Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar hur lång tid det tar för en D5 att komma i arbettemperatur om det är 0 C ute.
Jag startade bilen på tomgång i ca 15 min och sedan körde cirka 15 till: Då tempvisaren låg på andra sträcket dvs
halva vägen till mittläge. Är det ok? Det käns klent ...Ska jag byta termostat :roll:
Bra fråga. Vet inte faktisk. Men om det var fel skulle inte det visas på displayen som felmeddelande? Hos mig verkar var allt ok. Skulle bränslevärmare påverka temperaturutveckling i motor även om det är något grad kallare bränsle som kommer in??? Jag bara tycker att motor värms upp sakta och därmed också värme som skulle komma in i kupe känns svagt även om man vrider på 26+. Värt att notera att värme inte pendlar när det kommer upp på mitten av visaren. Så vad sägs?
Min gissning är att det bara gick lite för snabbt för Isak när han svarade så hans svar blev svårbegripligt. Var det mot förmodan bara för att "jävlas" så undanber vi oss sådana svar i fortsättningen. Oavsett vilket så accepteras inte den typ av respons som han fick på sitt inlägg och denna har därför raderats!

Tillägg: Privat konversation med mig sker via pm och detta inlägg har därför också raderats!
jag kollade på Vadis och visst där farmför vä framm hjul finns en "grej" som är bränsle värmare men hur ska jag veta om den funkar eller inte. Billen startar fint och det känns inga problem alls om man ska nu känna något? Ska man avläsa felkoder eller kanske sådana saker skulle poppa upp på displayen? Om det är det som är fel. Jag ändå undrar om 0-gradig bränsle kan fördröja temperaturutveckling i motor så kraftigt som tex 20-gradig bränsle?
Bränslevärmaren värmer motorns kylvatten. Att den kallas så beror förmodligen på att den drivs med samma bränsle som motorn till skillnad från det som kallas motorvärmare och drivs med el.

Den ska gå igång om motorn är kall och utetemperaturen är under +7 grader. Den avger ett mullrande brusljud när den går. Det hörs tydligt om man lyssnar i närheten av där den sitter. Det brukar också höras ett tickande ljud under baksätet på höger sida. Det kommer från den pump som förser värmaren med bränsle.

Skillnader i bränsletemperatur kan inte påverka motorns uppvärmning. Det är så små mängder. Bränslevärmaren däremot, ger mer än 4 kW så den gör stor skillnad.
eltoro2 skrev:jag kollade på Vadis och visst där farmför vä framm hjul finns en "grej" som är bränsle värmare men hur ska jag veta om den funkar eller inte. Billen startar fint och det känns inga problem alls om man ska nu känna något? Ska man avläsa felkoder eller kanske sådana saker skulle poppa upp på displayen? Om det är det som är fel. Jag ändå undrar om 0-gradig bränsle kan fördröja temperaturutveckling i motor så kraftigt som tex 20-gradig bränsle?
D e inte så att bränslet värms upp utan en värmare som drivs av bränsle för att värma upp kylarvätskan för att motorn snabbare skall uppnå rätt drifts tempratur vilket resulterar i mindre utsläpp av avgaser och framför allt en varm å go förare

om den fungerar så skall det morra lite under vf lampa ev kan det ryka en del då den startar

//Goose
Tack så mycket grabbar nu kommer vi någonstans med så fina svar. Jag kan säga följande: Så länge inte hade hört något mullrande ljud bakom vä. lykta men kommer att kolla upp det lite närmare. Hörs det innan motor startar eller samtidigt med motorljudet. Finns det något mer tillförlitligt sätt att kolla upp det här på egen hand? Och vad kan kosta en sådan pump att byta om det behövs?
Kolla inlägget som jag hittade via google. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&p=231622
Det är kanske så att min D5 saknar bränslevärmare med tanke på att den är importerad. Killen beskriver problematiken kring sätena men också skriver om bränslevärmare. Jag måste kolla om den överhuvudtaget finns och då återkommer jag.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]