Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nuflow
Tja jag har ett probelm! jag har köpt en Volvo 744GLE med B230E Motor och 4Vxl med OverDrive.
Bakaxeln har rasat på denna och jag undrar vad det är för bakaxel och om det finns andra bilar än GLE som jag kan ta den ifrån utan att hastighetsmätaren krånglar? Allt som kan vara till hjälp Uppskattas. :D
av DDD
Hej!

Kolla denna: bakaxelfakta

Det viktigaste är att det är lika många kugg i tandhjulet i utbytesaxeln som i den som sitter monterad. Tandhjulet ger impulser till hastigetmätaren. Passande axlar finner du från samtliga 740-940 modeller med stel bakaxel. Men kuggen i tandhjulen är det viktigaste!!!
Det lättaste du kan göra är att öppna bakaxeln som sitter monterad, räkna antal kugg och sedan letar du reda på en anna axel med lika många kugg.
av nuflow
Det stora probelmet är att Det är Fel Axel som sitter på! NÅn som har en 744 Gle 87:as axel som vet hur många kuggar det är eller vad axeln heter eller nått åt det hållet :D
av nuflow
Jag får tacka för hjälpen! får se om jag reder ut detta men om någon vet med säkerhet vad det skall sitta för axel posta gärna
Användarvisningsbild
av camaro69
Om bilen har ABS skall du ha 96-kuggars tandhjul i bakaxeln till din 87:a. Inte annars.

Två kvar att välja på. :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
Nej, tandhjulet som är mässingsfärgat.

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]