NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mife
Äger en V50 2,0 D-2005. Den har gått 18000 mil. Har haft ett onormalt ljud framför allt när jag svängt åt höger.
Svänger jag vänster hörs inget. Åkte till verkstaden och de konstaterade direkt att felet låg i vänster hjullager fram.
De ville byta på båda sidor men avböjde pga av ekonomin.
1 sida kostade 3100kr. Bytte V fram. Nu hörs inget oljud längre.Frågan är hur länge man kan köra innan höger hjullager ger sig?
av Psyko
Mife skrev:Äger en V50 2,0 D-2005. Den har gått 18000 mil. Har haft ett onormalt ljud framför allt när jag svängt åt höger.
Svänger jag vänster hörs inget. Åkte till verkstaden och de konstaterade direkt att felet låg i vänster hjullager fram.
De ville byta på båda sidor men avböjde pga av ekonomin.
1 sida kostade 3100kr. Bytte V fram. Nu hörs inget oljud längre.Frågan är hur länge man kan köra innan höger hjullager ger sig?
Tills det går sönder :wink:

Det kan ju faktiskt hålla många tusen mil till så det kan
ju vara onödigt att byta det.

If it`s not broken, don`t fix it, typ :wink:
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja, olika lager håller olika länge, så är det bara :)
av flink
volvofantast skrev:Svårt att svara på hur länge det håller men det finns ju ingen anledningatt byta förän du börjar höra samma oljud igen.
Precis... varför skall man byta ett helt lager? Dessutom brukar nya, enligt flera utsagor, ofta hålla kortare tid än de som kom från fabrik. Så varför byta båda undrar jag???
Jag förstår att det kan vara lika att ta kostnaden när man ändå har inne bilen och dom river i den, men en så stor kostnad kan ju knappast vara försvarbart i det här fallet.
Jag vet inte om själva monteringen kan vara boven i dramat till att dom håller kortare tid eller om slitaget på resten av komponenterna i chassit gör att lagren slits fortare ju äldre bilen blir?

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]