Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matsw
CarMan skrev:vem försvarar volvos t-stift? jag konstaterar bara att vi inte haft detta problem o vi byter ju en hel del stift.
sen om bilia betett sig dåligt så är väll det inte volvos fel.

(med tanke på hur "kndern" uptrödde i TV så kaske det fins skäl till att dom inte vill ta in bilen på sin verksta.
Åhå, så man måste bjuda grabbarna på verkstaden på gräddtårta för att få sina rättigheter enligt Konsumentköplagen tillgodosedda. Bilia påstod i första samtalet att "tändstift är en proffsprodukt som bara skall bytas på verkstad", vilket man sedan vidhöll tills dess att jag kunde visa att det stod både i instruktionsboken och på Volvos hemsida att tändstift var något som kunden skulle kunde byta själv. Man har sedan inte velat se på bilen även fastän jag bett både Bilia och Volvo. Så om någon har uppträtt ohövligt i sammanhanget så är det Bilia.
För övrigt borde kanske CarMan betänka att om nu detta är ett problem med tändstiften, så landar faktiskt det ekonomiska ansvaret för eventuella skador primärt hos den näringsidkare som har monterat stiften. Sedan är det upp till den näringsidkaren att i sin tur bevisa mot leverantören att det var fel på produkten. Och mellan näringsidkare gäller inte Konsumentköplagen, utan där är stämning som gäller om inte parterna kan enas.
Och det är ju faktiskt så att av de (för mig kända) fyra bilar där tändstiften gått sönder är tre monterade på auktoriskerade Volvo verkstäder.
av matsw
CarMan skrev:koppar pasta komer inte in på verkstan överhuvud taget !!! sånt skit vill vi inte ta i.
Vil man smörja så går det bra med omega 99 eller volvos motsvarighet (kan inte namnet i huvet)
Volvo har inge problem med gängorna, så toppen tål att du drar t-stiften torra.
Intressant att CarMan inte vill ta i kopparpasta på verkstaden. Men nu råkar det vara just det som Volvo rekommenderar kunderna att smeta på tändstiften före montering (http://www.volvocars.com/se/salesandser ... ystem.aspx)
"Bestryk gängan på de nya stiften med lite kopparfett och skruva i det för hand" (Kopparfett/kopparpasta får anses betyda samma smet).
Tyvärr är detta just det som är det riktigt stora felet. Gängorna får inte bestrykas med något som helst fett (åtminstone inte för BERU), för då minskas friktionen så att man med angivet moment får en för stor förspänning i metallhylsan mellan översta gängvarvet upp till anliggningsytan mot topplocket.
BERU (ägare till Eyquem) skriver i sina monteringsanvisningar (http://www.beru.com/download/produkte/e ... _zdk_e.pdf)
"threads must not be greased".

För övrigt CarMan, varför skulle jag inte få ha på mig en vit overall när jag skruvar på bilen?? Är relevansen i det man säger beroende på färgen på overallen??
Och angående "vital" del. Plus är ett konsumentprogram, inte ett teknikprogram därför blir teknikbeskrivningen förenklad. Den enl Sverker Olofsson "vitala" del som tagits bort är den övre metallringen beskriven i mitt tidigare inlägg.
Varför skall Bilia och inte Volvo betala reparationen? Det är Bilia som sålt tändstiften. Om dom i sin tur köpt stiften från Volvo eller Gud Fader, det bryr jag mig inte ett skvatt om. Bilia har ansvaret enligt Konsumentköplagen, och det är den man måste förhålla sig till.
Tack för tipsen!

Här kommer bilderna som utlovat man ser ju att keramiken är svagt brunfärgad, skulle väl synas ännu bättre om jag sågade isär det helt.
Om den bruna randen blivit på grund av korona effekter så hade man nog kunnat förvänta sig att smutsen hade fördelat sig jämt mellan metallen och upp till gummi hylsan kanske till och med mer upp mot gummihylsan i stället p.g.a. högre fältstyrka.

Bild

Som tidigare nämnt så har stiftet gått 500-1000 mil, monterat på Volvo verkstad.

Bild
dabo78 skrev:jag är ny på forumet..
vad tycker ni jag ska köpa för stift till en S40 2.0T ?
Hej och välkommen! :-)-)

Jag har alltid kört med Volvo originalstift och har inte haft några problem, Hur många av alla volvobilar i Sverige har detta problem? (i %), inte så många?!
~Kalle~ skrev:
dabo78 skrev:jag är ny på forumet..
vad tycker ni jag ska köpa för stift till en S40 2.0T ?
Hej och välkommen! :-)-)

Jag har alltid kört med Volvo originalstift och har inte haft några problem, Hur många av alla volvobilar i Sverige har detta problem? (i %), inte så många?!

tack för välkommandet! :) vad kostar 4 såna stift?? hörde jag skulle ha platina stift?? stämmer det?
Visst i procent är det säkert inte många men samtidigt har jag aldrig hört talas om problemet på några andra stift. Men sen så finns det ju visserligen en jäkla massa "Volvostift" (Beru) som är i bruk i sverige så jag vet inte.

Själv kommer jag nog köpa Bosch eller NGK vid nästa byte. (Har dock inga belägg för att dessa skulle vara de bästa)
Behöver man kontrollera elektrodavstånd på nya stift från Volvo, eller kan man lita på att de är OK direkt ur förpackningen?

...och hur tusan kan det vara sådan prisskillnad på "vanliga" tändstift och till en turbomotor? :shock:
pjfj skrev:Behöver man kontrollera elektrodavstånd på nya stift från Volvo, eller kan man lita på att de är OK direkt ur förpackningen?

...och hur tusan kan det vara sådan prisskillnad på "vanliga" tändstift och till en turbomotor? :shock:
Man bör alltid kontrollera, och prisskillnaden beror väl på att Turbomotererna har platinastift eller liknande som standard.

/Thomas
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Carplay trådlöst?

En dum fråga. Men nån smart kan sä[…]

V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]

Hej! Jag köpte mig en volvo s80 D5 från[…]