvärmaren också är riktigt känslig för sotning, överhettning m.m. så undrar jag även hur man bäst ska hantera den för att få värmaren att hålla så länge som möjligt. Att köra den några gånger fullt ut då och då är ju vad som rekommenderas allmänt. Men mer specifikt...ska man kanske stänga av den manuellt direkt man startar bilen och låta den automatiska ta över istället? Eller ska man låta den tugga på med oranga lampan lysandes trots att man kör bilen?
Vad är bäst? Min kamrat som haft sin bil i över 20k mil utan några problem med dieselvärmaren använder den minst 1-2 gånger per dag under vintern. När värmaren inte har gått klart innan han måste starta bilen så stänger han alltid av den manuellt, direkt bilen startat.
Eftersom få jag känner lyckats få sin värmare att hålla lika länge utan service så gissar jag att det beror på hans frekventa användande, men kanske även pga att han stänger av den manuellt direkt bilen startat?
Jag blir alltså inte riktigt klok på hur den fungerar, eller vad som är mest optimalt. Vidare klurar jag också över huruvida det är möjligt att trycka igång direktstarten när man tex ska in och handla mat. Bilen är ju fullvarm då. Vad händer om man trycker på direktstart? Startar värmaren inte alls då, eller startar den och går en kort stund, eller väntar den tills motorn börjar bli kall och startar då? Eller kan den riskera att bli överhettad när man startar den manuellt och motorn redan är varm?
Många frågor..men finns säkert någon här på forumet som har stenkoll. Så lika bra att passa på. Hade ju även kunnat besöka en Volvo-verkstad och fråga dem, men känner att sannolikheten att de kan svara trovärdigt på frågorna är mycket små. Ens sannolikheten att träffa på någon som har riktig koll på värmarna tror jag är svårt.