Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Undrar bara hur det kommer sig att volvo inte har eluppvärmd FRAM ruta?
Om skrotbilar som Foooord har det varför kan inte volvo ha det?
Menar det är ju viktigare att kunna se fram än bak.
Är det nån som har svar på detta?
Användarvisningsbild
av Loner
Det är iofs en bra fråga, dock har jag dålig erfranhet av eluppvärmda framrutor, tycker elslingorna stör min sikt nå så in i ***, men det har säkert skett en viss utveckling sedan 90-talet då jag hade tillgång till en Ford.

Men vad skall man ha det till egentligen, Volvo's värmesystem har ju inga problem att hålla min framruta varm och isfri här uppe i norrland iaf.

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Dom flesta bilarna klarar väll av att hålla rutan fri från is, iallafall dom audi o bmw vi har nu.
Det är snarare NÄR det är is på rutan tex varje morgon när bilen står ute på vintern.
Ett tryck på knapp o på nån minut så smälter snön..
Nja det var bara en tanke :D
Användarvisningsbild
av Loner
Då saknar jag mera eluppvärmd ratt, för jag är alltid kall om fingrarna..
Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:Då saknar jag mera eluppvärmd ratt, för jag är alltid kall om fingrarna..

vantar kompis vantar
av fn
Loner skrev:Då saknar jag mera eluppvärmd ratt, för jag är alltid kall om fingrarna..
Volvo hade det till 940 men man tog bort det av någon anledning... :???:
Användarvisningsbild
av Loner
fn skrev:
Volvo hade det till 940 men man tog bort det av någon anledning... :???:
Precis, det fanns förr men sen försvann det.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet faktiskt inte varför volvo inte kör med elupvärmd vindruta.
men jag kan ju gissa, det kostar ingen ting.

1. volvos värmesystem i hopp med deras motor är väldigt snabba på att få fram värme så el ruta är lite onödigt.

2. dom elrutor som fins på marknaden har för kort livslängd för att volvo ska känna att det bidrar till kvalitets intrycket på bilen.

3. dom trådar som finns i elupvärmda rutor kan i vissa fal skapa iritation då dom syns i visa förhållanden & kanske kan klassas som att dom försämrar sikten.
av matzen10
Jag har haft en Ford med elframruta. Tills ett ynkligt litet stenskott förstörde HELA slingan. Nåväl, den främsta anledningen är, tror jag, att trådarna ger ljusschattering (eller ljussplittring kanske man säger?) vid möte. Detta är speciellt tydligt vid mörker! När motljuset splittras mot tråden blir reflektionen som stjärnor och det försämrar sikten något så för......! Mycket irriterande faktiskt.
Skulle tro att det är därför.

M V H
---> Matz
av matzen10
Ahh..vad gulligt du pratar.. Där kan vi snacka om upplevd kvalitet!
Nu blev jag nästan lite sugen på att dra en kabel själv.. :-O)

---> Matz

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]