Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dabo78
Hej!
precis reggat mig här och ser ut att vara ett seriöst forum :)
jag har precis tagit körkort och köpt min första bil.
det blev en volvo S40 2.0T -99
Nu undrar jag vad ni köper för stift och vad kostar dom?
samt vad ni kör för luftfilter?
Användarvisningsbild
av dabo78
Tomas88 skrev:Hej, välkommen till forumet och grattis till körkortet!

Har inte själv bytt stift på min ännu men när jag byter kommer jag inte välja Volvos "orginalstift" verkar lite osäkert.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=29011
Luftfilter har jag heller inte bytt ännu men jag har köpt ett från Biltema som skall bytas vid nästa service.
Ok! tänkte byta olja och luftfilter på söndag.
Tänkte med köpa filter på biltema, en vän sa till mig att köpa K&N filter men tycker det verkar lite dyrt...är det lönt?
tack förresten! :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Känner inte till K&N filter men jag har alltid kört med både biltemas filter och olja på mina bilar vilket har funkat bra. Sen finns det ju vissa som säger att Biltemas filter inte är lika bra men sålänge jag inte får se nåt bevis eller någon seriös test på att det är så så fortsätter jag köra på Biltemafilter.

Kör man på billiga grejer så har man ju i stället råd att byta oftare.
Användarvisningsbild
av dabo78
ja iofs...K&N är sportfilter..undrar mest hur mycket jag får ut av det istället för ett biltema filter t.ex..
ääh. köper ett från biltema och hoppas det funkar bra sen..
bara inte motorn tar skada så..
Användarvisningsbild
av Tomas88
Föressten vet inte om du har kupéfilter på din årsmodell men i så fall kan det vara värt att byta det också.
(Finns på Biltema också) :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
dabo78 skrev:ja iofs...K&N är sportfilter..undrar mest hur mycket jag får ut av det istället för ett biltema filter t.ex..
Jaha luftfilter. Jo det har jag hört talas om.
Tror inte du får ut något extra av ett sånt om motorn är orginal.
Användarvisningsbild
av dabo78
Tomas88 skrev:
dabo78 skrev:ja iofs...K&N är sportfilter..undrar mest hur mycket jag får ut av det istället för ett biltema filter t.ex..
Jaha luftfilter. Jo det har jag hört talas om.
Tror inte du får ut något extra av ett sånt om motorn är orginal.
motorn är original men har turbo..en på jobb sa det var bäst med ett sånt filter.
men vad vet jag?+ körkort 3 veckor och bil 2 veckor ;)
av Uninium
Jag kör med ett JR insatsfilter från BSR i min ponny,svårt som fan och säga om det ger nått men jag hör turbon lite mer än mot pappfilter.
Stift kör jag med volvo då jag fick dom till bra pris,olja kör jag med statoils 5W-40 då det är ok pris på den oljan för mig.

Kan ju tippa om att kanske även byta bensinfilter när du ändå ska köra en liten service på kärran,ska få tummen ur och byta på min nångång också :)
Användarvisningsbild
av dabo78
tack ;)
slänger i ett filter från biltema nu..blivit en del utgifter nu när man precis köpt bilen.
hur bytar man bränslepump då? ?:-/
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]