Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eltoro2
Tänkte att skriva på gamla inlägget men kanske då får jag inte frågan besvarad. Utan jag hänvisar till den så länge den finns. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=34786

Tack för alla fina svar i den men eftersom bilen inte har något bränslevärmare (vilket är extra utr. på diesel även i Sverige) vi är på rutan A och här återestår frågar: Hur långt ska det ta för en D5 att värmas upp vid 0 C ute? Hur snabbt ska komma värme i kupe? Vilka är era erfarenheter och vad är ok eller inte ok? Tex på min andra Volvo S40 97 bilen är behaglig varm redan efter 5 min. Ska det vara värre på en V70 D5 ?

EL TORO
Användarvisningsbild
av isak
hej
du får nog räkna med 3km innan mätaren börjar röra på sig 6-10 innan termostaten öppnar vid ca 5-7 gr+ yttertemp-obelastad har jag inte provat. du kan inte jämf- en modern diesel med en bensinmot- (verkninsgraden)
mina pers- erfarenheter. vore kul att höra andras?
ISAK
Användarvisningsbild
av eltoro2
Då har min D5 inte problem med termostat. Jag har ingen erfarenhet av dieslar på den här fronten . Min sista V70 99 med audis motor var också lite trög för uppvärmning jämfört med de bensindrivna bilar jag ägde inann. Det är alltså så att bensinare värms upp snabbare eller hur?
Tack ! :-)-)
av Psyko
eltoro2 skrev:Tänkte att skriva på gamla inlägget men kanske då får jag inte frågan besvarad. Utan jag hänvisar till den så länge den finns. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=34786

Tack för alla fina svar i den men eftersom bilen inte har något bränslevärmare (vilket är extra utr. på diesel även i Sverige) vi är på rutan A och här återestår frågar: Hur långt ska det ta för en D5 att värmas upp vid 0 C ute? Hur snabbt ska komma värme i kupe? Vilka är era erfarenheter och vad är ok eller inte ok? Tex på min andra Volvo S40 97 bilen är behaglig varm redan efter 5 min. Ska det vara värre på en V70 D5 ?

EL TORO
Bilar som är tänkta att gå på den Nordiska marknaden har Bränslevärmare som standard.
Det pga att en Diesel har svårt att komma upp i arbetstemp när det är kallt ute.
På Importerade bilar sitter det till 99,9 inte värmare och då tar det tid för motorn
att komma upp i arbetstemp.
Det går inte jämföra en Bensinmotor med en Dieselmotor
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Så vitt jag har förstått är bränsle/tillsatsvärmare standard på "svensksålda" dieslar, men tiduret var extrautrustning.

Om Du inte har ngn tillsatsvärmare kan jag vis av egen erfarenhet från förförra vintern när min lade av att Du får bereda Dig på en kall vinter, i varje fall inne i bilen.

Jag kan inte upplysa Dig om hur lång tid det tar för bilen att bli varm, men man kan väl säga att det blir den aldrig :???: :lol: :???:

Ett exempel, körde mina standardiserade 20 mil hem, var ca -8 grader när jag lämnade Sthlm, -15 - 16 när jag kom hem, var hemma i 10 minuter, åkte till "grannbyn" (ca 20 km) för att hämta dottern
fick som vanligt stå och vänta på tonårsslynglarna och kunde se hur temperaturmätaren sakta sjönk medan motorn stod på tomgång. Dvs avkylningen på tomgång är större än uppvärmningen vi ca -15.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Jag körde utan dieselvärmaren i någon månad i vintras. Min upplevelse var att bilen drog mindre soppa, men i övrigt inga direkta problem med värmen. Noterade att tempmätaren stannade på 1/4 (alltså hälften av hälften ungefär) när man stod på tomgång och det var minusgrader ute. Direkt man började köra bilen så gick den dock upp i normal temperatur igen.

När jag lagade värmaren så blev jag dock smått chockad över hur jäkla fort tempmätaren gick upp till full och hur mycket varmare luften blev och riktigt mycket snabbare dessutom. Måste vara rejäl effekt i den där rackaren!

Men som sagt det var inga problem att köra utan. I alla fall om man inte är allt för kräsen. Sen var det aldrig under 15 minus förra vinter tror jag. Jag kan tänka mig att dieselvärmaren kommer till nytta när det ligger under 15 grader.

Mellan 5 och -5 skulle jag nog stänga av den om man har den möjligheten.

På en 08a med trasig dieselvärmare så noterade jag dock att värmen inte gick upp till max hur jag än körde. Värmen i bilen var dock helt ok, om än inte perfekt.
Användarvisningsbild
av eltoro2
Jag var nyss på macken och fick känna på hur min D 5 värmer upp utan bränslevärmare (finns ej) Det gick faktiskt rätt så bra med 0 C ute då undrade jag hur roligt ska det bli med -15 ? Ni kan kalla mig romantiker eller vad ni vill men just då tänkte jag på min farsa och hans stolhet på den tiden (tidiga 70 talet) Fiat 1300. På den tiden man använde sig under vinter av "masken" av fuskskinn som sattes på grillen. Och det funkade utmärkt att få upp värme i bilen på noll tid.
(Under förutsättning att termostaten var ok he he ) Bilen var snyggare också. "bilen med vinter kläder" så att säga. Jag undrar vad skulle hända om man konstruerade en sådan mask till Volvo idag istället för dyra och vad jag kan se ganska krävande anordningar? Dessutom Citroen har en (kanske Peugeot) så värför inte en Volvo? Finns det något teknisk problem med den som jag inte hajar?

ELTORO
Användarvisningsbild
av Barkbiten
eltoro2 skrev:Jag var nyss på macken och fick känna på hur min D 5 värmer upp utan bränslevärmare (finns ej) Det gick faktiskt rätt så bra med 0 C ute då undrade jag hur roligt ska det bli med -15 ? Ni kan kalla mig romantiker eller vad ni vill men just då tänkte jag på min farsa och hans stolhet på den tiden (tidiga 70 talet) Fiat 1300. På den tiden man använde sig under vinter av "masken" av fuskskinn som sattes på grillen. Och det funkade utmärkt att få upp värme i bilen på noll tid.
(Under förutsättning att termostaten var ok he he ) Bilen var snyggare också. "bilen med vinter kläder" så att säga. Jag undrar vad skulle hända om man konstruerade en sådan mask till Volvo idag istället för dyra och vad jag kan se ganska krävande anordningar? Dessutom Citroen har en (kanske Peugeot) så värför inte en Volvo? Finns det något teknisk problem med den som jag inte hajar?

ELTORO
Intressant, ska bli spännande att höra vad de andra här säger.

Hade samma sak på min gamla merca...en liten röd lapp att sätta framför grillen med emblemet på....vet också att många andra körde med rena kartongbitar. Fn..bilarna har helt klart blivit bättre känner jag nu :-)

Men vore ju cool om det fungerade på samma vis...en kartongbit och vips har du sparat in dieselvärmaren ;)
Användarvisningsbild
av eltoro2
Ja fast det här med min farsa var med mera stil och finnes. Fuskskinet var metalicblå genomsydd som en vinterjacka och hade också "reglage" så att man kunde släppa in luften om det behövs" Riktigt snyggt alltsa! Med tiden blev så att folk resonerade att "bra bilar ska väll inte ha de där skygglappar framme" Allt det här är ett minne från ett annat land där jag bodde som liten - så jag vet inte hur det var här då. Våra vintar var lika kalla men inte lika långa ...
:-)-) Dagens motorer har mer och mer keramik och termisk okänsliga material. Min fd. Mazda 6 hade en sådan motor så den också var frysen första halv timme. Den skulle också gynnas med den här gamla-nya grejen ...
ELTORO
Senast redigerad av 1 eltoro2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
eltoro2 skrev:Ja fast det här med min farsa var med mera stil och finnes. Fuskskinet var metalicblå genomsydd som en vinterjacka och hade också "reglage" så att man kunde släppa in luften om det behövs" Riktigt snyggt alltsa!
:-)-) Dagens motorer har mer och mer keramik och termisk okänsliga material. Min fd. Mazda 6 hade en sådan motor så den också var frysen första halv timme. Den skulle också gynnas med den här gamla nya grejen ...
ELTORO
hehe lyxigt värre. Förstår att man var kung med en sådan anordning på den tiden :-)

Hmm..tror Du det skulle funka även på en gammal Volvo 245a? Har en sådan men den tar sjukt lång tid att få varm. Men antar att det finns någon anledning till att man inte sätter sådana där lappar på bensinbilar?

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]