Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Jag var och provkörde XC60 D5 automat igår. Första intrycken:
1. Ser löjligt ut med gummerat fack där navigatorn ska vara
2. Jag är 185cm och kan inte sitta bakom mig själv i baksätet utan att ha knäna i framstolarna. Går utmärkt i XC70
3. Dessvärre tycks XC60 ha samma automat som XC70 och V70, dvs ryckig gång, varvar lätt upp i 3000 rpm utan att gasen trycks ner särskilt mycket i villaområden osv.
4. Bilen niger "suv"igt när man bromsar
5. Bilen känns verkligen mindre i allt väsentligt när man kör. Den känns rappare och distinktare. Styrningen har inte trögheten från XC70. Känns helt klart en våning högre än XC70.
6. Det verkar som att antisladdsystemet griper in tidigare än i XC70 vid ev hjulsläpp på blöt asfalt.
Kort sagt, en livsstilssuv man köper när man är runt 30 och inte har barn ännu. Ganska exakt som Volvos marknadsföring sagt. I mina ögon samma koncept som BMW X3.
Säljaren menade att man sålt 6 stycken XC60 tre dagar efter visning och provkörningsdagarna.
Användarvisningsbild
av Tomas L
kave skrev:Jag var och provkörde XC60 D5 automat igår. Första intrycken:
1. Ser löjligt ut med gummerat fack där navigatorn ska vara
2. Jag är 185cm och kan inte sitta bakom mig själv i baksätet utan att ha knäna i framstolarna. Går utmärkt i XC70
3. Dessvärre tycks XC60 ha samma automat som XC70 och V70, dvs ryckig gång, varvar lätt upp i 3000 rpm utan att gasen trycks ner särskilt mycket i villaområden osv.
4. Bilen niger "suv"igt när man bromsar
5. Bilen känns verkligen mindre i allt väsentligt när man kör. Den känns rappare och distinktare. Styrningen har inte trögheten från XC70. Känns helt klart en våning högre än XC70.
6. Det verkar som att antisladdsystemet griper in tidigare än i XC70 vid ev hjulsläpp på blöt asfalt.
Kort sagt, en livsstilssuv man köper när man är runt 30 och inte har barn ännu. Ganska exakt som Volvos marknadsföring sagt. I mina ögon samma koncept som BMW X3.
Säljaren menade att man sålt 6 stycken XC60 tre dagar efter visning och provkörningsdagarna.
1. Jag tror man vänjer sig, navigatorn är ändå inte aktuell för oss om det blir XC60.
2. Du och mattiasa har kanske olika långa ben? :) "Innan jag var och provkörde XC60 var jag också av uppfattningen att XC70/V70 skulle vara större än XC60, men faktum är att jag satt mycket bättre i XC60 både i framsätet och baksätet (jag är 185cm, 85 kg)". Jag tyckte att XC60 var minst lika stor som XC70 i baksätet, i huvudhöjd var skillnaden till klar fördel för XC60. Jag är dock mindre än 185 cm.
3. Tyvärr så stämmer det, det verkar inte vara den uppgraderade lådan i XC60. Vi väntar tills den kommer.
4. Inte lika mycket som våran nuvarande suv, men vi körde väldigt lugnt med XC60.
5. Kör inte XC70 varje dag, men du har kanske rätt. Men jag tycker verkligen inte inte att den känns Verkligen mindre. ;)
6. Vet inte det, min kollega är 40 och har tre barn och stor husvagn och är helt inne på XC60 isf XC70. Själv tvekar jag, har en kotte och det kan dimpa ned en till de närmaste åren så jag kanske tvingas ge förvaringsutrymme högre prioritet och då "vinner" nog XC70. XC60:s bagage är faktiskt inte "jättemycket" mindre, men är mer på höjden vilket gör att man måste stapla grejerna på varandra. Inte så praktiskt. Däremot så är hanteringen av barn och barnstolar mycket enklare i XC60 p g a den högre sitshöjden.

Enligt Volvo är årets produktion av XC60 i det närmaste slutsåld. Men det gör ingenting, vi kommer att invänta nya D5:an och uppgraderad automatlåda innan vi bestämmer oss. Och en provkörning av Q5.
Användarvisningsbild
av kave
Tomas L skrev: 5. Kör inte XC70 varje dag, men du har kanske rätt. Men jag tycker verkligen inte inte att den känns Verkligen mindre. ;)
Jag menar alltså att den känns mindre och smidigare att köra. Lättare ratt, lättare pedaler, dörrarna öppnas lättare etc etc.

7. Bilen är billigare byggd än XC70, bl a ingen gasfjäder till golvet i bagageutrymmet :) Inte ens ett snöre att hänga upp golvet med så man kan stöka färdigt bland grejerna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:Inte ens ett snöre att hänga upp golvet med så man kan stöka färdigt bland grejerna.

Givetvis är det en krok att hänga upp golvet med. En röd plastkrok som sitter under golvet i bakkant.
Användarvisningsbild
av CarMan
Linqid skrev:
CarMan skrev:vilken bil som är bäst kan ju bara köparen avgöra!
jag har många gånger hört folk klaga på att S60 är trång i baksätet, & har litet bagage utrymme m.m.
Men för dom som vill ha desa utrymmen så kan man ju köpa en S80 (ja nu är dessa mer olika än förr)

jag drar samma paralell mellan XC60 & XC70 bilarna har lite olika för & nackdelar. vad som är en fördel eller nackdel är ju nått bara köparen kan avgöra.

-----------------------

men jag antar att trådskaparen är ute efter att vinkla bilarna mot varan på sånt sätt man kanke i första anbliken missar, typ vilken som får dra tyngst släp eller vilken som går att utrusta med RSE m.m.
Varför är inte RSE tillgängligt till XC60?
Det undrar jag också!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
"Varför är inte RSE tillgängligt till XC60?"

Det undrade jag redan innan bilen var i produktion, men jag fick svar att "det kan komma"
Användarvisningsbild
av CarMan
Ni som orkar kolla mått o så kan ju räkna lite om ni vill. men jag tror faktiskt XC60 har bredare bagage utrymme än XC70, så utrymes mässigt så tror jag inte det skiljer så mycke.
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:"Varför är inte RSE tillgängligt till XC60?"

Det undrade jag redan innan bilen var i produktion, men jag fick svar att "det kan komma"
ja jag är övertygad om att det kommer. man bygger ju inte en bil på en vecka, så allt hinner inte bli klart till premiären (det har nog aldrig varit tänkt att det skule vara klart till premiären)

Bättre att börja sälja bilen med färre tillbehör & färre motoralternativ snabbt, så man kan börja få in lite av dom pengar man lagt ut i utveklingskostnad, än att bilan ska ha allt från början, o ligga ute med änu mer penar.
Användarvisningsbild
av CarMan
kollade volvos skiss
XC60 1165
XC70 1223

Då lurar man sig lite, för jag upplevre bagaget som väldigt brett.
men som jag nämde tidigare så är det 2 olka bilar, men väljer den som pasar bärt för just dig.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]