CarMan skrev:koppar pasta komer inte in på verkstan överhuvud taget !!! sånt skit vill vi inte ta i.
Vil man smörja så går det bra med omega 99 eller volvos motsvarighet (kan inte namnet i huvet)
Volvo har inge problem med gängorna, så toppen tål att du drar t-stiften torra.
Intressant att CarMan inte vill ta i kopparpasta på verkstaden. Men nu råkar det vara just det som Volvo rekommenderar kunderna att smeta på tändstiften före montering (
http://www.volvocars.com/se/salesandser ... ystem.aspx)
"Bestryk gängan på de nya stiften med lite kopparfett och skruva i det för hand" (Kopparfett/kopparpasta får anses betyda samma smet).
Tyvärr är detta just det som är det riktigt stora felet. Gängorna får
inte bestrykas med något som helst fett (åtminstone inte för BERU), för då minskas friktionen så att man med angivet moment får en för stor förspänning i metallhylsan mellan översta gängvarvet upp till anliggningsytan mot topplocket.
BERU (ägare till Eyquem) skriver i sina monteringsanvisningar (
http://www.beru.com/download/produkte/e ... _zdk_e.pdf)
"threads must not be greased".
För övrigt CarMan, varför skulle jag inte få ha på mig en vit overall när jag skruvar på bilen?? Är relevansen i det man säger beroende på färgen på overallen??
Och angående "vital" del. Plus är ett konsumentprogram, inte ett teknikprogram därför blir teknikbeskrivningen förenklad. Den enl Sverker Olofsson "vitala" del som tagits bort är den övre metallringen beskriven i mitt tidigare inlägg.
Varför skall Bilia och inte Volvo betala reparationen? Det är Bilia som sålt tändstiften. Om dom i sin tur köpt stiften från Volvo eller Gud Fader, det bryr jag mig inte ett skvatt om. Bilia har ansvaret enligt Konsumentköplagen, och det är den man måste förhålla sig till.