Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av engen
Hej!

ja blir så less, körde bilen 2 mil, stängde av den för att gå in och handla.. sen när man kom ut så startade inte bilen, bilen gick runt och så men gick inte igång alls, kollade gnistan på tändspolen och tändkablarna, och där var det gnista, tog loss en spridare och körde på startmotorn för att kolla om det kom någon bensin, men inte gjorde det det lr.
Medans ja höll på med spridaren så upptäckte jag en kabel som hängde löst, lyfte upp den och fick se att själva kontakten var smält, har nu inte en aning om det är den smälta kabeln som gör att bilen inte startar eller om det har nåt att göra med bensintillförseln?
Den trasiga kabeln låg över insuget och "kom dit" tillsammans med en jordkabel, har nu letat och letat men inte hittat nåt ställe där den gröna kabeln ska sitta?

Om någon har en bra bild så att man ser kablarna vid insuget så skulle det kanske hjälpa en med att hitta vart den ska sitta.. ska också försöka ta kort på sladden så att ni kanske förstår bättre vilken det är :???:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, ta en bild om du kan, jag var ute och tittade på min nu men hittade inget sånt.

Men lyssna efter bränslepumpen och kolla relät om du inte hör den.
Användarvisningsbild
av engen
Här ett par dåliga mobilkamera bilder som kanske visar lite bättre vilken sladd jag menar, har kollat lite och det verkar som att den kommer innifrån, den ligger i samma hölje som 2 kablar, varav en av dom är jord, ligger "ovanpå och under" insuget, ska ta och kolla relät också.
kollade "tallriken" också å där var det mäktigt oljigt och skitigt, håller på och gör rent, men det kan väl inte göra såpass mycket så att bilen inte startar? Bytt soppafilter har jag nu också gjort, hällde ut bensinen från det gamla och den var mysigt brun :???: detta har kanske gjort så spridarna är igentäppta?
Krångligt skrivet men ja hoppas att ni förstår :wink:

Bild

Bild

Den smälta kontakten
Bild
av Roger
Hej av den sissta bilden att dömma så tror jag att jag vet vad den går till.

Det där ser ut som givaren som ska sitta i en hållare under insugningsröret mot blockväggen. Vad den har för funktion vet jag inte men på min bil sitter det en sådan i alla fal med grön kabel...

hoppas du vart lite klokare //roger
Användarvisningsbild
av engen
sådär ja då var problemet löst, det räckte med att byta bensinpumpsrelät :oops:, sladden har ja fortfarande inte en aning vad den hör till,hittade dessutom en till sladd som hängde löst, den kom från någon givare i blocket,sitter precis under bensinfördelaren, men sålänge som bilen går som den ska så funderar ja inget mer över det :lol:

Tackar för svaren!
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...