Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Saltning eller sandning på våra vägar, vilket är bättre?

Salt
9
29%
Sand
22
71%
vetten skrev:Det borde ha varit ett val till nämligen KALK. Trots det verkar det som om vägverket nonchalerar det som man länge vetat om på Gottland, så funkar kalk utmärkt som halkbekämpning och är dessutom inte alls lika vådligt mot vare sej bilarna eller naturen :-)-)
Kalk är inte heller hult bekymmerslöst. Kalk bränner fast i lacken, rutor etc. Om du dessutom råkar ha en mörk bil och du bränner in kalk som legat lite för länge så har du ett jäkla jobb att försöka få bilen ren. Om det dessutom frätt genom lacken så är det bara omlackering som gäller.
Kalk tas enklast bort med syra för er som har det problemet. Nu har inte jag någon erfarenhet från just väg-kalk, så jag bara gissar hejvillt här. Däremot har jag varit nära en industri som jobbar en del med kalk.
vetten skrev:Det borde ha varit ett val till nämligen KALK. Trots det verkar det som om vägverket nonchalerar det som man länge vetat om på Gottland, så funkar kalk utmärkt som halkbekämpning och är dessutom inte alls lika vådligt mot vare sej bilarna eller naturen :-)-)
Detta hade jag inte hört talas om innan. Hur funkar det? Smälter det isen som saltet gör?
anp skrev:Å andra sidan kanske folk lärde sig att anpassa både bil och hastighet efter årstiden ifall saltet kraftigt minskades i användning.
Salt är mycket effektivt i halkbekämpning, men skapar också en vanföreställning för många om att sommarväglag råder året om. Med tillhörande körstil, däckval och hastigheter.
Givetvis men blir det underkylt regn exempelvis så blir det tufft att ta sig fram oavsett däck, hastighet mm, man sitter på nålar som sätter sig på psyket till slut för man sitter å spänner sig

Med lastbil och underkylt,ishalka är inte kul kan jag säga och ska man beta av 70mil/dag i detta väder med väderomslag som heter duga utan att det saltas så kommer det att bli problem med att ta sig fram

Klart jag inte gillar salt som privatperson men som yrkeschaufför så vill jag ha det
Tomas88 skrev:Hellre sand för min del. Finns kanske ställen där salt är befogat men jag tycker att det allmänt saltas för mycket.
Bättre med ett packat snötäcke än att köra i snöslask tex.

Sen som Kalle påpekar det är inte särskilt snällt mot bilarna. Alla har ju inte "moderna" bilar.
...och i hur stor del av landet skulle det över huvud taget gå att få till ett packat snötäcke?

Nej - salt i kombination med en i övrigt god vinterväghållning, medvetna förare i friska bilar med bra däck - det är så jag önskar att vintervägarna kunde vara.
Nej tyvärr så brukar det ju sällan hålla sig stabilt under nollan när det är kallt i söder men jag gillar ändå inte saltet. Satsa då hellre på bättre plogning tycker jag.
Samtidigt kan jag förstå chaufförer av tyngre fordon som kan få det svårt att ta sig fram men som sagt, jag är inte helt motståndare till saltning. På vissa ställen behövs det men på andra kunde de lika gärna skippa det.
Tomas88 skrev:Nej tyvärr så brukar det ju sällan hålla sig stabilt under nollan när det är kallt i söder men jag gillar ändå inte saltet. Satsa då hellre på bättre plogning tycker jag.
Man kommer inte åt ishalkan (som är den största boven tycker jag) genom plogning så dom kan ploga bäst dom vill men mindre halt blir det inte

Vanlig snöväg med-10 i veckor blir en bra väg som inte är hal
metalHJ skrev:Så jag anser att en välvaxad och putsad bil är absolut viktigast denna årstid som väntar. Även om det motiverar mindre, och bilen är lika skitig på nolltid igen så fyller ju vaxet funktionen att skydda lacken.
99% av rosten kommer ju inifrån hålrum, inifrån plåtskarvar, från uderredet, i balkar och bärarmar och alla dessa delar brukar jag varken putsa eller vaxa. ?:-/

Salt brukar också fräta hål i AC--Kondensorn och leta sig in i lager och styrleder och korrodera sönder dessa. Har inte heller sett många som vaxar och putsar dessa.

Jag har tok-vaxat och tokputsat mina bilar, fördelen är att bilen ser snyggare ut och är lättare att tvätta, tyvärr tror jag inte att det har förlängt livslängden alls på bilarna jag haft ??:-/

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]