Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
Jag har på min V70 2.0D noterat att när man trycker ner kopplingen i botten så vibrerar den.
Det verkar som att vibrationen ökar när man varvar motorn.

Är det bara motorns vibration jag känner?
Eller är det något fel?

Hur är det för er andra 2.0D ägare?

/Mats
Användarvisningsbild
av henka35
Samma här. Har upptäckt det nyligen.
Har dock inte varit in med bilen men jag vet att det finns endel 2.4D med samma fenomen.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
D.S skrev:Jag har inte märkt av nåt med min 2.0D , men skall testa ytterligare när motorn varvas. Återkommer om det.
Min har snart gått 1500 mil. Har uppkommit efter första servicen för någon vecka sedan.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Har funderat lite. För mig så uppkommer vibrationen om jag kopplar när motor ligger över 2000 rpm. Det skulle kunna bero på en obalans i svänghjul eller tryckplattan. Detta kan vara ett slitage fenomen som går över allt eftersom kopplingen slits. Eftersom vibrationerna inte finns vid tex. tomgång. Så det blir att slira lite på kopplingen.. :wink:

Hur långt har era bilar gått??

//Henrik
Användarvisningsbild
av Mats
henka35 skrev:Har funderat lite. För mig så uppkommer vibrationen om jag kopplar när motor ligger över 2000 rpm. Det skulle kunna bero på en obalans i svänghjul eller tryckplattan. Detta kan vara ett slitage fenomen som går över allt eftersom kopplingen slits. Eftersom vibrationerna inte finns vid tex. tomgång. Så det blir att slira lite på kopplingen.. :wink:

Hur långt har era bilar gått??

//Henrik

Min har gått lite drygt 2000 mil.
Den vibrerar även på tomgång.

Är detta ett fel som nybilsgarantin täcker?

/Mats
Användarvisningsbild
av henka35
Ja det måste det ju göra. Kan vara så att någon fjäder i lammelpaket är trasig.
Nu måste man tydligen in igen med bilen... :evil: :evil:

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Nu har jag och min mycket bilkunnige far varit och testat bilen. När motorn är kall så finns inga vibrationer alls. Inte efter 15 min körning känns något i pedalen.
När jag har känt av problemet så har bilen stått i motorvärmare en hel dag på jobbet.
Så det kanske rör sig om någon form av termisk utvidgning av tex. svängshjulet som leder till obalans.

//Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Nytt uppslag: bilen har varit inne för kontroll av växellådan. Eftersom jag har haft problem att få in backen. Kan de på verkstan ha justerat spelet i kopplingen? för att lättare få i backen? För det skulle förklara varför jag har vibrationer när kopplingen vid vissa varvtal är helt ned tryckt. Dvs. något får kontakt med roterande delar??
Någon som vet om det går att justera kopplingen på en 2.0d??

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av henka35
Jaha då har jag funderat lite mera. Skulle vara bra om någon som har skruvat i V70II kunde svara på detta:

När kopplingspedalen tar i botten så måste det finnas något fysiskt stopp inne i kupén. Kan det vara så att det är motorns vibrationer som förs över via karossen ner i pedalen?
Funderar eftersom vibrationerna verkar vara temperatur beroende utifrån vilken motortemp bilen har. När den är kall så finns inga vibrationer. När den har varit i motorvärmare finns det men de försvinner sedan när bilen har nått normal drifttemperatur. Åkte brevid i helgen och kände ganska kraftiga vibrationer i golvet mot torpedväggen.

Någon som har en aning? de på volvoverkstaden hade inget att komma med. Men vi skulle avvakta till det ev. blir ett permanent problem. Då har de lättare att felsöka.

//Henrik

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]