Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ank9
Då och då har det hänt att en text i stil med "Elfel serv. erfordras" dyker upp i displayen och batterilampan tänds samtidigt. Detta kanske syns i ett par sekunder och sedan släcks det och allt är frid och fröjd. För mig har det hänt (som jag har märkt) en gång, men frun har märkt det fler gånger och idag sa hon att när det hände tappade hon servofunktionen. Dessutom har hon funnit sambandet att det är typ i rondeller och liknande när bilen går på lite lägre varv som detta händer men nu på morgonen hände det även när hon låg i ca 60...
Vad kan nu detta vara? Hur mycket är elsystemet inblandat i servostyrningen. Jag antar att det är lite mer avancerat än på vår gamla 740.. :)
Ungefär samma hände på en Bmw jag hade för ett par år sen.
Då var det batteriet plus tändlåset som strulade.
Batteriet dåligt o tändlåset dåligt.
Kanske kan vara en hint om vart du ska kolla på alternativt kolla felkoder med ppc elelr hos volvo
hej
har du progresiv servo? du kan se det om du tittar där rattaxeln går in på styrv- sitter en givare om ja inte minns fel
isak
Är det inte så att förkortningen "serv." i ett felmeddelande betyder "service"? :roll: Nu verkar ni ju ha problem med just servostyrningen men jag skulle tro att felmeddelandet egentligen är "Elfel service erfordras"...fast det är bara en gissning från min sida, någon annan vet säkert bättre! :)

Mvh
/Fred
av ank9
Tack för svar. Den gången det hände mig märkte jag som sagt inte av det på annat sätt än att batterilampan tändes och att texten dök upp ett kort tag. Igår när det hände så sa frugan att det kändes som att rattlåset var i. Hon menade att hon inte kunde styra åt något håll alls... Jag ställer mig dock skeptisk till att det kan bli så att rattlåset aktiveras när bilen är igång...
Hur som helst så är det nog så att det får bli ett besök till verkstan... :(
hej
tråkigt för er.hoppas det inte är kostsamt.
du kaske är snäll och medd- oss övriga var felet är
isak
ank9 skrev:Då och då har det hänt att en text i stil med "Elfel serv. erfordras" dyker upp i displayen och batterilampan tänds samtidigt. Detta kanske syns i ett par sekunder och sedan släcks det och allt är frid och fröjd. För mig har det hänt (som jag har märkt) en gång, men frun har märkt det fler gånger och idag sa hon att när det hände tappade hon servofunktionen. Dessutom har hon funnit sambandet att det är typ i rondeller och liknande när bilen går på lite lägre varv som detta händer men nu på morgonen hände det även när hon låg i ca 60...
Vad kan nu detta vara? Hur mycket är elsystemet inblandat i servostyrningen. Jag antar att det är lite mer avancerat än på vår gamla 740.. :)
Det som gör att du tappar servo verkan vid tex rondeller kan ev vara att olje nivån i servo behållaren är låg och ev kan detta bero på att anslutningarna på servo pumpen läcker/är lösa då rinner oljan ner på generatorn som i sin tur varnar för fel i elsystemet

kolla först olje nivån till servon är den låg är den det sök då efter oljesöl runt servo pumpen (den som är överst med rem på)

Känn på slang klämman och rörets skruvkoppling för att se om någon av dessa kan vara lösa
Är dom det så försök att "Tvätta rent" generatorn men se upp med vad du sprutar på för rengöringsmedel för det kan ta eld när det kommer i kontakt med varma motordelar

//Goose
Remmen till generatorn kanske slirar/slak/slut....: Tänkbara symtom,låga varvtal remmen kanske slirar å då tappar du styrservon, å batterilampan lyser å displayen visar Elfel service erfordras.
Så kika å känn på remmen som drar generator å servon.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr