Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
Jag brukar ge "trumman" några hammarslag när jag justerar ut backarna.
typ
justera ut tills det går trögt.
slå runt om trumman med hammare.
då brukar beläggen centrera sig i höjdled.
sedan kan man justera ut en bit till.

/emwtur
av *pettson*
emwtur skrev:Jag brukar ge "trumman" några hammarslag när jag justerar ut backarna.
typ
justera ut tills det går trögt.
slå runt om trumman med hammare.
då brukar beläggen centrera sig i höjdled.
sedan kan man justera ut en bit till.

/emwtur
att justera ut så det låser gör exakt samma sak :-)-) Syftet är att centrera backarna. :wink:
av Okalettos
Var ute nu och provade på fotbollsplan (grus), och då lyckades hjulen låsa sig skapligt.
1ggr gick det, men inte fler :???:. Mattas dessa bromsar fort eller var det bara tur första gången?

Angående det här med expanderns gapmått när den är helt ihopfälld... 59mm har jag, på båda sidor,
kan jag förvänta mig något positivt med att öka detta mått?
Och hur mycket isf :?:. Är det isf bäst att svetsa expandern, eller mer vettigt att svetsa "belägget" :?:.

Mvh.
Användarvisningsbild
av CarMan
Okalettos skrev:Var ute nu och provade på fotbollsplan (grus), och då lyckades hjulen låsa sig skapligt.
1ggr gick det, men inte fler :???:. Mattas dessa bromsar fort eller var det bara tur första gången?

Angående det här med expanderns gapmått när den är helt ihopfälld... 59mm har jag, på båda sidor,
kan jag förvänta mig något positivt med att öka detta mått?
Och hur mycket isf :?:. Är det isf bäst att svetsa expandern, eller mer vettigt att svetsa "belägget" :?:.

Mvh.
dina bromsar är fördåliga om du har problem att låsa hjulen på grus. om du är säker på att inget kärvan nånstans så skulle + att truman inte är sliten) tänkte inte ens på nämna det med trumman som *pettson* tog upp. (man är ju yrkas saad o tar visa saker för gvet) då fins det ju bara en ak kvar, montera orginal backar.

angående exetern, så ser du ju om backarna vilar på exentern, eller om dom vilar på "klossen" utanför exentern, den som står still.
sålängen backen vilar på exentern så är den tillräckligt stor (det är då man kan få ett smäll ljud när man drar i handbromsen + att bilen går att "rulla" en liten bit) deta är altså nrmalt & täcken på att allt funkar.
av Okalettos
Kan det vara en idé att slipa beläggen så att de får exakt samma radie
som trummorna? Eller är det så att det ska vara en liten liten skillnad
så att belägget fjädrar ut sig till trummans radie när man drar?
Annars är det väl ganska lätt gjort att med lite känsla slipa beläggen!?
av Okalettos
Har inte vågat slipa beläggen till ny (aningens större) radie än.
Hoppas på att någon av er kan säga om det är en vettig åtgärd... :wink:.
Tänkte isf använda en bandslip. Vågar jag? Skiter det sig så kanske jag
får köpa nya i värsta fall. Vill helst inte byta skivbromsarna eftersom de är
helt felfria och knappt slitna alls.
Användarvisningsbild
av emwtur
Jag vet inte !
Jag skulle nog inte gjort det om jag inte var desperat för att få en bättre handbroms!
Jag skulle nog använda bilen ett par veckor, kanske försöka använda handbromsen överdrivet mycket, om du sedan plockar ner bromsarna så ser du ju hur backarna är slitna, om bara 20 % av backarna rört vid trumman så - ok! då kanske jag skulle slipa ner och testa - men i slutändan så är antagligen problemet att trumman och eventuellt excentern - se andra inlägg - är slitna - excentern kan svetsas , trumman kan bara bytas ! - tyvärr blir det ju nya belägg till skivan också så det trillar ju iväg lite i plånboken !

/emwtur
av PerraM
Du har inte fått fett eller olja på backarna nån gång?
ibland hjälper det inte att tvätta med sprit.
En gång tappade jag en kopplingslamell i ett kar med olja, tvättade ordentligt med sprit men den slirade hopplöst..
Användarvisningsbild
av CarMan
om felet är backarna o inte truman, så är det ju bara att eklamera backarna. du har belalat för en produkt som upenbarligen inte funkar, byt den, innan du gör åverkan på den...
av Okalettos
Okej okej. Tror inte jag kan få fler svar nu ;). Tackar för alla tips!
Vi får se vart detta slutar. Jag ger mig nog inte förrän handbromsen
åtminstone kan låsa hjulen på en inte alltför nedkörd grusväg :).

PS. Såvida inte backarnas belägg är inoljade från fabrik :?:, så är de
helt fria från olja/fett, har varit väldigt noga med det. Men mest för
känslans skull så har jag avfettat dem ändå med t-röd före montage. DS.
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]