Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lillolle
V70-03 ,Torsdagkväll den 13 /11( välldigt blött o tråkigt ute) då började helt plötsligt den orange färgade lampan i instrumenteringen att lysa kollade handboken , står fel i bilens avgasreningssystem, kör till volvo verkstad för kontroll. på fredagen hadde den släckts och har så varit hela helgen till idag måndag , då lös den igen på fm och nu på em är den släckt. Bilen är nybesiktad och nyservad hos volvo inget galet med avgaserna då , samt att jag var till volvo Sandviken idag frågade och dom skulle kunna köra felsökning den 15/12 alltså 1 månad framåt i tiden, det vill jag inte vänta utan provar att med er på forumet kolla lite runt vissa trådar, kan man kolla något själv ?
av Jwinkler
de finns hundratals orsaker till att den lampan tänds..så en avläsning av felkoder lär (måste) göras..sen utifrån koden kan man börja felsöka..och jaa de är inte gratis men så är det med bilar :D
av Thord
Jag har samma fel. Det fanns skrivet på forummet att det kan vara kondens/ snöslask som har kommit in på lambadan. Jag ska åka in på verkstad och kolla detta fel.
Thord. Återkommer om jag får något bra svar.
av Thord
Har gjort felsökning på Volvo och det visar att tryckgivare kan vara fel.
Det är inte 100, åtgärd först är att göra rent i spjället och ladda ner ny programvara.
Har nollat felkoden och lampan är släkt. Om lampan åter tänds kommer vi att utföra laddning av programvara och
kolla spjället nogrannare. Spjällfel är annars vanligt på årsmodeller 2003-2004, 13000 mil.
Thord
Användarvisningsbild
av CarMan
nu tror jag inte en anda sak du skrev i något av inläggen stämmer, så vi for bortse från vad Thord skrev
av terrhus
Hej!
Jag köpte min första V70 ll (2003) har rullat 27000 och häromdagen efter jag gjörde service, avgasreningssystem lampa tänds... jag har läst lite om det här ... Tyvärr har jag inte tillräckligt med pengarna på att fixa det samma månaden man har servat bilen...
min fråga är ... kan man köra bilen ändå???
Tack på förehand! ;-)
av MickeM
Kolla så du inte råkat pilla av nån slang eller sladd när du servade bilen. Även alla säkringar. Lamdasondernas förvärmning, tex.

Annars som sagt, går den som den ska, är det inte så jättebrådskande.
av Dextre
Jag har haft den där lampan lysande och slocknande flera år på min -01:a och känner till en jämngammal bil som haft lika länge eller längre. Jag har dessutom felkod P0422 / ECM-4801 som indikerar dålig avgasrening och haft det av och på länge. Den har klarat alla avgastester på besiktningen och går bra så att den helt plötsligt skulle börja hacka känns osannolikt. Man får ta problemet när det kommer. En ny piratkatalysator verkar man kunna få för tre lappar. Förra besiktningen behövde kontrollanten faktiskt stå och gasa upp den lite för att få ned avgasvärdena, men det var inget konstigt med det tyckte han.
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]