Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Saltning eller sandning på våra vägar, vilket är bättre?

Salt
9
29%
Sand
22
71%
sewe skrev:Tog dom bort saltet från våra vägar så kan sen räkna tradare och bilar som ligger i diket, ni verkar helt glömma bort som det ser ut nu, 1-2 plusgrader och regn när jag lämnade Örebro ikväll, vad tror ni händer med vägen inatt....

Sanden är helt värdelöst, kör en sträcka där dom inte saltar bara sandar, när ett par tradare har åkt där så är all sand bortblåst

Märkligt då att häruppe ser man väldigt sällan en lastbil i diket, sällan personbilar heller. Och här Plogas det när det snöar och det sandas när det är halkigt.
Jag är starkt emot salt, ploga/sanda istället och låt folk anpassa körstil och hastighet efter rådande väglag istället.

Och nu kommer väl nån och säger att häruppe är det ju ingen trafik, men OM inte vägarna skulle saltas söderut så skulle alla måsta anpassa sig till slut, oavsett hur mycket trafik det är, alla skulle måsta planera sina resor som om det skulle kunna vara halkigt eller snö o.s.v.
Amarace skrev:
sewe skrev:Tog dom bort saltet från våra vägar så kan sen räkna tradare och bilar som ligger i diket, ni verkar helt glömma bort som det ser ut nu, 1-2 plusgrader och regn när jag lämnade Örebro ikväll, vad tror ni händer med vägen inatt....

Sanden är helt värdelöst, kör en sträcka där dom inte saltar bara sandar, när ett par tradare har åkt där så är all sand bortblåst

Märkligt då att häruppe ser man väldigt sällan en lastbil i diket, sällan personbilar heller. Och här Plogas det när det snöar och det sandas när det är halkigt.
Jag är starkt emot salt, ploga/sanda istället och låt folk anpassa körstil och hastighet efter rådande väglag istället.

Och nu kommer väl nån och säger att häruppe är det ju ingen trafik, men OM inte vägarna skulle saltas söderut så skulle alla måsta anpassa sig till slut, oavsett hur mycket trafik det är, alla skulle måsta planera sina resor som om det skulle kunna vara halkigt eller snö o.s.v.
Ja visst är det märkligt :-O)

Om du nu överhuvutaget har varit söderut så vet du kanske att det inte är riktigt vinter utan mer regn/slask som fryser på.
Klart inte ni saltar som har vintervägar
sewe skrev:
Amarace skrev:

Ja visst är det märkligt :-O)

Om du nu överhuvutaget har varit söderut så vet du kanske att det inte är riktigt vinter utan mer regn/slask som fryser på.
Klart inte ni saltar som har vintervägar
Förvisso men om man åker norrut så är det ju inte riktigt vinter hela året i norrland, vår och höst är det ju just "regn/slask som fryser på" lika illa som i sydsverige.
Förvisso men om man åker norrut så är det ju inte riktigt vinter hela året i norrland, vår och höst är det ju just "regn/slask som fryser på" lika illa som i sydsverige.
Är det så flera gånger i veckan hela vintern så ökar riskerna, och så är det ofta här på västkusten..

/Thomas
Jag (norrlänning som bor i norrland) har mer o mer övergått till att uppskatta saltandet. Jag vill inte ha det, men oron pga mina kära medtrafikanter som kör som arslen och fort, oavsett väglag gör att jag tycker att saltandet är helt ok. Eller om man kunde få till saltande under de helger o veckor som "08-or" ligger i 150 km/h till o från fjällen. Jag vet inte...

Men många värderingar ändras när man får egna småbarn i bilen.
Nu har jag bestämt mig. SAND!

Vägverket får väl för f-n ta och skärpa sig! Det blir för fasen inte blixthalka när det är -7 grader ute! Ändå saltar man! man saltar inte hela E4an, utan man saltar på vissa ställen, då kan man väl slopa saltningen helt och hållet? det fungerar ju bra där man inte saltat! och dubbdäck och vinterväglag är det som gäller! Inte konstigt att vägarna är som dom är när vi har sommarväglag året om på vissa vägar, och folk har dubddäck.

Sanda när det är blött ute, så fryser sanden fast i isen så har man bra grepp, istället för att salta och sedan att det fryser när det är blött.
VolvoB20 skrev:
metalHJ skrev:Så jag anser att en välvaxad och putsad bil är absolut viktigast denna årstid som väntar. Även om det motiverar mindre, och bilen är lika skitig på nolltid igen så fyller ju vaxet funktionen att skydda lacken.
99% av rosten kommer ju inifrån hålrum, inifrån plåtskarvar, från uderredet, i balkar och bärarmar och alla dessa delar brukar jag varken putsa eller vaxa. ?:-/

Salt brukar också fräta hål i AC--Kondensorn och leta sig in i lager och styrleder och korrodera sönder dessa. Har inte heller sett många som vaxar och putsar dessa.

Jag har tok-vaxat och tokputsat mina bilar, fördelen är att bilen ser snyggare ut och är lättare att tvätta, tyvärr tror jag inte att det har förlängt livslängden alls på bilarna jag haft ??:-/
Håller helt med dig VolvoB20!

Vad beträffande vaxningen så är det endast en kortvarig temporär åtgärd vintertid, då den d-vla sörja som ligger på vägarna sätter sig på bilplåten så det enda sättat att få bort detta är avfettning typ "prick ta bort" och efter några avfettningar så finns inget kvar av ditt hårt inarbetate vaxning av bilen, ser då hellre lackförsegling som bättre alternativ då den klarar av starkare avfettning! Vad beträffande den miljövänliga gröna avfettingen den skiten skulle inte ens få sälja då den är totalt värdelös mot en riktig skitig vinterbil!!!
~Kalle~ skrev:Jag tvättar med OKQ8 biologiskt nedbrytbar avfetning, tycker den fungerar kanon! :wink:
Det skulle vara på sommaren då du fått på den grå smutshinnan men har du tjära el andra asfaltsrester så glöm den miljöbaserade avfettningen!!

Har provat en uppsjö av dessa under vintern men tycker uppriktigt att "sk-ten" hör hemma i en soptunna!!

Tyvärrr är det så att ju mer toxisk destå effektivare är det!!!

Men skulle det dyka upp en effektiv miljöbaserad avfettning så skulle jag använda den direkt, men just nu gäller bara "starka varor".
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]