NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
1. Att åka med dimljus och positionsljus tända samtidigt i trafik är inte lagligt.
2. Raggigt är det för så åker alla killar från landet runt i stan med sina halvstylade bilar. Inte nice.

Det är inte på något sätt olagligt att åka runt med parkeringsljus/positionsljus samt dimljus under den ljusa delen av dygnet.
av wennsrog
Men de flesta kålhuvudena kör ju med dimljus + halvjus samtidigt vilket är förbjudet.
Jag ser inget användbart behov av dimljus därför beställde jag min V50 utan dimljus men med Xenon .
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Olagligt vet jag inte varför du tror det är men.. raggigt / bondigt vet jag inte heller vad du får ifrån. Tvättar du din bil ibland? det är ju riktigt gay, det skulle jag aldrig göra för gubbarna vid korvkiosken :roll: :roll:

1. Att åka med dimljus och positionsljus tända samtidigt i trafik är inte lagligt.
2. Raggigt är det för så åker alla killar från landet runt i stan med sina halvstylade bilar. Inte nice.
1. Sist jag prata med farbror blå var dimljus + positions lampor helt lagligt ?:-/ Kanske ändrats? (självklart inte samtidigt med halvljus och på natten)

2 Okej så alla som inte bor i sthlm eller Gbg är härmed förklarade till raggare :-)-)

P.s Jag brukar inte störa / gnälla på stavfel men kan ingen moderator ändra rubriken på denna tråd. Dimljus stavas med 1 m bara sa alltid min lärare i svenska :mrgreen: D.s
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag ändrade i rubriken så "dimmljus" är nu "dimljus", det blir då lättare för folk att söka efter tråden

/Kalle
av Meswe
Volvo-FH16 skrev:Om man inte får åka med dim+halvljus, eller dim+parkljus, när i hundan skall man åka med dimljus! ?:-/ :???:
Vid helljus användning och vid dimma såklart..
Ursäkta men: Har nån här körkort eller trafikvett?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men hur svårt kan de va. Man får använda dimljus tillsammans med parkeringsljus på dagen eller tillsammans med helljus. Aldrig tillsammans med halvljus och det behöver inte vara dimma för att de skall få användas.
av frippe87
Nu kanske jag är helt ute o cyklar, men hur i hela friden ska man kunna använda dimljus o helljus samtidigt? Då måste man väl hålla in spaken hela tiden? För att få på helljusen (utan att hålla i spaken) så måste man väl ha på halvljusen, o då är det ju inte lagligt att ha på dimljusen? Så egentligen blir det ju bara positionsljus+dimljus?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt men det jag menar med helljus är då du slår på helljuset. Sen kallar jag det ändå helljus trots att halvljuset också lyser.

Alltså kombinationen p-ljus+halvljus+helljus+dimljus är laglig (då du inte har möte dvs).
Kombinationen blir ändå jobbig eftersom att då du sjår av helljuset vid möte så måste du också slå av dimljuset.
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]