Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tror min bensinpump håller på att rasa. Nytt "pump-oljud" från under förarsätet nånting. Är väl där det sitter en pump väl ? Nån som har erfarenhet av hur snabbt den rasar helt när den börjar låta ?
Ska man köpa en på skroten eller ny ? Mekonomen hade en för 1900 och en för 850 ... Funkar det men vilken som tro ? Eller ska man chansa med en från skroten. Oförskämt dyrt men en simpel pump som reservdel ... lär väl inte kosta många kronor i tillverkning :x
Ändrade rubriken så den blev mer informativ och passar forumsreglerna bättre. Tänk gärna på att den bör innehålla en fråga nästa gång du startar en tråd.

Hur illa låter pumpen? Hör du den inne i bilen när motorn är igång? Går motorn illa? Det där med pumpar som låter är väldigt svårt att avgöra livslängd utifrån. Min saab 9000 (nedan) har jag kört med en högt surrande soppapump de senaste 3000 milen varav de senaste 1500milen med en väldigt hög motoreffekt och den fungerar fortfarande bra. Dock har jag en ny pump ligger i bakluckan för säkerhets skull. Min hörs dock bara om jag har bildörren öppen. och står stilla.

mvh
Anders
Tack för den klart förbättrade rubriken Anders ... blev lite förvirrad först innan jag såg att du ändrat den. Så senil är man väl inte än :D att man glömmer vilken rubrik man skrivit på några minuter he he
Min hörs inne i bilen. Lite mer än nätt och jämnt. Hör den inte när radion är på.
Bilen går fint. Ingen skillnad sen ljudet kom.
Tycker du att det skulle vara allt för obekvämt att bli ståendes i vägkanten så skulle jag se till att byta.
Nu har jag aldrig bytt en pump till din bil men jag gissar på att den för 850kr bara är pumpen medans den dyrare är både pump och armatur?
Ser den teorin ut att kunna stämma med vad som står hos mekonomen?

Hur mycket tar biltema för bara pump?

Har du inte tänkt behålla bilen allt för länge och en pump på skroten är mycket billigare så kör på en sådan.

mvh
Anders
Pump från skroten i bakluckan låter som ett bra alternativ. Lär inte ta många minuter att byta ifall jag har med mig de få verktyg som behövs.
Biltema hade för 499 kr. Får se vad jag hittar på skroten med självplock....
Tack för tipset !
Innan du byter pump - kontrollera att förpumpen i tanken fungerar.
Om den har gett upp låter pumpen under biler förfärligt illa. Starta bilen och lyssna i tankhålet med en skruvmejsel instucken för att öppna "fjäderluckan" då brukar tankpumpen höras.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Lesjö skrev:Innan du byter pump - kontrollera att förpumpen i tanken fungerar.
Om den har gett upp låter pumpen under biler förfärligt illa. Starta bilen och lyssna i tankhålet med en skruvmejsel instucken för att öppna "fjäderluckan" då brukar tankpumpen höras.
Bra tips. Jag upptäckte nämligen idag att när jag tankade fullt så försvann ljudet (fick i 40 liter). Och såg i nån annan tråd att det kan funka något sånär utan att förpumpen fungerar ända tills man har ca 20 liter kvar i tanken. Ska köra ner till 20 liter igen och kolla om ljudet kommer tillbaka. Samt prova med ditt test tips.
Förpumpen verkar vara lite bökigare att byta. Hittade Bosch och Regina system på nätet. Hur vet man vilket man har ? Går det att mappa till årsmodell ?
Jo, det är LH då. Verkar som Regina kom fr o m -91. Nån som provat att ohm-mäta på ingången till pumpen/givaren ? Min tankmätare är lite svajig. Ska kolla om det i bästa fall bara är dålig kontakt på kablarna.

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]