Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillboman
Har haft problem med min automatlåda ett bra tag nu... när man lägger i D så får man vänta ett tag innan man gasar, för den lägger inte i nån växel... om man försöker köra iväg innan växeln kommit i så smäller det till. Även när man kör och släpper på gasen så får man vänta tills den lagt i en växel... gasar man innan så smäller det som satan! Även ibland när man lägger i backen smäller den i växeln!

För några dagar sen började även motorlampan lysa... å så står det: "Växellåda, Service erfodras"... sen det kom upp så har den börjat gå ännu sämre...

Någon som vet vad det kan vara för fel och vad det skulle kunna kosta? Man vill ju inte gärna lämna in den på volvo å få en räkning på 40-50000....
av Travolta
lillboman skrev:Har haft problem med min automatlåda ett bra tag nu... när man lägger i D så får man vänta ett tag innan man gasar, för den lägger inte i nån växel... om man försöker köra iväg innan växeln kommit i så smäller det till. Även när man kör och släpper på gasen så får man vänta tills den lagt i en växel... gasar man innan så smäller det som satan! Även ibland när man lägger i backen smäller den i växeln!

För några dagar sen började även motorlampan lysa... å så står det: "Växellåda, Service erfodras"... sen det kom upp så har den börjat gå ännu sämre...

Någon som vet vad det kan vara för fel och vad det skulle kunna kosta? Man vill ju inte gärna lämna in den på volvo å få en räkning på 40-50000....
Jag har något liknande, dock vill den bara dunka in växeln första gången jag lägger i D efter start. Jag väntar in dunken med bromsen i innan jag ger någon gas :???: Brukar väl rekommenderas en sköljning av lådan (1700:- gav jag), jag har dock redan gjort det för 3000 mil sedan (då hade jag inget problem), men de senaste månaderna har det blivit värre.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Har du nu fått upp ett felmeddelande för växellådan tycker jag du ska köra så lite som möjligt och ta in den till en verkstad där de till en början kan läsa ut felkoder och se vad det kan röra sig om. Det finns massor av saker som kan ha hänt. Har du tur kanske ett oljebyte är det som behövs, annars kan det vara allt från trasiga solenoider till rena mekaniska skador/slitage.

Sedan om den skulle behöva bytas finns det specialicerade växellådsfirmor som kan ta sig an renoveringar eller erbjuda utbyteslådor till kanske något humanare priser.

Att den går sämre nu när lampan tänt sig beror på att den gått in i nödprogrammet så du kan ta dig hem eller till verkstad. Då brukar den låsa sig på en växel, och få kraftiga slag när man lägger i en växel.

Ett allmänt råd är att om man tycker lådan börjar bete sig underligt så ska man iallafall ge den ett oljebyte om det inte är gjort på länge.
av fredenm
Har samma problem med min v70. Dunkar och smäller, tappar vxl, rycker osv. Volvo hittade inte en enda felkod.
Har spolat lådan, uppgraderat mjukvaran, bytt b4-lock utan större resultat.

Talade förövrigt med en volvo mek från skara trakten och han sa att detta kommer mellan 15-20 kmil. Sen att volvo inte vet om problemet var enligt honom bullshit. Bara att renovera lådan för dom blir alla likadana enl honom.
av Travolta
Så trevligt, min har precis rullat in på 15000 mil så Volvokillen verkar ju ha helt rätt :cry: Någon som vet vad de gör när de renoverar en växellåda? Billigt är det också antar jag.
Användarvisningsbild
av camaro69
Låter som det är dags för renovering.

Som tidigare påpekats. Åk till verkstad innan det blir ännu dyrare.

Hur ser oljan ut, svart, brun eller mörkt röd. Oljan ska vara klar och fin med en ljusröd nyans. Den ska inte lukta bränt.

Att vårda och "pyssla om" sin automatlåda med ny olja o s v brukar löna sig. När automatlådan börjar konstra är det oftast för sent att rädda den med ett oljebyte.
av Anthrax
fredenm skrev:Har samma problem med min v70. Dunkar och smäller, tappar vxl, rycker osv. Volvo hittade inte en enda felkod.
Har spolat lådan, uppgraderat mjukvaran, bytt b4-lock utan större resultat.

Talade förövrigt med en volvo mek från skara trakten och han sa att detta kommer mellan 15-20 kmil. Sen att volvo inte vet om problemet var enligt honom bullshit. Bara att renovera lådan för dom blir alla likadana enl honom.
"

Jag har samma historia som du!
Min 2,4T har ioförsig gått 41 000 mil.
Som du har jag spolat lådan, uppgraderat mjukvaran, bytt b4-lock och även plockat ner lådan skickat den på renovering (ca 8000 :- ) monterat tillbaka lådan igen bara för att ha samma problem igen "suck" ..
Killen som renoverade lådan säger att lådan är i kanonskick och att det antagligen beror på ventilstyrningen i lådan.
Så nästa steg är att byta denna.
Vi får se om det hjälper..

/ Anthrax
Användarvisningsbild
av Anders E
Min polare hade nåt liknande fel på sin 2,4T-01.
När han skulle köra iväg från stillastående dunkade det till som fan.
Hans lösning blev att programmera bort "friläget" dvs att bilen lägger
ur Driven när du står stilla. Nu funkar den klockrent.
Denna programmering är det inte många Volvo-verkstäder som eller vill
känna till.
av Psyko
Anders E skrev:.
Denna programmering är det inte många Volvo-verkstäder som eller vill
känna till.
Jag är 99,9 på att Neutralkontrollen försvinner när man gör en uppgradering av TCM = växellådsstyrenheten.
Om den inte skulle göra det finns neutralkontroll bort som programvara och man har fått både TCM uppgraderad och Neutralkontrollen borttagen :lol:

Säker är jag inte, trodde mest det var[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]