Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
batteriet mäts bäst med en bateri provare.

Vovo orginal batteri säger du, hoppas du har fått rätt batteri för din bil, har du kollat det? vad står det för A tal på batteriet?
av poan
Jodå, nu börjar polspänningen nå rätt nivåer, 12,52V 12,40 efter 10 min med bagagebelysningen tänd. Laddningen får fortsätta ett tag. behöver inte köra innan onsdag kväll, då torkararrangemanget skall bytas. Då skall jag även kolla laddspänning.
Batteriet är samma typ som satt där förrut, enl Volvo. Volvo har tyvärr inte lärt sig att märka sina batterier på konventionellt sätt, utan anger för det gamla bara "köldstartström (SAE) 600A" + diverse interna volvosiffror 9459811, vilket inte betyder något för seriösa mekar. Det nya är märkt 95038087, 12V, 70Ah, 600 A, vilket är lite tydligare.
C-TEK Multi XS 3600. Three step, fully automatic (IoUoUp) switch mode battery charger for all 12V lead-acid batteries, 1.2-120Ah. Borde klara jobbet, dock ligger det nog lite förbrukning på, som inte syns.

P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
det enda du vill veta på ett start batteri är jist hur många A batteriet kan leverera, så det räcker att det står 600 A
av poan
Carman.
OBS, Tala inte om för mig vad jag vill veta. Det vågar inte ens min mor eller min fru göra.
Vad som räcker för mig avgör jag, endast jag och ingen annan.
Så är det med det. Låt oss ta sakfrågorna i stället.
P-O
Användarvisningsbild
av CarMan
poan skrev:Carman.
OBS, Tala inte om för mig vad jag vill veta. Det vågar inte ens min mor eller min fru göra.
P-O
o där försvan min lust att hjälpa till.
av poan
Carman
Det är tråkigt att du inte inser skillnaden mellan att hjälpa till och att skriva folk på näsan, men det är ditt problem.

Åter till batterifrågan.
Varit hos min verkstad och mekat med torkarlänkaget, passade då på att mäta upp batteriet med kvalificerad utrustning. Nu räcker det inte med 600A utan uppgift om mätnorm är en förutsättning. På mitt senaste "No-name"batteri från Volvo saknas den uppgiften, som tur fanns den angiven på mitt gamla (SAE).
I alla fall, batteriet är OK, lite klent laddat.
Att min ctech ladddare inte riktigt klarar av det har sin förklaring, batteriet var alltför urladdat när jag påbörjade uppladdningen och då laddaren saknar ".boosterfunktion" blir det lite segt Moderna batterier "gasar inte under ca 16V. Men det löser sig med tiden.Generatorn laddade helt OK. Så nu fixar det sig med tiden.
Ett tack till alla hjälpsamma, för tips och råd.
P-O
av zenobia
poan skrev:Carman.
P-O

Öhhh.... vad är detta för sur attityd?

poan skrev:Batteriet har jag skäl att utesluta. P-O
poan skrev:I alla fall, batteriet är OK, lite klent laddat.
P-O
Speciellt när man hade fel från början.
av poan
Bäste zenobia

jag har inget problem med att erkänna när jag har fel, ty det händer titt som tätt. Bl a vad gäller antagandet om vad som var fel resp OK vad gäller mina batterier och laddning. Jag har oxo tackat för den info och tips jag fått.

Men, nedanståede text innehåller: dels ett påstående om "det enda jag vill veta" dett är ett gravt felaktigt påstående, ty endast jag vet vad jag vill veta.
Det andra är att uppgiften 600 A. 600A säger inget om den inte åtföljs av referens till vilken stanard som avses.

Citat: "det enda du vill veta på ett start batteri är jist hur många A batteriet kan leverera, så det räcker att det står 600 A"

Hälsar P-O
av zenobia
poan skrev:Bäste zenobia

jag har inget problem med att erkänna när jag har fel, ty det händer titt som tätt. Bl a vad gäller antagandet om vad som var fel resp OK vad gäller mina batterier och laddning. Jag har oxo tackat för den info och tips jag fått.

Men, nedanståede text innehåller: dels ett påstående om "det enda jag vill veta" dett är ett gravt felaktigt påstående, ty endast jag vet vad jag vill veta.
Det andra är att uppgiften 600 A. 600A säger inget om den inte åtföljs av referens till vilken stanard som avses.

Citat: "det enda du vill veta på ett start batteri är jist hur många A batteriet kan leverera, så det räcker att det står 600 A"

Hälsar P-O

Med lite ödmjukhet kommer man långt...

Allt här i livet är inte svart eller vitt... och man behöver definitift inte läsa allt bokstavligen. Carmans svar om 600A gäller ju inte alltid som standardsvar på samtliga dina bekymmer, som du nu verkar antyda.

När det gäller mätstandard så skulle det förvåna mig stort om Volvo mäter på olika sätt på olika batterier i deras sortiment. Vad skulle vara vitsen med det?
av poan
För min del har jag lämnat den personrelaterade delen av dialogen.

Jag vill koncentrera mig på den tekniska.
Dilemmat är att själva referensen till standard styr mätförfarandet. F n är jag lite för lite insatt för att kunna exemplifiera konsekvensen av att använda fel standard. Men jag skall läsa på.
Frågan är inte hur volvo mäter. Frågan är hur jag skall mäta för att kontrollera mitt batteri.
Vid nästa batteribyte skall jag kolla marknaden lite bättre för att se i vad mån det går att finna ett märkesbatteri som ersättning.
Nu är i alla fall frågan löst.

P-O

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]